Citat:
Ursprungligen postat av
Niggers
Jag har noterat i att min Stockholms förort att "antalet" blåsljusutryckningar har ökat markant. Då min lägenhet är så placerade, man ser infartsvägen till förorten. Nu undra jag om det finns ett smidig program, så man t.ex. med Raspberry PI och en Webbkamera, skulle kunna räkna blåljusutryckningar som passera mitt fönster.
Dvs ett bildingenkänningsprogram...
Det du söker är programmet motion. Förvisso inget bildigenkänningsprogram men är mycket smidigt såtillvida att det spelar in all trafik utanför ditt lägenhetsfönster.Det kan konfigureras till att enbart lagra stillbilder eller tillsammans med rörliga snuttar och kopplas till mysql- databas. Samt köras med flera kameror. Var beredd på att det blir mycket bilder och anpassa logrotate därefter.
Jag använder det tillsammans med rpi och enbart en billig usb-logitech-skype kamera som jag riktat ut genom fönstret.
Kan nämna att jag en gång testade att använda en standalone viltkamera-där mjukvaran för fotografering är inbyggd-den tog inga bilder alls genom fönstret. Medans den simpla logitech kameran funkar bra genom lägenhetsfönstret.