Citat:
Ursprungligen postat av
kamini
Så bra med vettig input, alla, tack! Vill liksom förklara mer hur kontrasterna är mellan att han blir sur och i vanliga fall. Förstår det några säger om att han inte är en bra kille, men det är så jävla gråskaligt.
Det senaste konkreta exemplet:
Han hade kommit på att vi firade 100 månader tillsammans, gjort en liten skattjakt till mig i fredags som ledde fram till en lapp med ett hemligt schema för lördagen med start 11.30. Superfint, jag blev jätteglad. Vi skämtade och kvällen var härlig. När vi skulle lägga oss och jag precis varit på toa säger jag ”vilken tur att du gjort världens finaste skattjakt till mig, annars hade jag blivit sur för att du inte städat badrummet!”. Plumpt, absolut, men jag sa det hjärtligt och jag menade det liksom. Jag var inte sur, men det var hans tur att rengöra badrummet som såg rätt jävligt ut och han hade inte gjort det, och om han INTE överraskat mig med det fina så HADE jag blivit sur.
Detta eskalerar. Han säger direkt att det var dumt sagt, pratar om allt annat han gjort i hemmet, stämningen tryckt direkt. I sängen sen fortsätter han. ”Jag förstår inte hur du kan..” etc. Jag säger inte så mycket. Vill inte be om ursäkt för ett skämt. Blir själv irriterad över vändningen av stämning. Säger ”Ja det kan man tycka..”. När vi vaknar nästa morgon vill jag kramas och gå upp tillsammans men han är fortfarande sur. Nu låter det ”Det är så JÄVLA respektlöst att..” Han ligger kvar i sängen till 11.10. Jag säger att jag inte orkar med hans skällande - "Du har sagt att det var fel och jag har hört det men jag kan inte med att be om ursäkt". Till saken hör också att det är andra gången denna veckan som vi bråkar på det här sättet. Han som är arg på mig. Vi bråkar om det här bägge två, men liksom om olika saker. Jag om hans humör, han om min kommentar och om att jag aldrig kan erkänna när jag gör fel.
Till slut går han upp, duschar, kommer ut 11.27. Är fortfarande arg, skäller. ”Hur hade DU reagerat” Jag svarar på hans frågor, säger åter igen att jag inte orkar med skällandet, att han ju VET det. 11.47 reser han plötsligt på sig, säger ”ja, nu är det KÖRT” (syftar på själva planen för dagen, den jag inte visste något om mer än att han ville att vi skulle gå 11.30). Så blir han som galen, skriker, gråter, säger ”nu fan är det slut! Jag vill inte se dig mer, fy fan för dig!” Tar av sin förlovningsring och kastar den på mig, går in i sovrummet och skrikgråter i kudden.
Jag blir genast så himla ledsen. Helt plötsligt är han ledsen och inte arg på mig. Då vänder jag, liksom. Slutar vara kränkt och känner ånger. Går in till honom, kramar honom, säger förlåt, säger att det väl finns nått vi kan göra. Han säger att han inte vill ha med mig att göra mer. Skriker så han spottar. ”Fy FAAN! Vill inte TITTA på dig! Är så TRÖTT på dig!” Till slut går han ut ur lägenheten, smäller igen dörren. Jag ringer efter en timme och skickar ett sms där jag skriver att jag vill ha allt ogjort, att vi ju är dumma i huvudet av envishet bägge två. Nu har det gått 24 timmar och han har inte kommit hem.
Jag känner att man kan se detta som att jag är kuvad. Men också som att jag fan bara borde bett om ursäkt om det sårade honom så, trots att han visade det genom ilska…
Ok, så här ligger det till...
Se det fetmarkerade - det var INTE ett skämt från din sida. Det var kritik om än levererat i en skämtsam form som i hans värld var sårande då han hade lagt ner tid och energi för att ordna en fin överraskning åt dig. Kritiken framfördes med andra ord i en opassande situation när ni egentligen hade en romantisk kväll.
Vissa människor verkar helt och hållet sakna förmågan att säga "förlåt" när de har gjort fel. Det är väldigt stötande för någon som är uppvuxen och uppfostrad till att alltid göra det när man upptäcker om man har sårat någon (oavsett intention). Även om det är en liten grej så räcker ett litet "förlåt". Det är ungefär som att man säger "tack för maten" när man får mat serverat även om man skulle få det varje dag.
Hade du sett att han blev stött och sagt "förlåt" DIREKT hade historien slutat där på sekunden, men du VÄGRAR backa och hoppas på att situationen är överslätad och glömd när ni vaknar. Anledningen till varför det hela tiden blir värre och värre är för att det lilla "förlåt" som hade krävts på kvällen inte längre är tillräckligt för honom dagen efter för han väntar fortfarande på en ursäkt och för varje minut som går som han inte får det så behöver han en djupare ursäkt eftersom du är anledningen till varför ni bråkar och att stämningen blir värre för varje minut. I och med att du aldrig backar tillräckligt långt för att ge honom en geniun ursäkt spårar det ur till ett gräl.
Jag försvarar inte hans beteende, försöker inte heller lägga skulden på dig, utan försöker endast förklara för dig varför det hände.
Förmodligen är:
Du mer extrovert och lever mer i nuet än honom. Vidare är...
...du förmodligen ganska rak/rättfram (i din kommunikation) och kan upplevas som "okänslig" på så vis att du kan säga saker som andra tar illa upp av utan att du själv märker det, och utan att du menade det.
...han lever mer i sitt huvud och har svårt att påbörja nästa sak innan den första är utredd. Han är också känslig mot kritik som strider mot hans inre moraliska kompass.
Problemet:
1 Du förstår inte hans inre värld av tankar och känslor
2 Han överreagerar
(Ingen av er är kuvad eller push overs.)
Du kommer dessvärre aldrig att förstå honom och han kommer aldrig att kunna ändra på sin egen personlighet.
Lösning 1:
Någon måste bita i det sura äpplet. Antingen håller han allt inom sig när han blir arg och ledsen (kommer förmodligen leda till att han exploderar och gör slut förr eller senare) eller så säger du "förlåt" när du ser att han har bliivt sårad och det inte var din mening.
Lösning 2:
Gör slut genom att gräla mer och mer.
Lösning 3:
Du vägrar inse att det som jag skrev är korrekt och gör slut själv för du "inte orkar med honom".