• 1
  • 2
2018-02-16, 02:22
Medlem
Jag har noterat ett antal trådar i detta forum som diskuterar simulerad verklighet. För mig tycks det vara helt befängt att diskutera något sådant utan att först ha definierat vad vi menar med verklighet.

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig en definition på verklighet och i så fall tala om vad skillnaden skulle vara mot en simulerad verklighet?
Citera
2018-02-16, 02:43
Medlem
4yoonlys avatar
Om du befinner dig i en simulation är det ju svårt att avgöra och definiera vad som är simulation och verklighet. Är du skaparen av simulationen är det ganska enkelt.
Citera
2018-02-16, 05:52
Medlem
Du kan inte veta.
Men som föregående talare sade: om du är skaparen av denna "verklighet"... då vet du.... annars.. inte.
Citera
2018-02-16, 10:37
Medlem
13th Floor, där är en bra film att se med tanke på simulerad verklighet och hur man kan försvinna i vad som är riktigt och inte.

Skillnaden på verklighet och simulering, enligt mänsklighetens nuvarande sätt att de på det, är att verkligheten är fysisk, det finns materia som är riktig, det ligger ingen programmering bakom som skapar den. En simulering är då en konstruerad verklighet med icke fysiska objekt, men som i simuleringen uppfattas som existerande, även om de för någon i den riktiga världen skulle se att de inte är fysiska.
(Att se DNA som en programmering faller inte under simuleringens lag då ex stenar inte har DNA.)

En simulerad verklighet skulle kunna existera av fysiska objekt, ex som i en teaterpjäs eller som i levande rollspel. Skulle man sätta en person i ett levande rollspel som utspelar sig i en miljö som denne uppfattar som verklighet, skulle man kunna lura personen till att tro att det som händer är icke simulerat, även om alla andra följer alternativa regler och linjer mot vad verkligheten skulle tillåta, ex som i The Truman Show.
Citera
2018-02-16, 12:53
Medlem
nerdnerds avatar
Frågan är faktiskt bra. En simulering med dator är ju en matematisk modell, och som sådan måste den ju kvala in som "verklighet" iaf enligt hur Max Tegmark ser det i Vårt matematiska universum. Algoritmer där och algoritmer här, finns ingen principiell skillnad. Dvs OM han har rätt.
Citera
2018-02-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Frågan är faktiskt bra. En simulering med dator är ju en matematisk modell, och som sådan måste den ju kvala in som "verklighet" iaf enligt hur Max Tegmark ser det i Vårt matematiska universum. Algoritmer där och algoritmer här, finns ingen principiell skillnad. Dvs OM han har rätt.

Hur mycket vi än bakar in en simulering i en simulerad miljö, så är den ändå knuten till verkligheten och den existens som allt bygger på i grunden.

Vi får ju utgå ifrån att en simulering är en konstruerad existens uti en annan existens, och med detta så kan vi inte vara säkra på att våran existens inte är en simulering, för hur skulle vi kunna ta reda på det?
Citera
2018-02-16, 14:52
Medlem
Jag brukar tänka att verkligheten bara kan vara en simulering om det finns någon verkligare verklighet utanför den. Vi har inget förslag på en sådan förutom platons grottliknelse. Kanske kan man säga att kristendomen och islam även står för sådana då de menar att efterlivet är viktigare än detta livet.

Så länge som vi inte har ett vettigt förslag på en alternativ verklighet så får vi nog anta att detta är hela verkligheten.

Dock kan man ju mena att detta är en simulerad verklighet i meningen konstruerad av någon. Det tror jag det är. Det är dock helt säkert ingen människa som ligger bakom.
Citera
2018-02-16, 15:39
Medlem
Eftersom verkligheten bara är upplevelser i slutändan så skiljer det sig varken från drömmar eller simuleringar i någon kvalitativ bemärkelse. Det är det enda jag kan sluta mig till åtminstone.

Implicit i min beskrivning är alltså att verklighet är det som följer från upplevelser och ingenting annat. Det är så att säga att börja från det man vet istället för att skapa hypoteser om något där ute. Känns lite tvärtom att börja med något där ute som man inte har någon aning om för att försöka förklara det som är ofrånkomligt "sant".

Tycker du har ett sunt tillvägagångssätt vad gäller att söka definitioner innan man börjar vifta med armarna.
Citera
2018-02-16, 16:35
Medlem
Simulering är väl verklighet? Både det du kallar verklighet samt simulering befinner sig ju utanför din egen personliga kärna.
Citera
2018-02-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

xkcd.
Citera
2018-02-16, 17:54
Medlem
En simulering är en imitation av en verklig process. Den primära verkligheten är således en process som inte är en imitation.

Värt att notera är att den simulerade processen är identisk med den primära. Vi kan alltså inte avgöra om vi själva är simulerade därför att ingenting skulle vara annorlunda om så vore fallet.
Citera
2018-02-16, 18:05
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Verklighet kan man väl definiera som sakers tillstånd i sin naturliga form medans en simulering är en imitation av det verkliga. Å andra sidan, kan man ju se det som, att det kan skapas simuleringar med interaktioner, som upplevs som verkliga, även om det är en simulering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in