Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 21:33
  #1
Medlem
Jag äter det mesta och försöker hålla mig till husmanskost. Efter träning är alltid aptiten bättre förstås.

Men vispad vispgrädde kan jag ofta få värsta magknipen av.

Det kan vara pannkaka med sylt och grädde till exempel, eller en semla med nyvispad färsk grädde. Eller våfflor med grädde.

Det hugger verkligen till i magen och blir helt stopp, jag kan inte fortsätta äta.

Vilar en stund och tar en frukt så brukar magknipet gå över efter 15-30 minuter.

Äter jag en pannkaka, våffla eller vetebulle utan grädde är det inga problem alls.

Vad är det i vispgrädden som kan ge så snabba häftiga symptom på tarmarna i magen?
Citera
2018-02-18, 21:34
  #2
Medlem
Energiknippes avatar
Tål du andra mjölkprodukter, vad händer om du tar ett glas mjölk?
Citera
2018-02-18, 21:41
  #3
Avstängd
creepingdeaths avatar
om jag skulle få magknip av vispgrädde så skulle jag undvika att äta vispgrädde.
Citera
2018-02-18, 21:52
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kan vara laktosen (det innehåller mindre laktos än mjölk) och i så fall finns det laktosfria alternativ, eller så är det fettet, då kan det vara gallstensbesvär. Kan även vara att du äter en större mängd kalorier på en och samma gång, därav magont.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-18 kl. 21:57.
Citera
2018-02-18, 21:54
  #5
Medlem
Dimpens avatar
Laktos- eller mjölkproteinintolerant låter det som.
Har hört talas om att det finns tabletter på Apoteket för detta men vet inte säkert.
Hoppas att du finner nåt bot på det
Citera
2018-02-18, 22:15
  #6
Medlem
Känner du likadant vid intag av mjölk?

Grädde innehåller väldigt låg koncentration av laktos, fixar du mjölk är det troligtvis inte det som är problemet.

Har du märkt någon skillnad vad gällande mående huruvida grädden är vispad eller ej?
Citera
2018-02-18, 22:20
  #7
Medlem
Jag kan utan problem dricka ett helt glas mjölk, tycker det är gott ibland.

Flytande vispgrädde till frukt och bär funkar bra om jag tar lite mängd bara, typ ett par matskedar.
Är det mycket flytande grädde kommer även magknip, men inte så häftigt som med vispad grädde.

Iskall dryck har jag dock problem med, kan då få liknande magknip.

Eftersom jag vet om detta kan jag undvika grädden förstås.

Men idag blev jag bjuden på en hemgjord semla, och för att vara artig började jag äta på den.

Blev tvärstopp efter halva semlan, fast den var ju god förstås. Då blev jag påmind igen och bara undrade vad det kan vara.
__________________
Senast redigerad av Robbe-64 2018-02-18 kl. 22:26.
Citera
2018-02-18, 22:25
  #8
Medlem
När jag tänker efter noga har jag fått samma symtom när jag åt en Skagenröra för ett halvår sedan.
Citera
2018-02-18, 22:30
  #9
Medlem
Enzymes avatar
Känns som det är fettet du inte kan hantera
Citera
2018-02-18, 22:55
  #10
Medlem
40 % fett är svaret.
Citera
2018-02-19, 19:42
  #11
Medlem
Jo jag kan tänka mig att det blir en liten chock för tarmarna att få in så mycket fett på en gång.

Möjligen att det även åker ned lite fortare med vispad grädde.

Men vad är det som egentligen sker i magen, varför kommer det ett så häftigt magknip?
Citera
2018-02-19, 19:45
  #12
Medlem
Luxuss avatar
Jag dricker minst en liter 3% mjölk om dagen och har gjort så i över 40 år. Ingen laktosintolerans här.
Däremot blir magen störd om jag äter mycket sås gjord på vispgrädde. (Matlagningsgrädde inga problem).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback