2018-02-18, 01:05
Medlem
Molton99s avatar
Har haft problem med sömnen till å från i många år. På senare tid (sen strax efter jul) så har det börjat eskalera igen.

Haft mångårig kontakt med psykatrin, men denna har legat på is ett tag. Återupptog den nu i början på januari.

Sover mellan inget alls å typ 4 timmar per natt, som längst är jag vaken i 2 dygn innan jag somnar. Nu har detta pågått i snart 2 månader, har fått börja skriva sömndagbok. Känns så meningslöst, jag vet att jag sover dåligt/typ inte alls, är det för att de på psyk ska få det svart på vitt att jag knappt sover, eller hur tänker de att det ska hjälpa mig att skriva sömndagbok i en månad?

Jag är ambivalent till sömnmedicin då jag är orolig att det ska trigga ett beteende som jag haft förr (intoxa i syfte att försvinna bort - inte dö).

Känner mig inte direkt trött av att inte sova, snarare tvärt om, men känner väl snarare att det skulle vara BRA om jag kunde sova, men har inget direkt behov av det. Får bara störda tankar, å tänker väl att dessa försvinner om jag får sova lite mer, men i övrigt så störs jag inte av att inte sova.

Känns som att psyk bara väntar, men på vad vet jag inte...
Citera
2018-02-18, 01:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molton99
Har haft problem med sömnen till å från i många år. På senare tid (sen strax efter jul) så har det börjat eskalera igen.

Haft mångårig kontakt med psykatrin, men denna har legat på is ett tag. Återupptog den nu i början på januari.

Sover mellan inget alls å typ 4 timmar per natt, som längst är jag vaken i 2 dygn innan jag somnar. Nu har detta pågått i snart 2 månader, har fått börja skriva sömndagbok. Känns så meningslöst, jag vet att jag sover dåligt/typ inte alls, är det för att de på psyk ska få det svart på vitt att jag knappt sover, eller hur tänker de att det ska hjälpa mig att skriva sömndagbok i en månad?

Jag är ambivalent till sömnmedicin då jag är orolig att det ska trigga ett beteende som jag haft förr (intoxa i syfte att försvinna bort - inte dö).

Känner mig inte direkt trött av att inte sova, snarare tvärt om, men känner väl snarare att det skulle vara BRA om jag kunde sova, men har inget direkt behov av det. Får bara störda tankar, å tänker väl att dessa försvinner om jag får sova lite mer, men i övrigt så störs jag inte av att inte sova.

Känns som att psyk bara väntar, men på vad vet jag inte...

Känner igen det där. Jag brukar försöka blunda och inte tänka på något utan det blir som en vila, slapnar av helt och man hamnar i en slags dvala efter en stund. Man är vaken men kroppen sover och man kan knappt röra sej. Så får jag vardagen att funka
Citera
2018-02-18, 01:22
Medlem
Molton99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Känner igen det där. Jag brukar försöka blunda och inte tänka på något utan det blir som en vila, slapnar av helt och man hamnar i en slags dvala efter en stund. Man är vaken men kroppen sover och man kan knappt röra sej. Så får jag vardagen att funka

Brukar försöka göra så också, jag inbillar mig att kroppen får vila, men det är ju ändå ingen riktig sömn, vilket gör att mina tankar sätter igång igen när jag varit uppe å igång ett tag.
Citera
2018-02-18, 01:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molton99
Brukar försöka göra så också, jag inbillar mig att kroppen får vila, men det är ju ändå ingen riktig sömn, vilket gör att mina tankar sätter igång igen när jag varit uppe å igång ett tag.

Läkaren sa att det tar dubbelt så lång tid att göra så men 15 timmars dval brukar jag klara. I början trodde husdjur....tjejen att jag var död, hade ögonen öppna men helt borta gick inte prata med mej och ingen reaktion inte ens när hon släpa ur mej från sängen ner på golvet. Ingen aning vad som händer i det stadiet och vad det kallas
Citera
2018-02-18, 01:54
Medlem
kimilsungias avatar
Lösningen för dig heter Melatonin. Det är ingen sömnmedicin även fast det av någon anledning är receptbelagt i Sverige, vilket det inte är i större delen av övriga världen, som i t.ex. Polen, USA, m.fl. där du kan köpa det som kosttillskott. Det är ingen sömnmedicin utan ett hormon som bildas naturligt i kroppen i vanliga fall men som man ofta har störningar inom och brist på om man har sömnproblem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Den här har jag själv köpt och den fungerar och kostar endast 8,35 dollar:

https://www.amazon.com/dp/B005DEK9CC/
Citera
2018-02-18, 02:02
Medlem
cybergrodans avatar
Förstår om detta kan låta konstigt, men rör du på dig något? Är du ute om dagarna? Jag har själv haft sömnproblem till och från, och inte sällan sover jag under 4 timmar per natt. De nätter som jag sover absolut minst är när jag bara varit hemma hela dagen. Lösningen för min del är att ta promenader strax innan jag ska sova, det behöver inte vara långa sådana men en stund innan läggdags brukar hjälpa riktigt bra för mig.
Citera
2018-02-18, 02:08
Medlem
Molton99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Förstår om detta kan låta konstigt, men rör du på dig något? Är du ute om dagarna? Jag har själv haft sömnproblem till och från, och inte sällan sover jag under 4 timmar per natt. De nätter som jag sover absolut minst är när jag bara varit hemma hela dagen. Lösningen för min del är att ta promenader strax innan jag ska sova, det behöver inte vara långa sådana men en stund innan läggdags brukar hjälpa riktigt bra för mig.

Jodå, har som mål att gå minst 11k steg om dagen (brukar bli runt 20k just för att försöka bli trött). Men håller med dig där, när jag är hemma å inte rör på mig så har jag ännu svårare å somna. Äter inte efter typ 20 på kvällen. Är inte trött av att inte få sova, får bara störda tankar som sagt.

När jag sov normalt (var flera år sedan jag hade så här störd sömn) så var jag helt död om jag bara fått sova 3-4 timmar. Nu är jag snarare pigg (å då pluggar jag å har barn).
Citera
2018-02-18, 03:12
Medlem
Prova heroin
Citera
2018-02-18, 03:17
Medlem
Hur mår du för övrigt?
Om du beskriver dina problem för psykiatrin så kommer de hjälpa dig. Låt det inte gå längre då kroppen tar stryk av det där.
Det finns bra mediciner som inte är sömntabletter. De är en bra grund att stå på en tid så att du kan jobba på att ta hand om problemet.
Lycka till !
Citera
2018-02-18, 10:56
Medlem
Kan flerfasig sömn vara en lösning på ditt problem? Det hade ju varit intressant för dig att testa, dock kanske omöjligt då man under dagen ska ta ett par tupplurar och faktiskt somna under dessa.

Men om det inte skadar att försöka, rekommenderar jag dig att läsa på kring polyfasisk sömn. Har själv planer på att någon gång testa detta för att sedan utvärdera resultatet.

Här har du wikipage kring det hela: https://en.wikipedia.org/wiki/Biphas...lyphasic_sleep
Citera
2018-02-18, 11:18
Medlem
boriss avatar
+1 för Melatonin. Kroppens eget sömnhormon. Det tycker jag du ska prova.
Citera
2018-02-18, 11:38
Medlem
rockypatel66s avatar
Motionerar du? Hur mycket vatten konsumerar du och dina matvanor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in