Citat:
Ursprungligen postat av
Tankebrott
Vad menas med "reducerbar" om komplexa system ändå uppvisar egenskaper som inte går att hitta i någon av de enskilda delarna i isolering? Då blir det emergentism.
Du frågar hur reduktionism kan vara möjlig ifall de isolerade delarna i ett komplext system uppvisar annorlunda egenskaper jämfört med det sammansatta komplexa systemet. Så ifall vi tar en dator som exempel. En dator går att reducera ner till dess beståndsdelar. Givet är att dessa beståndsdelar var för sig eller upplagt i en hög uppvisar annorlunda egenskaper jämfört med en dator. Vi kan fortsätta att reducera ner datorns delar och komponenter ner till de kemiska beståndsdelarna och självklart så har dessa beståndsdelar annorlunda attribut eller egenskaper jämfört mot den ursprungliga datorn och även jämfört mot dess nedmonterade komponenter. Vi kan inte starta appen kalkylatorn från en hög med kemikalier, men vi kan starta programmet från en hopmonterad fungerande dator.
Citat:
Jag har inte förväxlat reduktionism med dualism, jag har konstaterat att de är besläktade och att den sistnämnda är en variant av den förstnämnda. Eller anser du att jag "förväxlar protestantism med katolicism" om jag säger att protestantism är en sorts kristendom också?
Jag kan hålla med om att de är besläktade på så vis att dualismen är föreställningen att det finns två substanser medan reduktionismen söker efter en enskild substans. Skillnaden dem emellan är kanske epistemologisk eftersom reduktionism har som
syfte att hitta den grundläggande substansen medan dualism är
teorin om att det finns två substanser.