2018-02-18, 12:35
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Snubblade in i tråden lite och läste, skulle du vilja förtydliga detta för mig? Vad menar du med att de inte alls gör någon djupare koll och att det är knepigt folk där?

Blir lite nervös, ansöker nämligen frivilligt till GU i sommar men låter inte så stabilt om det är knepigt folk där De har väl kompetens åtminstone så att de vet vad de gör? :P Kollar de igenom ens CV i minsta detalj och kräver de referenser och såna saker? Typ kan de neka en för att man har en lucka i CV't där man varit arbetslös?

Jag antar att med säkerhetsprövning så menar du samtalet med psykologen vid mönstringen?

Detta har inte med någon antagningsprövning till någon grundutbildning att göra utan säkerhetsprövning enl. säkerhetsskyddslagen som tillämpas för antagning till Hemvärnet.

Allt finns att läsa i den tidigare länkade handboken.
Citera
2018-02-18, 16:13
Bannlyst
Varför kräver vissa tjänster att man är gift och har barn?
Citera
2018-02-18, 17:44
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Varför kräver vissa tjänster att man är gift och har barn?

Troligen bara något hitte på från någon som ej har koll på verkligheten!
Citera
2018-02-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevercashew
Troligen bara något hitte på från någon som ej har koll på verkligheten!
Ja det var jag som tänkte att man kanske är som mest stabil då enligt Försvaret för de hittar på så fåniga saker, ber om ursäkt för fel svar och nej har ej koll på allt.
Citera
2018-02-19, 05:22
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inarto
Ja det var jag som tänkte att man kanske är som mest stabil då enligt Försvaret för de hittar på så fåniga saker, ber om ursäkt för fel svar och nej har ej koll på allt.

Man bör leva under ordnade förhållanden så att säga, så det är troligtvis det någon har blandat ihop med att man "måste vara gift och ha familj". Man kan ju leva under ordnade förhållanden ändå eller hur.
Citera
2018-02-20, 03:47
Bannlyst
Citat:
Man bör leva under ordnade förhållanden så att säga, så det är troligtvis det någon har blandat ihop med att man "måste vara gift och ha familj". Man kan ju leva under ordnade förhållanden ändå eller hur.

Vissa tjänster inom säpo och försvar fordrar uttryckligen att man är gift och har barn.
Citera
2018-02-20, 05:27
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Vissa tjänster inom säpo och försvar fordrar uttryckligen att man är gift och har barn.

Det där stämmer ju inte, du förstår ju själv att man inte kan neka någon en tjäst pga tex barnlöshet, helt galet. Blir ju onekligen nyfiken på var du fått det ifrån?
Citera
2018-02-20, 14:46
Bannlyst
Citat:
Det där stämmer ju inte, du förstår ju själv att man inte kan neka någon en tjäst pga tex barnlöshet, helt galet. Blir ju onekligen nyfiken på var du fått det ifrån?

Jag har rätt upp och ner bevis som jag tänker dela med mig av, men först vill jag att du svarar på en fråga: har du gått och kollat upp varenda tjänst för att kunna konstatera att det inte stämmer? Jag tycker att resonerar väldigt konstigt. "du förstår ju själv" förstår du väl själv är riktigt korkat sagt då reglerna inte beror på vad jag tycker om regler som jag inte själv satt upp. Det är klart att säpo eller fm kan neka tjänst för vad fan dem vill, det är ingen rättighet att få jobba där.

Nå, har du kollat upp varenda tjänst och kommit fram till att "det inte stämmer" baserat på det, eller baserade du det på ditt eget "sunda förnuft"? Du förstår väl själv att din intuition inte är värt något i jämförelse med dem som satt upp dessa regler? Eller tror du att du är någon slags begåvad superhjälte?
Citera
2018-02-20, 16:55
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Jag har rätt upp och ner bevis som jag tänker dela med mig av, men först vill jag att du svarar på en fråga: har du gått och kollat upp varenda tjänst för att kunna konstatera att det inte stämmer? Jag tycker att resonerar väldigt konstigt. "du förstår ju själv" förstår du väl själv är riktigt korkat sagt då reglerna inte beror på vad jag tycker om regler som jag inte själv satt upp. Det är klart att säpo eller fm kan neka tjänst för vad fan dem vill, det är ingen rättighet att få jobba där.

Nå, har du kollat upp varenda tjänst och kommit fram till att "det inte stämmer" baserat på det, eller baserade du det på ditt eget "sunda förnuft"? Du förstår väl själv att din intuition inte är värt något i jämförelse med dem som satt upp dessa regler? Eller tror du att du är någon slags begåvad superhjälte?

oj, öm tå eller har du alltid taggarna utåt? herregud tagga ner, hur mår du egentligen? Finns väl ingen anledning att vara otrevlig mot de som du anser har fel?! Jättekonstigt beteende.

Jag kan inte tala för säpo, men FM jobbar mycket med värdegrund, disktriminering etc. Att ej få en tjänst pga att man ej skaffat barn ännu, eller att man inte gift sig med sin partner ännu, faller direkt in i den kategorin. Men om du har annan erfarenhet av FM låter det märkligt och något du borde ta upp med närmsta chef.

Och kanske dra in taggarna också, att förklara varför man resonerar som man gör behöver inte innebära otrevlig ton.
Citera
2018-02-26, 12:17
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Okej, men då är det ju lugnt om man har studerat eller varit arbetssökande?

Skulle ni kunna utveckla vad exakt den här registerkollen är för något? Vad är det som kollas? Är det vanliga register som belastningsregistret? Vad finns det mer för register liksom? Hur många register kan man vara med i!?
Belastningsregistret, Spanings/misstankeregistret Säkerhetspolisens register. När man har en öppen registerkontroll görs slagningar 1ggr/dygn.
Citera
2021-07-07, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Inarto
Hemvärnets personal bär AK4B som standardvapen. Enbart sjukvårdare bär pistol (glock 88 tror jag).

Hemvärnet har & göra med mycket säkerhetsklassade saker/händelser/objekt. Så en säkerhetsprövning är väldigt lämplig.
Även hundförare bär enbart pistol.
Citera
2021-07-08, 20:52
Medlem
Bara-Robins avatar
På förekommen anledning då en av de sämre trådbumparna sedan vikingatiden gav tillfälle att ifrågasätta vad som framkommit i denna tråden, så måste jag få fråga om detta har förändrats genom årens gång. Jag fick genomgå prövning för säkerhetsklass 2 för just underrättelse inom HV för ett gäng år sedan. Jag misstar mig inte. Så varför behövde jag få rumpan inspekterad när ni andra kriminella pack fick skjuta ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in