Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-02-18, 19:53
Medlem
För att vara seriös minns jag grillad kyckling och lax som inte fanns lika lättillgängligt då jag var barn som det är nu.
I ändra änden finns leverkaka med russin som serverades när jag gick på gymnasiet.
Enda gången jag inte ätit upp det jag lagt på tallriken
Men det kanske är gott idag när man blivit äldre?
Blodbröd med knaperstekt fläsk är inte dumt, det var gott då och är gott i dag också.
Citera
2018-02-18, 21:00
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnisseiskogen
Finns en rejäl tråd i detta ämne redan
(FB) Maträtter som präglat er barndom
Njae, min tråd viker av lite vill jag ändå hävda då den inte blott handlar om just rätter utan mer 'runtikring'.
Citera
2018-02-18, 22:02
Medlem
cacas avatar
Allt tillagat från grunden. Var aldrig några halvfabrikat i princip. Nyponsoppa gjord på plockade nypon, ägg från hönsen, kött från gris eller så köpte man av någon bonde eller jagade själv, potatis odlades, man fiskade, saft gjord på svarta vinbär, körsbär eller jordgubbar. Det syltades, saftades, konserverades och torkades. Bröd var hembakt osv.
Det var väl det man mindes från barndomen, men då var morsan också hemmafru, morföräldrar hjälpte också till med ordna så förråden alltid var fyllda och var delaktiga i princip allt.
Citera
2018-02-18, 22:56
Medlem
Okapihjords avatar
Jag tryckte alltid ner bitar av blodpudding i mjölkglaset tills mjölken rann över. Någon som känner igen sig i detta beteende?
Citera
2018-02-19, 11:18
Medlem
JerryCottons avatar
Har i princip inga traumatiska matminne från min barndom. Kunde dock vara avundsjuk på polarna som fick pulvermos hemma. Det skulle inte ha hänt hemma hos oss. Både morsan och farsan var duktiga matlagare och lagade sånt andra knappt hade hört talas om.

Morfar som var en ivrig fiskare lärde mig hur man skulle lägga så mycket gravad lax, som jag älskade, som möjligt på mackan utan att det syntes att man roffat!

Jag längtade i ett par veckor innan vi åkte på semester efter farmors specialitet. Visste att det stod på bordet och väntade när vi kom fram.

Jag var garanterat den första i min skola att äta kebab, kanske tvåa i kommunen efter farsan. Farsan hade rest runt mycket i Mellanöstern i början av 60-talet och pratade mycket om maten där. Vi var och semestrade i Helsingfors och gick runt på stan när farsan sken upp som en sol! -Nu jäklar familjen ska ni få smaka på något gott! Det visade sig att det fanns en kebabrestaurang i Helsingfors! Hela familjen käkade kebab men det var bara jag och farsan som älskade det. Kanske för att han beställde stark sås åt alla! Syrran var typ 3 år.
I efterhand har jag läst att det ska vara Nordens första kebabrestaurang.

Hos mormor och morfar var det mycket fisk i alla dess former, gäddbullar, rökt- och gravad lax, sotare, rökt- och gravad sik, laxsoppa, rökt eller stekt abborre, kräftströmming, laksoppa, ugnsbakad gös o.s.v.

Hos farmor och farfar gick jag alltid upp i vikt, det var mat och fika på bestämda tider och det prackades på hela tiden -Ta mer! Det var alltid dessert efter maten. Farmors standardfråga var -Är du hungrig?
Citera
2018-02-19, 11:54
Medlem
Mor var så jäkla duktig på att laga god mat. Nästan allt var gott. Ibland, förmodligen på vintern, serverades grönsaker på burk till middagen. Äckliga morötter och ärtor. Vi var bortskämda med egenodlade under säsongen. Dom var goda. Tänker fortfarande på ärtor på burk med fasa. Ärtor på burk måste vara något av det äckligaste som finns! Annars gillar jag som sagt ärtor men inte burkärtor dom är bara så vidriga.
Citera
2018-02-19, 16:33
Medlem
Kalvdans och rökt sik på delikatessknäckebröd hos min mormor och morfar. Det är sommar för mig
Även hjortronsylt på egenplockade hjortron samt kantareller...

Farmors goda kakor som hon alltid bjöd på, hon bakade helt underbart gott. Minns framförallt hennes kokostoppar, drömmar samt nötkakor.

På dagis/fritids fick vi alltid någon otroligt god fildryck av något slag till frukost, ingen aning om vad det var men gott var det. Den var liksom både söt och lite syrlig...kanske med smak av apelsin eller något..
Aldrig smakat något liknande sedan dess. Minns bara hur gott jag tyckte det var
Citera
2018-02-20, 17:20
Medlem
Beethovanias avatar
Minns såklart mammas matlagning. Något som jag speciellt tyckte om var hennes stuvade makaroner, dessa var sockrade så man fick en god kombination av söt stuvning och salt falukorv.

Jag hade också en kärlek för mammas kokta frikadeller med pulvercurrysås.

I det stora hela var det mycket halvfabrikat och kanske inte alltid det nyttigaste, hon har dock blivit mycket bättre på den biten de senaste åren.

Smörgåstårta kommer jag ihåg från kalasen, tyckte aldrig om den då jag ogillade allt med majonäs i. Nuförtiden äter jag det med välbehag dock.
Citera
2018-02-20, 17:38
Medlem
På söndagarna syod det palt på menyn. Storebror fick skala vad som verkade vara flera kilo potatis. Mamma gjorde smet, formade den till klumpar runt fläskbitarna, och sen ner i grytan.
Vid 17-tiden var maten färdig, då kom släkten, mormor o morfar bl.a.
Mammas nykokade palt kommer alltid att vara min favoriträtt. Även om man får äta uppstekt palt i nån vecka efteråt. Inte lika gott förstås, men det funkar!!
Citera
2018-02-20, 18:57
Medlem
Pippirayas avatar
Ts kunde ha vuxit upp i min familj. Dock finns ingen styvfar i min bild. Men en hel del grillad kyckling!
Citera
2018-02-20, 20:24
Medlem
TraXzmans avatar
Supermegamixtokig köttlåda som morsan kallade det

Stor gratängform.
- Antingen lättkokta makaroner, ris eller potatisskivor
- Kött som fanns hemma, kassler, köttbullar, prinskorv lättstrekt
- Lite brynt gullök
- Sen lika delar gräddfil eller creme fraishe med grädde
- kryddor och lite tomatpure med vatten
- typ 2 ägg eller inga

Blanda allt i formen.
På med riven ost och in i ugnen 45 min på 175 grader

Servera med extra makaroner, ketchup och ärt majs och paprikabitar
Citera
2018-02-20, 21:00
Medlem
mainfurers avatar
Några saker jag saknar från barndomen är:
1. Sagogrynsgröt
2. Saftsoppa (görs också på sagogryn tror jag)
3. Dillkött!

Inte själv vågat mig på dessa då jag är livrädd att det inte ska smaka mamma eller gammelmormors recept

För övrigt är jag väldigt förtjust i råa havregryn, med bara socker och mjölk på. Det åt vi barn ofta till frukost. En skvätt jordgubbssylt eller kanel gick bra och mina barn gillar det också!

Ett tag snöade hon in på att använda pulvermjölk, tror man blandade det med vatten. Riktigt vidrigt! Och "tomtegröt" som var några flarn man blandade med vatten och körde lite i mickron! En blå förpackning, Parman snabbgröt eller nått hette den

För övrigt håller jag med om de där jädra morötterna som skulle vara överallt
Senast redigerad av mainfurer 2018-02-20 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in