• 3
  • 4
2022-05-09, 07:33
Medlem
Vad har vi fastslagit?

Att ansökan till HV innebär en säkerhetsprövning klass 3 verkar det som?

Jag undrar mest vad de egentligen tar reda på rent konkret. Utdrag ur belastningsregistret såklart, men övrigt?

Hur kan de kontrollera ekonomi exempelvis?
Gör de en kreditupplysning för att se skulder, låter väldigt märkligt?
Citera
2022-05-09, 10:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Vad har vi fastslagit?

Jag undrar mest vad de egentligen tar reda på rent konkret. Utdrag ur belastningsregistret såklart, men övrigt?

En kreditupplysning är ett enkelt sätt att sålla ut potentiella risk personer. Varför skulle en kreditupplysning vara märkligt? De frågar också efter risker i ditt liv och kan eventuellt undersöka dessa.

Min bror är i HW och de gjorde även en kreditupplysning på mig för ett par år sedan.

Det finns en massa saker som man inte får ha i sitt liv för att bibehålla sin säkerhetsklassning. Även om de inte letar aktivt efter alla dessa saker så kan den ryka om dina närstående dyker upp i problematiska utredningar. Du är också ålagd att rapportera in eventuella säkerhetsrisker i ditt liv. Skaffar du dig en rysk flickvän så behöver du anmäla detta. Antagligen är det ok om det är en vanlig civil, men om du undlåter att anmäla och de kommer på dig så tappar du antagligen klassningen.
Citera
2022-05-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Nej inte i säkerhetsklass 3, där är min uppfattning att det är en ganska lam prövning, speciellt i Hemvärnet. säkerhetsklass 2 däremot, då kollar man upp allt som är tillgängligt. Jag vet ett fall där en kille hade en syster om var tillsammans en HA medlem. Han fick inte vara placerad i i en säkerhetsklass 2 tjänst. Säkerhetsklass 3 var däremot OK.

Gammalt inlägg, men frågan du svarade på handlade om referenstagning, om de pratar med arbetsgivare och annat - bara för att friska upp ditt minne om det behövs. Jag hade säkerhetssamtalet i oktober -19, och då ville de ha två referenspersoner som jag själv fick välja, och det blev min bror och en kille som jag hade jobbat lite med för ett antal år sedan och som är med i Hemvärnet.

Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Vad har vi fastslagit?

Se inlägg #34. Vet ej hur eller om de kollar ekonomin, men de ställer frågor om den på intervjun, skulder och lån och sånt.
Citera
2022-05-09, 22:05
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Gammalt inlägg, men frågan du svarade på handlade om referenstagning, om de pratar med arbetsgivare och annat - bara för att friska upp ditt minne om det behövs. Jag hade säkerhetssamtalet i oktober -19, och då ville de ha två referenspersoner som jag själv fick välja, och det blev min bror och en kille som jag hade jobbat lite med för ett antal år sedan och som är med i Hemvärnet.

Se inlägg #34. Vet ej hur eller om de kollar ekonomin, men de ställer frågor om den på intervjun, skulder och lån och sånt.

I så fall har dom ändrat tillvägagångssättet. 2014-2017 var det då ingen referenstagning vid klass 3 i Hemvärnet.
Citera
2022-05-19, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
I så fall har dom ändrat tillvägagångssättet. 2014-2017 var det då ingen referenstagning vid klass 3 i Hemvärnet.

Nej ingen förändring. Däremot har olika utbildningsgrupper genomfört processen olika. Vissa har varit noggranna, vissa inte, vissa har inte informerat om att referenstagning genomförts. Det är dock givet att referenstagning ska ingå vid en säkerhetsprövning.
Citera
2022-07-07, 17:01
Medlem
MarcusKompiss avatar
Ni som har genomgått en intervju och säkerhetsprövning och blivit nekade hur har ni fått reda på det?
Citera
2024-04-27, 17:08
Medlem
Igår kom en civil man som jag har haft som kontaktperson jag nekade han inträde till min lägenhet pga av ej militärtlegimation. Endast ett civil körkört. Militärtlegimation hade han hemma. Jag kommer gå vidare med detta till min kontakt person inom försvarsmakten. Är det verkligen då här det funkar. Mvh
Citera
2024-05-01, 21:13
Medlem
Hemvärnsmän har inte försvarsmaktens tjänstelegitimation, de har ”hemvärnslegitimation” som inte på något sätt uppfyller några krav för id-handling. Det är ett plastkort med namn och personnummer samt förband/utbildninggrupp. I princip kan vem som helst trycka upp dem.
Det är väl främst till att underlätta för kasernvakter mm som då inte behöver kolla i något register om man får komma in eller inte. De är också endast giltiga med annan godkänd id-handling.
Så ett Hv-leg som bekräftelse på identitet är lika mycket värt som ett medlemskort på eldoradovideo från 90-talet.
Dock lite kasst att vederbörande inte hade det med sig, då det skall med i all tjänsteutövning.
Citera
2024-05-01, 23:09
Medlem
Läste lite ang regler och bestämmelser. Ringde även hemvärnet jobb&utbildning. Jag påpeka att att jag inte släppte in han med Körkort. Va det fel?? Nu blev min ansökan avbruten och avslog. Gjorde jag fel ???
Citera
2024-05-04, 17:56
Medlem
Enklast är väl att prata med den som skulle göra intervjun och komma överens om ny dag för intervjun.
Får du inte kontakt med denne så får du kontakta den utbildningsgrupp som är verksam där du bor så hjälper dig säkert.
Citera
2024-05-05, 15:37
Medlem
Du förstår inte frågan. Gjorde jag fel som inte släppte in han eftersom han inte hade militärtlegimation! Kan han enligt regler och bestämmelser komma in med ett civilt körkort ??
Citera
2024-05-05, 19:55
Medlem
Det är ju upp till dig om du vill släppa in någon, med eller utan legitimation. Den enda som det finns krav på enligt reglerna är du skall legitimera dig innan intervjun, för att säkerställa att din identitet.
Vad är du rädd för och varför ställa krav på att intervjuaren skall legitimera sig med något som inte är ett giltigt id-kort? Ni hade väl pratat med varandra på telefon och bestämt tid och plats.
Som sagt om du agerat rätt eller fel är alltså upp till dig, de flesta hade nog nöjt sig med att få se körkort. Risken att någon skulle utge sig för att vara ”intervjuare” utan att vara det kan man nog anta är mycket låg. Som sagt ring upp din intervjuare och boka ny tid, och förklara varför du kände dig så misstänksam.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in