• 1
  • 2
2006-01-24, 02:28
Medlem
puckots avatar
Jag är medveten om att det redan finns trådar där Stenhagen har avhandlats, men jag tyckte inte att jag fann tillräckligt med info där. Så nu startar jag en helt egen liten tråd enbart tillägnad Stenhagen, som i första hand vänder sig till er som har bott där tidigare eller bor där just nu. Jag vill höra om era erfarenheter och åsikter. Fördelar, nackdelar? Är området verkligen så farligt som det sägs? Fina lägenheter? Finns möjlighet till bredband, vilken leverantör? Finns kabeltv? Hur är ljudnivån i trapphusen, är det väldigt lyhört? Är det mycket fester? Osv. Jag vill veta allt om Stenhagen!

Just nu bor jag hos min fader här i Luthagen. Men sinom tid är det väl dags för mig att flytta till eget, min ekonomi är inte den bästa tyvärr, och därför vill jag försöka hitta något som är relativt billigt. Min mor kom med tipset om Stenhagen, att det tydligen ska finnas endel billiga lägenheter därute. Jag vart visserligen lite skeptiskt när hon drog upp det, eftersom man har hört en heldel negativa saker om det området. Men samtidigt har man ju fått intrycket av dom få gånger man har vart där att det verkar vara ett ganska mysigt och fint område ändå, med nära till affärer och annat nödvändigt. Är snacket kring Stenhagen överdrivet eller ligger det mycket sanning i det som sägs? Jag är inte sådär jätteinsatt i området och vet inte så mycket egentligen, mer än det man har läst i tidningar och hört genom bekanta.

Tanken är väl inte att jag skulle bo där för all framtid, utan att jag senare skulle sälja lägenheten och kanske leta efter något bättre. Men att det kanske kunde funka som ett första boende tillsvidare. Om det nu inte skulle visa sig att jag kommer stormtrivas, då lär jag ju stanna kvar.
Citera
2006-01-24, 07:50
Medlem
sprotakks avatar
Jag har inga erfarenheter av att bo där men några synpunkter har jag.
En positiv och en negativ.

Vi börjar med den negativa.
Om du har bil finns det chans att den eldas upp.

Det positiva.
Ica Maxi, Systembolaget, Siba mm mm.

Tyvärr vet jag inte mycket mer än att det precis som Gottsunda överdrivs om hur "farligt" det är där.
Citera
2006-01-24, 09:41
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Växte upp i krokarna och jag tycker allt prat om hur farligheten är överdriven. Är ganska många nyinflyttade och studenter som vid en tid i sina liv slår sig ner där. Nackdelen är ju resvägen till stan, men är det sommar kan man cykla relativt snabbt.

Är du student? Isåfall har du ju flogsta också...
Citera
2006-01-24, 19:02
Medlem
JohnCruises avatar
Fördelar: Billigt (möjlighet att bo stort), nära billig mat, nära sprit, nära naturen, bra parkeringsmöjligheter, mycket bättre än Gottsunda (tyvärr inget bad i närheten)

Nackdelar: Avståndet till centrum, lite tråkig bebyggelse, de höjda ögonbryn du får när du berättar att du bor i Stenhagen

Jag har en vän som köpte en stor trea högt upp i ett hus nära maxi, med fin ärlig utsikt, stor balkong och fransk balkong i sovrummet. Den betalade han 100,000 kr för! Avgiften är på 5000 kr. Ett av rummen hyr han ut till två studenter som betalar 4000 kr -> 1000 kr plus räntan på 100,000 kr i månaden...

Det billiga priset kom sig av att lägenheten köptes på kronofogdens auktion. Var nån galen alkis som hade bott där innan.
Citera
2006-01-24, 20:42
Medlem
thebandits avatar
Har bott i Gottsunda och har haft släkt i Stenhagen.

Gillar man bråkiga araber och allmänt slum så är det jättekul att bo i dessa stadsdelar.:shoot2:
Citera
2006-02-03, 02:40
Medlem
puckots avatar
Jag hoppas att det är ok om jag bumpar den här tråden lite, tycker det har vart väldigt tyst här nu ett tag. Jag vill väldigt gärna höra lite mer åsikter! Finns det verkligen inga fler Uppsalabor här med erfarenhet av Stenhagen?
Citera
2006-02-03, 08:33
Medlem
Bondlurks avatar
Jag har bott i Stenhagen och jag tyckte det var ganska bra. Nu är det ca tio år sedan, så jag vet inte om det har förändrats. Då ryktades det om problem på skolan, men det var inget jag märkte så mycket av. Mycket invandrare var det förstås, men jag såg aldrig några större problem med det. Redan på den tiden var det populärt att elda upp bilar, men det är det enda större problem jag minns. Tilläggas bör kanske att jag bodde i radhus i områdets utkant, så jag slapp se eventuella bråkiga ungdomar etc. kring pizzerian och kyrkan.
På plussidan fanns närhet till naturen, till skolan och faktiskt även till centrum (enkelt cykelavstånd).
Sedan dess har området vuxit, men expansionen har i huvudsak bestått av villa- och radhusbebyggelse vilket rimligen borde borga för en positiv utveckling. Men bland höghusen kan det ju fortfarande vara problem.
Citera
2006-02-03, 08:40
Medlem
sprotakks avatar
Jag har en släkting som brukar byta krossade glasrutor på skolan där.
Innan de åker för att byta dem så får de ringa till vaktbolag.
De måste ha vakter med sig för annars snor ungarna allt som går att sno, till och med ur deras fickor!
Citera
2006-02-03, 08:44
Medlem
pjtrs avatar
Nu bor jag inte själv i stenhagen utan i gottsunda men jag har ganska mycket bekanta i och omkring.

Det är ett relativt nybyggt område, relativt nära till allt. Vet inte om de har ett gym i stenhagen?

Ev problem skulle väl vara bråkiga turkar men jag säger att så länge du inte behöver gå på stenhagensskolan som kommer du aldrig att behöva tvingas umgås med någon, annat än på bussen och där är ju iallfall de flesta lugna.
Kanske dumt att vara ensam och skitfull på lördagsnätterna men annars får du med 99% säkerhet vara ifred.

Har du bil borde du kunna hyra ett garage eller bara äga en billig bil som inte gör hela världen om den blir uppeldad bara för säkerhet skull.

Funderar själv på att flytta till stenhagen efter lumpen om jag inte hittar något billigare.
Citera
2010-04-20, 21:50
Medlem
Jag bor själv i stenhagen och tycker det är relativt lugnt trots omständigheterna och dess dåliga rykte. Finns dock endel hobby gangsters som står o leker tuffa vid pizzerian. Stirrar argsint så fort en svensk man passerar.
Citera
2010-04-20, 22:01
Medlem
puckots avatar
Haha. I samma minut som jag gick ut för att hämta en pizza som jag beställt hemkörning på från just Stenhagens pizzeria, så uppdaterar någon den här 4 år gammla tråden. Kan det vara ödet?

Jag bor visserligen inte i Stenhagen ännu, har inte blivit av med flytt. Men jag är mer eller mindre stammis på deras pizzeria och är mycket nöjd med servicen. Så det gör ju mig bara mer positiv till att flytta dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Zelldox
Jag bor själv i stenhagen och tycker det är relativt lugnt trots omständigheterna och dess dåliga rykte. Finns dock endel hobby gangsters som står o leker tuffa vid pizzerian. Stirrar argsint så fort en svensk man passerar.
Citera
2013-04-14, 12:43
Medlem
Jullan3s avatar
Bor tyvärr inte vid det "aktiva" Stenhagen utan vid det lugnare området Herrhagen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in