2018-02-19, 13:56
Medlem
Hej!

Ser ni något problem med att applicera antikens tankar på ett modernt samhälle? (Modern demokrati)

Det står väl klart och tydligt för var och en att alla människor har olika kapacitet och därmed olika förmåga att skapa värde för andra. Vissa kompletterar varandra och skapar något gott tillsammans. Problemet är att inom alla fält finns det bättre och sämre spelare, men mättnaden efter vissa varor och tjänster uppstår tillslut. Marknaden för tavlor kanske mättas med 5 duktiga Rembrant och den sjätte, Klembrant, blir överflödig och kan inte försörja sig. Likväl är han en duktig målare, dock sämre än top 5 och hans tjänster efterfrågas ej. Han är dessutom helkass inom alla andra tänkbara fält.

På en fri marknad toppas laget automatiskt och de som är för dåliga får lösa sina problem själva, liksom alla andra får göra. Vad gör vi med överskottet? Det finns olika varianter på hur överskottet ska hanteras, välfärdsfördelning etc. Till extrema fall med systematisk utrensning av människor.

I både antikens Grekland och Rom löste man detta med att stora delar av befolkningen var slavar. Arbete, mat och husrum fick de antagligen där och intelligentare människor kunde ägna sig åt viktigare sysslor än att skaffa föda och hushållsarbete. Om vi gör antagandet att vi inte förändrats nämnvärt som människor på 2000år så kan vi anta att när filosoferna, som var idealister, funderade över om anarki fungerade eller liknande så fanns kanske 50% av befolkningen inte ens med i beräkningarna då de var slavar. Vi har alltså att göra med teorier som bara betraktar halva befolkningen så kan vi applicera det på hela befolkningen utan vidare?

Är ni med hur jag tänker eller är jag bara ute och cyklar i mina antaganden?
Citera
2018-02-22, 16:43
Medlem
Bonnatorps avatar
Människans livsvillkor har förändrats, men det innebär inte att människan i sig har förändrats.

Antikens filosofier är lika applicerbara då som nu, precis som bibelns visdomar.
Citera
2018-02-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fermentoza
Hej!
På en fri marknad toppas laget automatiskt och de som är för dåliga får lösa sina problem själva, liksom alla andra får göra. Vad gör vi med överskottet? Det finns olika varianter på hur överskottet ska hanteras, välfärdsfördelning etc. Till extrema fall med systematisk utrensning av människor.

Vilket överskott? Värdet på varor sänks istället och den procenten av människan som du kallar för överbliven kan då lättare ta del av resurser.
Citera
2018-02-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fermentoza
Hej!
I både antikens Grekland och Rom löste man detta med att stora delar av befolkningen var slavar. Arbete, mat och husrum fick de antagligen där och intelligentare människor kunde ägna sig åt viktigare sysslor än att skaffa föda och hushållsarbete. Om vi gör antagandet att vi inte förändrats nämnvärt som människor på 2000år så kan vi anta att när filosoferna, som var idealister, funderade över om anarki fungerade eller liknande så fanns kanske 50% av befolkningen inte ens med i beräkningarna då de var slavar. Vi har alltså att göra med teorier som bara betraktar halva befolkningen så kan vi applicera det på hela befolkningen utan vidare?

Nu har vi ju utvecklat en teknologi åt oss som slav istället. Ett problem med det är ju att vi människor blir mer och mer jämställda, men också att det finns färre som har det riktigt gott ställt ( d.v.s. teknologin har det svårt att uppväga värdet i att äga mänskliga själar ).

Vi har istället fått nån slags bisarr sken-konkurrens om kronor och ören, fastän skillnaden i levnadsstandard mellan dom allra flesta är mycket liten. Det kanske var ungefär likadant för grekerna. Om en familj hade 22 eller 17 slavar att utnyttja kanske mest kunde kvitta?

Men hur filosofin skulle kunna appliceras annorlunda vet då inte jag, finns ens olika typer av modeller bortsett ifrån den modellen som man för tillfället använder.

Grekland har jag alltid tyckt verkat vara ett riktigt skitsamhälle, ganska likt det vi har i världen just nu. Men detta är ju bara vad jag läst.
Citera
2018-02-23, 18:53
Bannlyst
Det går väl att applicera den mesta antika filosofin på nutiden, bortsett från sådant som man nu vet är fel, som läran om de fyra elementen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in