• 1
  • 2
2018-02-16, 12:59
Bannlyst
Jag har noterat i att min Stockholms förort att "antalet" blåsljusutryckningar har ökat markant. Då min lägenhet är så placerade, man ser infartsvägen till förorten. Nu undra jag om det finns ett smidig program, så man t.ex. med Raspberry PI och en Webbkamera, skulle kunna räkna blåljusutryckningar som passera mitt fönster.

Dvs ett bildingenkänningsprogram...
Senast redigerad av Niggers 2018-02-16 kl. 13:07.
Citera
2018-02-16, 13:01
Medlem
Tvivlar rätt starkt på att det finns något sådant färdigt. Du får nog räkna med att koda en del själv.
Citera
2018-02-16, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tvivlar rätt starkt på att det finns något sådant färdigt. Du får nog räkna med att koda en del själv.

Finns inga färdig API tjänster på nätet som google har eller liknade?
Citera
2018-02-16, 13:19
Medlem
kodsnickrarns avatar
Finns inget färdigt, men går absolut att koda själv...
Ta en bild var X:e sekund och använd OpenCV med lämplig "pattern" så är du i princip "hemma"...

Du kan nog få pilla lite med att skapa lämpliga "mönster" att ge OpenCV för att detektera just "utryckningsfordon"

Här är ett litet projekt som använder OpenCV för att detektera bilar och mäter sedan deras hastighet.

https://github.com/gregtinkers/carspeed.py

Jag har ingen aning om det funkar eller inte, har inte provat det själv, men det kanske kan vara något att inspireras av?

/K
Citera
2018-02-16, 13:19
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Jag har noterat i att min Stockholms förort att "antalet" blåsljusutryckningar har ökat markant. Då min lägenhet är så placerade, man ser infartsvägen till förorten. Nu undra jag om det finns ett smidig program, så man t.ex. med Raspberry PI och en Webbkamera, skulle kunna räkna blåljusutryckningar som passera mitt fönster.

Inget svar på frågan, men tänk på att det du gör mest troligt är olagligt. Du får inte montera upp en kamera som filmar offentliga platser (såsom vägar, parker med mera).
Citera
2018-02-16, 13:40
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Inget svar på frågan, men tänk på att det du gör mest troligt är olagligt. Du får inte montera upp en kamera som filmar offentliga platser (såsom vägar, parker med mera).

Jag tror att man skulle kunna komma runt det med att "filtrera" informationen hårt tidigt i kedjan och aldrig egentligen registrera något som kan utgöra en olaglig videoupptagning.

Med lite preliminära mätningar på våglängd och "blinkfrekvens" i blåljusen så borde det räcka med en väldigt ofokuserad CCD-sensor och ett färgfilter.

Förutom att komma runt lagen så tror jag att det också är det enklaste sättet att bygga en algoritm som reagerar på just "blåljus".
Citera
2018-02-16, 13:48
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:

Det du söker är programmet motion. Förvisso inget bildigenkänningsprogram men är mycket smidigt såtillvida att det spelar in all trafik utanför ditt lägenhetsfönster.Det kan konfigureras till att enbart lagra stillbilder eller tillsammans med rörliga snuttar och kopplas till mysql- databas. Samt köras med flera kameror. Var beredd på att det blir mycket bilder och anpassa logrotate därefter.
Jag använder det tillsammans med rpi och enbart en billig usb-logitech-skype kamera som jag riktat ut genom fönstret.
Kan nämna att jag en gång testade att använda en standalone viltkamera-där mjukvaran för fotografering är inbyggd-den tog inga bilder alls genom fönstret. Medans den simpla logitech kameran funkar bra genom lägenhetsfönstret.
Citera
2018-02-16, 13:55
Medlem
hieroboams avatar
Tror att du har fel tillvägagångssätt, vad sägs om en mikrofon som reagerar på sirenernas frekvens? Då slipper du oroa dig om lagen, att ha en filmkamera på 24/7 och att lära ett nätverk se skillnad på blå bilar och blåljus.
Citera
2018-02-16, 14:00
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Kom att tänka på att det finns program som detekterar blinkande innehåll med vissa frekvenser i videomaterial för att varna epileptiker som annars kan få anfall.

Kanske finns det något där som kan användas som byggsten?

ex: https://trace.umd.edu/peat
Citera
2018-02-16, 14:02
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Tror att du har fel tillvägagångssätt, vad sägs om en mikrofon som reagerar på sirenernas frekvens? Då slipper du oroa dig om lagen, att ha en filmkamera på 24/7 och att lära ett nätverk se skillnad på blå bilar och blåljus.

Säkert bra att komplettera med men utryckningsfordon kör ganska ofta utan sirenen på.
Citera
2018-02-16, 14:49
Medlem
Paijters avatar
Citat:

Insatsrapporter är allmän handling och du kan begära ut dessa. Vissa räddningsförbund publicerar dessutom larm på sin hemsida med en minuts fördröjning.
Citera
2018-02-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam

The brain.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in