2018-02-16, 17:20
Medlem
Tjenare flashback.

Har sen maj förra året strukturerat om mitt liv totalt angående den ekonomiska biten och månad för månad har jag lyckats sänka utgifterna.

Nu har jag lyckats sänka dom till den grad att jag utan problem kan avvara runt 17-18000 i månaden framöver.

Min tanke med dessa pengar är att om 3-5 år pumpa in en stor summa i ett hus som jag och tanten vill ha. Hon kommer givetvis också lägga undan en stor summa om än dock ej lika mycket.

Det jag vill ha råd med är hur jag ska placera dessa pengar, med viss risk och till en förväntad avkastning på runt 3-5% (utan att risken blir för stor).

Jag har kikat lite på spiltans högräntefond och har redan en liten summa där. Men eftersom jag inte vill lägga alla ägg i samma korg så hade jag velat haft tips på likvärdiga alternativ som bör fungera över den tidshorisonten.

Tacksam för alla råd
Citera
2018-02-16, 19:27
Medlem
TheRiddle-s avatar
Känns svårt att få så mycket avkastning på räntor i dessa tider.

Catella Credit Opportunity
Deutsche Invest I Euro Corp Bds LC
Ålandsbanken Euro High Yield B
Evli High Yield B
Ärligt talat hade jag nog letat efter alternativ till fonder, dom tar ju alltid avgifter.

Om du ska köpa för 10-20k varje månad kan du ju alltid köpa ett par såna här (högre ränta, men också lite högre risk).
För nåt år sen låg dom här ofta i runt 7.5K, dock har dom gått upp i pris sen dess. Jag lyckades köpa ett par under den tiden och uppå räntan får jag också 10K tillbaka när dom löper ut. Så lyckas du få dom billigt, super!
Räntebevis

Ännu högre risk på dessa, men också högre ränta:
Kapitalandelsbevis
Kanske inte jätteattraktiva just nu när priserna på bostäder går ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in