2018-02-18, 18:06
Medlem
Hej

Tänkte köpa en strat och skulle behöva råd vilken som passar mig bäst. Vill spela rock, främst nirvana.

Har en budget på runt 10k och undrar om det är värt att gå all in eller om man ska ha en något billigare variant. Är det någon skillnad ljudmässigt mellan 50,60s etc?

Här är gitarrerna som verkar intressanta
5899:-
https://www.4sound.se/gitarr/elektri...brown-sunburst

8.099:-
https://www.4sound.se/gitarr/elektri...color-sunburst

9499:-
https://www.4sound.se/gitarr/elektri...-tone-sunburst

Här kan ni välja mellan om ni har något bättre alternativ för mig
https://www.4sound.se/gitarr/elektri...&fretmat=loenn

Mvh
Förvirrad gitarisst
Citera
2018-02-18, 18:12
Medlem
petolvans avatar
Det är nog ingen större skillnad på dom där. Jag hade kört på det mellersta alternativet då jag tyckte den var snyggast.

Alltid bäst att provspela. Vissa gitarrer har ju saker som sticker ut som kanske passar dig bättre. Typ tjockare hals, smalare hals, strängarnas avstånd från halsen osv.
Citera
2018-02-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petolvan
Det är nog ingen större skillnad på dom där. Jag hade kört på det mellersta alternativet då jag tyckte den var snyggast.

Alltid bäst att provspela. Vissa gitarrer har ju saker som sticker ut som kanske passar dig bättre. Typ tjockare hals, smalare hals, strängarnas avstånd från halsen osv.

Ok där ser man. Jag är väldigt intresserad av nr 3 (9499:-) men du säger att alternativ 1 låter lika bra?

Tanken är att jag ska provspela gitarrerna först, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag bara klicka på "Beställ" så darför jag frågar er mer erfarna gitarrister.
Senast redigerad av Chamber 2018-02-18 kl. 18:39.
Citera
2018-02-18, 18:51
Medlem
Jellohs avatar
Strängars avstånd från halsen är en justeringsgrej, men tjockare/smalare hals är en skilnad....Man skall alltid provspela alla gitarrer, de är alla individer även om de är samma märke och modell!
Citera
2018-02-20, 18:28
Medlem
insidelights avatar
Köp ingen ny strata. Dom är i dom flesta fall osköna, enligt min mening. Dessutom rasar värdet direkt du köpt den. Enormt prisfall verkligen. Jag har en JV strata (japanese vintage). Min är från 83. Den har plastlack, dom börjarde tillverkas med plastlack från 83. Men om du hittar en typ 82:a så är det med cellulosalack, villket är coolare och ger en mer äckta vintage feeling. Jv staratorna är tillverkade av japaner men i fabriker som ägdes av amerikanarna. Dom kontrollerades av amerikaner att dom var tillräckligt bra för att sätta fenderloggan på. Vad amerikanerna upptäckte var att JV stratorna i de allra flesta fall var fan så mycket bättre än orginal fendrarna. Jag har känt på en jäkla massa guror. Gamla 60 talare och allt möjligt. Dock så har jag aldrig funnit en som låter och känns lika skön som min JV. Jag köpte min för 9 tusen hos Nysse i vasastan (stockholm). 83orna och 84orna ligger på runt 10 lök. hittar du däremot en 82:a så är det närmare 20 papp. Folk har börjat upptäcka ur bra JV stratorna är så priserna sticker i väg. Men det går fortfarande att hitta fina för runt 10.
Citera
2018-02-20, 18:37
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Köp ingen ny strata. Dom är i dom flesta fall osköna, enligt min mening. Dessutom rasar värdet direkt du köpt den. Enormt prisfall verkligen. Jag har en JV strata (japanese vintage). Min är från 83. Den har plastlack, dom börjarde tillverkas med plastlack från 83. Men om du hittar en typ 82:a så är det med cellulosalack, villket är coolare och ger en mer äckta vintage feeling. Jv staratorna är tillverkade av japaner men i fabriker som ägdes av amerikanarna. Dom kontrollerades av amerikaner att dom var tillräckligt bra för att sätta fenderloggan på. Vad amerikanerna upptäckte var att JV stratorna i de allra flesta fall var fan så mycket bättre än orginal fendrarna. Jag har känt på en jäkla massa guror. Gamla 60 talare och allt möjligt. Dock så har jag aldrig funnit en som låter och känns lika skön som min JV. Jag köpte min för 9 tusen hos Nysse i vasastan (stockholm). 83orna och 84orna ligger på runt 10 lök. hittar du däremot en 82:a så är det närmare 20 papp. Folk har börjat upptäcka ur bra JV stratorna är så priserna sticker i väg. Men det går fortfarande att hitta fina för runt 10.

Det jag egentligen vill ha sagt med detta är att går du på en gammal strata så kommer den aldrig förlora i värde. Nya gitarrer störtdycker i värde.
Citera
2018-02-20, 18:44
Medlem
flaskborstes avatar
Själv har jag en Ibanez RG 8xx (prestige) av bättre kvalitet.. gav lite över 11k för den ny och den låter väldigt bra och är tämligen lättspelad. Tycker själv den gav mer för pengarna Än fender eller Gibson gitarrerna. Ser att de har gått upp i pris en del och kostar runt 14k numera. Men det finns i olika lack och typ fortfarande runt 10-11k

Skall man ge sig på Fender eller Gibson så lär man få punga ut det dubbla innan kvaliteten blir densamma.

Japan byggda Ibanez är klart värda pengarna är min åsikt.
Senast redigerad av flaskborste 2018-02-20 kl. 18:49.
Citera
2018-02-21, 11:41
Medlem
Det kommer bli en strat oavsett. Att den sjunker i värde spelar ingen roll.
Citera
2018-02-25, 01:40
Medlem
Någon som har nåt att säga om stratorna som säljs under Thomann's egna märke "Harley Benton"?
Ligger på 800:-
Citera
2018-03-04, 21:22
Medlem
Stekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Det jag egentligen vill ha sagt med detta är att går du på en gammal strata så kommer den aldrig förlora i värde. Nya gitarrer störtdycker i värde.

Nja, det beror väl på vad du köper för gitarr. Jag köpte en custombyggd Tom Anderson. Kollade vad jag skulle få i inbyte nyligen och svaret jag fick var ca 5000:- mer än vad jag köpte den för. Till viss del valutaberoende men den har inte tappat i värde. Sen är det ju inte de billigaste gitarrerna men det är en annan sak...
Citera
2018-03-06, 05:44
Bannlyst
Jag har byggt ett antal gitarrer och håller med dig.

En gitarr kommer att bli en vän du kommer att spela på och använda under många år.

Och då måste man spela på den först innan köpet. Jag inser dock att det inte går om man köper via postorder. Det är lite synd.

Trä är ett levande material, så bara för det är samma gitarrmodell betyder inte det att två likartade modeller låter på samma sätt.

Fast om den känns skön att spela på! Det betyder faktiskt allt och blir din vän i sorgesamma perioder av ditt liv!

Och positiva tillfällen. Vi gitarrister har ju ofta lättare att få tjejer. Det är allmänt känt! :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Strängars avstånd från halsen är en justeringsgrej, men tjockare/smalare hals är en skilnad....Man skall alltid provspela alla gitarrer, de är alla individer även om de är samma märke och modell!
Senast redigerad av Snaellkillen 2018-03-06 kl. 05:53.
Citera
2018-03-06, 10:05
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaellkillen
Vi gitarrister har ju ofta lättare att få tjejer. Det är allmänt känt! :-)

Off topic: Men kom och tänka på något citat jag läst någonstans som löd: "Drumers bang hard and guitarists have the finger tecnique."
hahaha kan känna mig stållt då som är båda
Senast redigerad av insidelight 2018-03-06 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in