Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 15:40
  #1
Medlem
Tjenare.

Jag har ett ganska välbetalt jobb men vill utöka mitt kapital rätt så mycket men har inte så mycket tid över.

Jag har en vän som sysslar med daytrading (han sitter hela dagarna hemma och investerar stora summor). De summorna denna kille drar in är ofattbara. Sist jag träffade honom ( 1 vecka sen) hade han dragit in 110 000 kr på 3 dagar. Han snittar annars mellan 5000 och 20 000 om dagen.

Jag tänkte att om jag förser honom med kapital (10-15 k) i månaden att han investerar dessa och tar ut en provision på det han tjänar.

Just nu är marknaden rätt så volatil så vi tänkte börja vid sommaren eller kanske efter.

Vad bör jag kolla upp? Är detta en bra ide?
Citera
2018-02-18, 15:44
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Pengar är en sån sak som kan förstöra en bra vänskap va berädd på att du kan förlora dina pengar och ta inte ut det på din kompis.
Citera
2018-02-18, 15:49
  #3
Medlem
jag visste att människor är dumma i huvudet och du min vän tillhör den skaran,,,,,

man lånar alldrig ut pengar till vänner eller familj

man låter alldrig ens vänner investera pengar åt en heller

gör man något av dom två grejerna så kommer det leda till krig mellan familje medlemmar eller vänner så kort och gott vill du förlora kontakten helt och hållet med din kompis och är reda att slänga 20,000 på det så gör det men det är bara korkat och dumt då det kommer leda till att ni kommer göra slut
Citera
2018-02-18, 16:22
  #4
Medlem
Sandtags avatar
Visst kan du göra det med förbehållet att dina pengar och din vän försvinner. Vad händer tex när han har en dålig månad och "lånar" av ditt kapital för att ta igen? Du kanske kan låta han placera dina pengar långsiktigt istället för daytrada med dem?
Citera
2018-02-18, 16:25
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Jag sällar mig till kritikerna här: Blanda aldrig in pengar i en vänskap. Slutar sällan lyckligt.
Citera
2018-02-18, 17:08
  #6
Medlem
CC75s avatar
Jag har en liten annan inställning är övriga ovan. Hade jag haft en bra kompis som jag litade på hade jag kunnat gå med på en sådan lösning som TS beskriver. Jag hade dock gått in med inställningen att allt jag satsar kan förloras. Lite som att satsa allt på "rött eller svart". Dock med bättre odds för att satsningen går hem.

En tanke är i alla fall att ni skriver ett tydligt papper mellan er där villkoren är tydliga. Hur mycket pengar det gäller, att det sker på egen risk, under vilken tidsperiod det gäller, hur snabbt kompisen måste betala ut pengarna till dig etc. Testa sedan i mindre skala innan du går in helt och hållet.

Vad gäller inställningen att inte blanda ihop vänskap och pengar. Jag köper inte den fullt ut. Varför skulle det vara bättre att köpa investeringstjänster från ett stort bolag som kan lura skjorta av dig ändå samt troligen struntar i dig fullständigt samtidigt som de själva inte tar någon som helst risk? Om TS kompis själv satsar sina egna pengar borgar det för att han kommer vilja göra ett bra jobb. Sedan är det alltid vanskligt och riskfyllt med investeringar men ska man tjäna pengar på börsen är det alltid kopplat till risk.

// CC
Citera
2018-02-18, 17:12
  #7
Medlem
Om du gör det så se till att skriva ett orderskuldebrev på det investerade beloppet som ni båda signerar.

Det gör att du kan driva in skulden via inkasso/kronofogden om han vägrar ge tillbaks pengarna. Du kan även sälja skulden vidare till företag som köper och driver in skulder. Skulden kommer gälla livet ut för din vän.
Citera
2018-02-18, 20:56
  #8
Medlem
Jag har tagit in det ni skrivit.

Det är en bra kompis, inte en av mina bästa men ändå en gammal o bra kompis.

Jag är väl medveten om riskerna och kommer såklart inte bli arg på honom ifall det går dåligt.

Självklart kommer vi isf att sitta ned och gå igenom villkor osv och därefter skriva någon typ av kontrakt.


Men ska fundera ett tag till.
Citera
2018-02-18, 21:07
  #9
Medlem
Isnatts avatar
Om du bara vill ha nån slags värdeökning på dina pengar kanske en trist men stabil indexfond är bättre.

I övrigt vet jag inte, är lite för många parametrar för mig för att kunna avgöra, det är ju väldigt personligt då det gäller relation till vän och pengar.
Citera
2018-02-18, 22:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havande123
Tjenare.

Jag har ett ganska välbetalt jobb men vill utöka mitt kapital rätt så mycket men har inte så mycket tid över.

Jag har en vän som sysslar med daytrading (han sitter hela dagarna hemma och investerar stora summor). De summorna denna kille drar in är ofattbara. Sist jag träffade honom ( 1 vecka sen) hade han dragit in 110 000 kr på 3 dagar. Han snittar annars mellan 5000 och 20 000 om dagen.

Jag tänkte att om jag förser honom med kapital (10-15 k) i månaden att han investerar dessa och tar ut en provision på det han tjänar.

Just nu är marknaden rätt så volatil så vi tänkte börja vid sommaren eller kanske efter.

Vad bör jag kolla upp? Är detta en bra ide?

Med den avkastningen är han miljardär inom ett par år. Om han inte redan är det. Hur trovärdigt låter Det? Och varför skulle han behöva några futtiga kronor i provision från dig om det stämmer att han lyckas få sådan avkastning? Han verkar faktiskt blåljuga om sin avkastni g... En normalbegåvad ekonomiintresserad person talar inte om ett "snitt på 5000-20000 Per dag" vilket jävla spann... det första du ska kolla upp är om han kan någonting om ekonomi och investeringar öht
__________________
Senast redigerad av gfbs88 2018-02-18 kl. 22:06.
Citera
2018-02-19, 00:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Med den avkastningen är han miljardär inom ett par år. Om han inte redan är det. Hur trovärdigt låter Det? Och varför skulle han behöva några futtiga kronor i provision från dig om det stämmer att han lyckas få sådan avkastning? Han verkar faktiskt blåljuga om sin avkastni g... En normalbegåvad ekonomiintresserad person talar inte om ett "snitt på 5000-20000 Per dag" vilket jävla spann... det första du ska kolla upp är om han kan någonting om ekonomi och investeringar öht

Precis min tanke. Jag gissar på att den här kompisen är ganska ny inom trading och har lyckats bra i ett eller två år, men riskerar att bränna sig rejält med både sina egna och dina pengar när verkligheten kommer ikapp.

Det för övrigt en väldigt dålig idé att blanda in pengar i en vänskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback