2018-02-18, 16:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamini
Så bra med vettig input, alla, tack! Vill liksom förklara mer hur kontrasterna är mellan att han blir sur och i vanliga fall. Förstår det några säger om att han inte är en bra kille, men det är så jävla gråskaligt.

De svar du har fått har varit mer eller mindre värdelösa. Jag antar att du inte skapade tråden för att bekräfta din bild av honom ur ditt eget perspektiv utan för att förstå honom och få hjälp att lösa problemet.

Om man läser mellan raderna låter det annars som att ni har ett bra förhållande. Efter 10 år är det närapå en bedrift i dagens Sverige. Ska ni låta det här problemet: hans känslor kontra din stolthet få stjälpa hela förhållande. (Ja, det kokar egentligen ner till endast dessa egenskaper).
__________________
Senast redigerad av mitt-namn 2018-02-18 kl. 16:47.
Citera
2018-02-18, 17:34
  #26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Ok, så här ligger det till...

Se det fetmarkerade - det var INTE ett skämt från din sida. Kritiken framfördes med andra ord i en opassande situation när ni egentligen hade en romantisk kväll.

Det var ett skämt i en romantisk setting. Och hade killen varit stabil nog så hade kvällen kunnat bli än mer romantisk.

Troligen har han något oarbetat som ligger och det går att ta itu med.
Citera
2018-02-18, 17:40
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangasuri
Det var ett skämt i en romantisk setting. Och hade killen varit stabil nog så hade kvällen kunnat bli än mer romantisk.

Troligen har han något oarbetat som ligger och det går att ta itu med.

Det var inte ett skämt eftersom undertonen var äkta kritik. Se mina fetingar några inlägg längre upp.

Nej, det finns inget oBEarbetat (Låter som du slänger dig mig något du hört Dr Phil säga). Alla reagerar olika starkt på kritik, och det var det som han reagerade på.
Citera
2018-02-18, 17:47
  #28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Det var inte ett skämt eftersom undertonen var äkta kritik. Se mina fetingar några inlägg längre upp.

Nej, det finns inget oBEarbetat (Låter som du slänger dig mig något du hört Dr Phil säga). Alla reagerar olika starkt på kritik, och det var det som han reagerade på.

Det finns två sätt man kan ta det på.
En man kan ta det som "fyfan vad du alltid kritiserar mig "
Medans en annan kan ta det som "fyfan vilket asshole du är, kom hit o kyss mig ditt busfrö "

Det var inte kritik. Det var ett "tack för en underbar dag".

Läs det om och om igen tills det sitter.
Citera
2018-02-18, 18:06
  #29
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Vad har han för stjärntecken?
Jag gissar på Kräfta. Ett känsligt stjärntecken.
Citera
2018-02-18, 18:13
  #30
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Ok, så här ligger det till...

Se det fetmarkerade - det var INTE ett skämt från din sida. Det var kritik om än levererat i en skämtsam form som i hans värld var sårande då han hade lagt ner tid och energi för att ordna en fin överraskning åt dig. Kritiken framfördes med andra ord i en opassande situation när ni egentligen hade en romantisk kväll.

Vissa människor verkar helt och hållet sakna förmågan att säga "förlåt" när de har gjort fel. Det är väldigt stötande för någon som är uppvuxen och uppfostrad till att alltid göra det när man upptäcker om man har sårat någon (oavsett intention). Även om det är en liten grej så räcker ett litet "förlåt". Det är ungefär som att man säger "tack för maten" när man får mat serverat även om man skulle få det varje dag.

Hade du sett att han blev stött och sagt "förlåt" DIREKT hade historien slutat där på sekunden, men du VÄGRAR backa och hoppas på att situationen är överslätad och glömd när ni vaknar. Anledningen till varför det hela tiden blir värre och värre är för att det lilla "förlåt" som hade krävts på kvällen inte längre är tillräckligt för honom dagen efter för han väntar fortfarande på en ursäkt och för varje minut som går som han inte får det så behöver han en djupare ursäkt eftersom du är anledningen till varför ni bråkar och att stämningen blir värre för varje minut. I och med att du aldrig backar tillräckligt långt för att ge honom en geniun ursäkt spårar det ur till ett gräl.

Jag försvarar inte hans beteende, försöker inte heller lägga skulden på dig, utan försöker endast förklara för dig varför det hände.

Förmodligen är:

Du mer extrovert och lever mer i nuet än honom. Vidare är...

...du förmodligen ganska rak/rättfram (i din kommunikation) och kan upplevas som "okänslig" på så vis att du kan säga saker som andra tar illa upp av utan att du själv märker det, och utan att du menade det.

...han lever mer i sitt huvud och har svårt att påbörja nästa sak innan den första är utredd. Han är också känslig mot kritik som strider mot hans inre moraliska kompass.

Problemet:
1 Du förstår inte hans inre värld av tankar och känslor
2 Han överreagerar
(Ingen av er är kuvad eller push overs.)

Du kommer dessvärre aldrig att förstå honom och han kommer aldrig att kunna ändra på sin egen personlighet.

Lösning 1:
Någon måste bita i det sura äpplet. Antingen håller han allt inom sig när han blir arg och ledsen (kommer förmodligen leda till att han exploderar och gör slut förr eller senare) eller så säger du "förlåt" när du ser att han har bliivt sårad och det inte var din mening.

Lösning 2:
Gör slut genom att gräla mer och mer.

Lösning 3:
Du vägrar inse att det som jag skrev är korrekt och gör slut själv för du "inte orkar med honom".


Håller med följande användare.

Man behöver inte själv ha haft för avsikt att göra något fel för att säga förlåt.

Det räcker att man har sårat en annan människa för att säga förlåt oavsett om man själv hade blivit sårad av samma sal eller inte.

Alla blir sårade av olika saker och tycker olika saker är fel.

Så TS det är bra att du försöker lugna situationen genom att inte börja skrika och istället ta det lugnt xxx andas blablabla men du behöver också lära dig att säga förlåt när du uppenbarligen har sårat någon annan.

Till TS man så hade det kanske varit bra för honom att prata med någon för att lättare kunna hantera sina känslor.
Citera
2018-02-18, 18:13
  #31
Medlem
Det här låter som ett klassiskt fall av: "Nu har jag bestämt mig så därför behöver jag bra argument så att jag kan intala mig att det jag gör är bra när jag lämnar min man för att jag är uttråkad."

Men utöver det så måste det vara väldigt jobbigt med den långsynthet din partner dras med. Det blir lite för omtumlande att offra flera dagar av surhet bara för att man är oense. Man har bara ett liv. Ett ordentligt gräl ska mynna ut i försoningssex samma kväll, anser jag.

Jag kan bara ge mitt perspektiv. Jag var i ett längre förhållande tidigare där vi aldrig grälade på över 5 år. Det fungerade inte. Det var för lite passion för min del. Sexet var av samma passiva typ. Nu har jag en kvinna som är lite mer passionerad och vi grälar ordentligt några gånger om året men jävlar vad mycket bättre allt fungerar med förhållandet i stort. Ingen tristess här inte. Så för min del är ett grälfritt förhållande lite dött. Bara för att skänka lite min syn från andra sidan.
Citera
2018-02-18, 18:20
  #32
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Det här låter som ett klassiskt fall av: "Nu har jag bestämt mig så därför behöver jag bra argument så att jag kan intala mig att det jag gör är bra när jag lämnar min man för att jag är uttråkad."

Men utöver det så måste det vara väldigt jobbigt med den långsynthet din partner dras med. Det blir lite för omtumlande att offra flera dagar av surhet bara för att man är oense. Man har bara ett liv. Ett ordentligt gräl ska mynna ut i försoningssex samma kväll, anser jag.

Jag kan bara ge mitt perspektiv. Jag var i ett längre förhållande tidigare där vi aldrig grälade på över 5 år. Det fungerade inte. Det var för lite passion för min del. Sexet var av samma passiva typ. Nu har jag en kvinna som är lite mer passionerad och vi grälar ordentligt några gånger om året men jävlar vad mycket bättre allt fungerar med förhållandet i stort. Ingen tristess här inte. Så för min del är ett grälfritt förhållande lite dött. Bara för att skänka lite min syn från andra sidan.

Håller med. Bråk behöver inte bara vara av ondo.

Hursomhelst så handlar det ju lite om hur man bråkar också. Att det ska ta dagar innan man kan diskutera rationellt är ju inte särskilt sunt. Då blir det ju knappast något försoningssex på kvällen.
Citera
2018-02-18, 18:38
  #33
Medlem
Utmärkt, fler som honom. Han är precis den typen av man som behövs i dagens Femnazi Sverige. Om du inte klarar av att erkänna dina egna misstag så leta efter någon annan. Problem löst.
Citera
2018-02-18, 18:50
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangasuri
Det finns två sätt man kan ta det på.
En man kan ta det som "fyfan vad du alltid kritiserar mig "
Medans en annan kan ta det som "fyfan vilket asshole du är, kom hit o kyss mig ditt busfrö "

Det var inte kritik. Det var ett "tack för en underbar dag".

Läs det om och om igen tills det sitter.

Det är irrelevant att någon annan kan reagera på ett annat sätt. Förklaringen till varför han blev sårad var för att han tog åt sig av kritiken.

Läs det om och om igen tills du förstår det.
Citera
2018-02-18, 19:13
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Idag tänker vi lika.

...illa.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
TS. Du är ironiskt lagd och jag vänder mig med skärpa mot de som kallar ironi för "passivt-aggressivt"-beteende. Eftersom jag själv kan identifiera mig i detta så undrar jag om du verkligen hittat din match in heaven?

Det var inte ironi. Däremot svag sarkasm.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Ni verkar ha blivit ihop tidigt i livet, du har mognat och han är fast i sitt barnsliga beteende, kan abslout inte hantera sin ilska.

Tror jag inte alls. Tippar på att de ganska nyligen firat 30 års festen.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Själv väljer jag bort människor som inte kan hantera ironi och vänder det till ilska/påhopp. Ett skämt är ett skämt och har man inte bättre självförtroende så tack och hej.

Ironi och sarkasm är inte samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Han går långt över gränsen i sin agressivitet genom att kasta ringar och säga att det är slut. Det är fan inte ok. Älskar du honom över allt annat och han förstår det kan ni söka terapi, han för sin anger management, du behöver lite verktyg för att kunna välja strider.

Du hade blivit en bra tjejkompis till TS. Det ingår i kompiskontraktet att blint hålla med. Du har ingen aning om vad som hänt innan denna historia. De har förmodligen haft ett stromigt förhållande under lång tid där samma problematik har manifesterats på liknande sätt om och om igen. Reaktionen tyder på att TS kille fick nog denna gång.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Det finns många kloka råd i tråden och värt att repetera är att skaffa inga barn för helsike innan ni hittat fram till en lösning.

Nej, det finns många skitråd. Att hjälpa TS befästa SIN SUBJEKTIVA upplevelse hjälper ingen. Möjligen styrker det TS i sina funderingar på att göra slut. För att ge BRA råd krävs att man kan se båda perspektiven.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Väljer du att lämna så gör du inget fel, och frågan är om du någonsin får en sån här pojk till pratdoktorn?

Det är möjligt att hon begår ett av sina största misstag då jag misstänker att TS är ca 30 år. Då har hon inte direkt tiden som jobbar i hennes favör om hon vill bilda familj. Jag skulle i ett sånt läge inte förlita mig på heltidsspammande flashback-mongon.

Citat:
Ursprungligen postat av epokeagle
Till den som undrar vilket stjärntecken HAN är så är svaret: Jag tror att TS (ja TS) är skytt.
Ungefär den här nivån är råden på.
Citera
2018-02-18, 19:24
  #36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Det är irrelevant att någon annan kan reagera på ett annat sätt. Förklaringen till varför han blev sårad var för att han tog åt sig av kritiken.

Läs det om och om igen tills du förstår det.

Haha sopa. Har redan skrivit att det nog är så det ligger till.

Vad du skrivit utöver det dock, är helt käpprätt åt helvete fel. Ni är helt enkelt för feminina för att förstå någon sådan vinkel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in