Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 08:25
  #1
Medlem
RedXs avatar
Ja, i Norge tycks det i alla fall vara så. 5,5% av de manliga sjuksköterskorna uppger att de blivit sexuellt ofredade jämfört med 2,2% av de kvinnliga. Mer än dubbelt så vanligt alltså.

http://www.gp.se/nyheter/världen/man...-mer-1.5187432

Är detta överraskande? Vem är det som ofredar? Vad kan vi göra åt problemet? Är sexuella ofredanden en könsfråga? Är det i så fall någon skillnad mellan sexuella ofredanden riktade mot män jämfört med de som riktas mot kvinnor?
Citera
2018-02-16, 08:39
  #2
Medlem
okok1s avatar
Är detta verkligen ett problem? Man kanske borde lära människor att det är okej att säga till om man inte gillar situationen.

Män och kvinnor tar ibland lite för mycket frihet till ordval och beröring. Gillar man inte vad som sker visar man det genom kroppsspråk eller ord...

Citat:
Vad kan vi göra åt problemet?
Införa könsapartheid?
__________________
Senast redigerad av okok1 2018-02-16 kl. 08:41.
Citera
2018-02-16, 09:24
  #3
Avstängd
SSJGs avatar
Citat:
Av de som säger att de utsatts för trakasserier eller övergrepp var det dock fler kvinnor än män som anmälde det22,1 procent av kvinnorna och 12,6 procent av männen.

Jag är inte så haj på matematik, men innebär inte det understrukna att detta problem är mer än dubbelt så stort hos män än hos kvinnor? Ja, 5.5% är redan mer än dubbelt så mycket som 2.2%, men jag menar att det kanske är mer än man vill få det att låta som. Jag lämnar uträkningen åt den som kan genomföra den dock.
Citera
2018-02-16, 09:36
  #4
Medlem
godhetsapostelns avatar
Tja du. Eftersom de allra flesta utbildade manliga sjuksköterskorna är homosexuella så får ni förklara om det handlar om oönskad uppmärksamhet från det motsatta könet, eller om det är bögens naturliga promiskuösa livstil som är problemet.
Citera
2018-02-16, 09:43
  #5
Avstängd
SSJGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Tja du. Eftersom de allra flesta utbildade manliga sjuksköterskorna är homosexuella så får ni förklara om det handlar om oönskad uppmärksamhet från det motsatta könet, eller om det är bögens naturliga promiskuösa livstil som är problemet.
Jag är en man som jobbar inom vården och det är inte bögigt. Tror att över hälften av all manlig vårdpersonal du ser här ute valde sitt yrke för att få drunkna i fitta, då dessa utbildningar består nästan enbart av kvinnor (enbart ~12% av all vårdpersonal i riket är män).

Sedan håller jag med om att bögar är förjävla äckliga i sociala sammanhang, iallafall de jag har träffat. Har jobbat med en bög och vi var väldigt bra kompisar, men varje gång vi sågs så skulle han komma fram och pussa mig på kinden. Första gången brydde jag mig inte, men varje gång efter den så har jag känt mig smått äcklad.

Jag har inte råkat ut för sexuellt ofredande i yrket, så vet inte om min åsikt räknas.
Citera
2018-02-16, 09:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SSJG
Jag är inte så haj på matematik, men innebär inte det understrukna att detta problem är mer än dubbelt så stort hos män än hos kvinnor? Ja, 5.5% är redan mer än dubbelt så mycket som 2.2%, men jag menar att det kanske är mer än man vill få det att låta som. Jag lämnar uträkningen åt den som kan genomföra den dock.

Det resonemanget borde ju gälla alla sexuella trakasserier/ojämlikhet i så fall.

Men har vi nu bestämt oss för att trakasserier/jämställdhet är en viktig fråga, så måste det ju tas på allvar och då ska inte utsatta män förringas eller förlöjligas.

Kvinnor är inte ett dugg bättre när det kommer till de här frågorna, så det är knappast förvånande.

Bra att även män börjar säga som det är. För detta är ett problem för de som utsätts oavsett kön.

Den inslagna vägen leder ju till könsapartheid, tror inte att det är en bra väg att gå, dock. Det enda rättsäkra alternativet är väl att behandla alla lika och utgå ifrån individers handlingar istället för kön.
Citera
2018-02-16, 09:55
  #7
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Tja du. Eftersom de allra flesta utbildade manliga sjuksköterskorna är homosexuella så får ni förklara om det handlar om oönskad uppmärksamhet från det motsatta könet, eller om det är bögens naturliga promiskuösa livstil som är problemet.

Frågan är väl om de ofredats av män eller av kvinnor? Att du själv är homosexuell betyder ju inte att den som ofredar dig per automatik behöver vara av samma kön (eller omvänt för heterosexuella).
Citera
2018-02-16, 09:58
  #8
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSJG
Jag är inte så haj på matematik, men innebär inte det understrukna att detta problem är mer än dubbelt så stort hos män än hos kvinnor? Ja, 5.5% är redan mer än dubbelt så mycket som 2.2%, men jag menar att det kanske är mer än man vill få det att låta som. Jag lämnar uträkningen åt den som kan genomföra den dock.

Som jag tolkar det är det ingen direkt relation mellan siffrorna. Föer män ofredades men anmälningsfrekvensen är lägre. 5,5% gäller oavsett om 0 eller 100 procent av de utsatta anmälde övergreppet.

Å andra sidan kan man mycket väl argumentera för att faktiska anmälningar är mer tillförlitliga än enkäter av den här typen.
Citera
2018-02-16, 10:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Som jag tolkar det är det ingen direkt relation mellan siffrorna. Föer män ofredades men anmälningsfrekvensen är lägre. 5,5% gäller oavsett om 0 eller 100 procent av de utsatta anmälde övergreppet.

Å andra sidan kan man mycket väl argumentera för att faktiska anmälningar är mer tillförlitliga än enkäter av den här typen.

Håller inte med om att faktiska anmälningar skulle vara mer tillitlig statistik. Det är en viss grupp av människor med en viss typ av egenskaper som går från tanke till handling. För att få en korrekt bild av verkligheten måste du även justera för den grupp som inte anmäler. Och gällande sexuella trakasserier föreligger det nog stor skillnad mellan könen.

Den allmänna konsensus en är väl att det är en man som är den typiske förrövaren och att män endast marginellt utsätts för dessa övergrepp - samt att det i så fall beror på mannen själv. Det är faktorer som direkt påverkar mäns anmälningsbenägenhet, tex.
__________________
Senast redigerad av Dolche 2018-02-16 kl. 10:53.
Citera
2018-02-17, 09:15
  #10
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSJG
Jag är en man som jobbar inom vården och det är inte bögigt. Tror att över hälften av all manlig vårdpersonal du ser här ute valde sitt yrke för att få drunkna i fitta, då dessa utbildningar består nästan enbart av kvinnor (enbart ~12% av all vårdpersonal i riket är män).

Sedan håller jag med om att bögar är förjävla äckliga i sociala sammanhang, iallafall de jag har träffat. Har jobbat med en bög och vi var väldigt bra kompisar, men varje gång vi sågs så skulle han komma fram och pussa mig på kinden. Första gången brydde jag mig inte, men varje gång efter den så har jag känt mig smått äcklad.

Jag har inte råkat ut för sexuellt ofredande i yrket, så vet inte om min åsikt räknas.
Hej, jag baserar det på vad bögar som arbetar i vården sagt till mig. Kanske har sammansättningen ändrat, håller på att förändras ...
En arbetskamrat som är bög och vill pussa på kind varje gång man ses faller nog under trakasserier.

Att folk väljer utbildning för att det är många kvinnor inom vården tror jag är ovanligt. Det är helt enkelt inte så vi väljer yrke. En sådan person skulle bli olycklig.
Citera
2018-02-17, 14:51
  #11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSJG
Sedan håller jag med om att bögar är förjävla äckliga i sociala sammanhang, iallafall de jag har träffat. Har jobbat med en bög och vi var väldigt bra kompisar, men varje gång vi sågs så skulle han komma fram och pussa mig på kinden. Första gången brydde jag mig inte, men varje gång efter den så har jag känt mig smått äcklad.

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
En arbetskamrat som är bög och vill pussa på kind varje gång man ses faller nog under trakasserier.


Hade du varit kvinna och han varit en (vit) heterosexuell man så hade det varit #metoo på två röda och han hade blivit uthängd som våldtäktsförtryckarhemsktsvinpatriarkmonster i sociala medier och blivit utfryst av samhället, och troligen blivit avskedad från jobbet.

Men när män blir utsatta så händer inte ett piss. Jämställdheten i sitt esse.
Citera
2018-03-13, 22:28
  #12
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Är det i så fall någon skillnad mellan sexuella ofredanden riktade mot män jämfört med de som riktas mot kvinnor?

Självklart är det skillnad. Som kvinna känner man sig äcklad om en ful karl tafsar på en, medan ni karlar känner er uppskattade istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback