2018-02-15, 19:59
Medlem
Blodstrupmoens avatar
Med anledning av ett sidospår i tråden om Remingtons företagsrekonstruktion, så framfördes synpunkten att det är viktigt med ett "trendigt" varumärke, så även när man vill sälja vapen.
Var som påverkar marknadens uppfattning om varumärkena var tanken med denna trådstart.

Jag har en teori om att
Vapentillverkare som i förstahand vänder sig till Militär eller polis verkar anses tuffare än
Vapentillverkare som mest säljs till privatpersoner för att används tillpersonligt skydd som är tuffare än
Vapentillverkare som till största delen producerar Jaktvapen, som i sin tur är mera uppskattade än
Vapentillverkare som mest vänder sig till Sportskyttemarknaden

Naturligtvis finns det avsteg från detta, tillverkare som Holland&Holland, vars målgrupp är alldeles för rik för att bry sig om petitesser som "Street cred" etc...

Hur bygger man egentligen upp ett varumärke
Citera
2018-02-15, 20:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Först får man väl definera vem som är "marknaden". Sportskyttar fokuserar nog garanterat nästan bara på precision och precision per krona s.as.

Om marknaden är vapen för "personligt skydd" (en antagligen knappt existerande marknad i Sverige, i vart fall inte legalt) är nog märket av stor betydelse.

För jägare är precision viktig, men även utseende och märke. Blaser är exempelvis en mycket uppskattad tillverkare bland jägare. Att de gör några taktiska vapen har nog mycket lite att göra med den populariteten.

Min uppfattning om varumärkesbyggande för jägare och sportskyttar (d.v.s, nästan 100 % av den lagliga, civila marknaden i Sverige) handlar om att bygga bra vapen, d.v.s vapen med hög precision som inte strular och håller precision under lång tid. Finish/utseende känns inte lika viktigt längre - de utseendemässigt vidriga kompositkolvarna är ju otroligt populära nu för tiden.
Citera
2018-02-15, 20:53
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodstrupmoen

Hur bygger man egentligen upp ett varumärke
Om jag inte minns helt fel skänkte Glock pistoler till flera polisstyrkor så att dom kunde påvisa hur bra dom måste vara eftersom så många poliser använde dom i tjänsten.

Annars har vi AR-15 som är alla massmördares favoritvapen och som använts i nästan alla masskjutningar dom senaste åren.
Fast den sortens uppmärksamhet i media är kanske inget man vill skryta med.
Citera
2018-02-15, 21:28
Medlem
scoremaxs avatar
Modellen AR-15 tillverkas av så många idag att man nischar sig även där.
Citera
2018-02-15, 21:33
Medlem
Blodstrupmoens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Först får man väl definera vem som är "marknaden". Sportskyttar fokuserar nog garanterat nästan bara på precision och precision per krona s.as.

Om marknaden är vapen för "personligt skydd" (en antagligen knappt existerande marknad i Sverige, i vart fall inte legalt) är nog märket av stor betydelse.

För jägare är precision viktig, men även utseende och märke. Blaser är exempelvis en mycket uppskattad tillverkare bland jägare. Att de gör några taktiska vapen har nog mycket lite att göra med den populariteten.
Varumärket är alltså ändå rätt viktigt?
Blaser t.ex är ju en rätt nytillkommen tillverkare, som väl mycket gjort sig ett namn med sina pip-bytessystem och (förbannade) uppspänningstangenter istället för vanliga säkringar. Alltså grejer som inte uppskattas av alla, men de som uppskattar dessa grejer kan nästan inte leva utan de, och påtalar ofta för andra fördelarna med dessa. SAAB-ägare så att säga...

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Min uppfattning om varumärkesbyggande för jägare och sportskyttar (d.v.s, nästan 100 % av den lagliga, civila marknaden i Sverige) handlar om att bygga bra vapen, d.v.s vapen med hög precision som inte strular och håller precision under lång tid. Finish/utseende känns inte lika viktigt längre - de utseendemässigt vidriga kompositkolvarna är ju otroligt populära nu för tiden.
Kompositkolvarna tror jag faktiskt till stor del är populära p.g.a att de ser betydligt mer "Tacticool" ut än en träkolv. Plus att de är lite enklare att vårda...
Citera
2018-02-15, 21:46
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodstrupmoen

Kompositkolvarna tror jag faktiskt till stor del är populära p.g.a att de ser betydligt mer "Tacticool" ut än en träkolv. Plus att de är lite enklare att vårda...
För ett antal år sedan såg jag en annons för taktiska kulspetspennor i tidningen "soldier of fortune".
Pennorna var svarta i något kompositmaterial och vassa så att dom gick att hugga ner motståndarna i närstrid.

Annars har firman 5.11 börjat sälja sina "tactical yoga pants" så att kvinnor kan vara både sexiga och taktiska på samma gång.
https://tacticalgear.com/tactical-yoga-pants

Ärligt talat så är jag ganska trött på allt "taktiskt"...
Citera
2018-02-15, 21:54
Medlem
Perfect10s avatar
Taktiska yogatights är ju skitbra nu i dessa tider där osmaner uppträder provokativt.
Citera
2018-02-15, 22:26
Medlem
Ni som kan er PHILIP KOTLER och hans teorier om marknadssegmentering - ni fattar nog detta.

Säkert i 10-20 år har begreppet "tactical" varit en säker nyckel till fjortisplus-segmentet. Kalla en ficklampa, en fällkniv eller en T-tröja "tactical" och du får alla världens fjortisar och fjortisplussare som köpare.

Någon har övertrassering marknaden - eftersom varje 14-plussare drömmer om Glock, vet allt om Glock och dyrkar Glock som vore det en rockstjärna.
Jag har lust att hoppa in i på där marknaden genom att döpa ett läskmärke till Glock, kanske med energidrycksprofil. Vad säger ni fjortisar här på forumet om en ny tactical energidryck som heter Glock?
Citera
2018-02-15, 23:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag har lust att hoppa in i på där marknaden genom att döpa ett läskmärke till Glock, kanske med energidrycksprofil. Vad säger ni fjortisar här på forumet om en ny tactical energidryck som heter Glock?

Jag är gärna med och investerar på ett hörn...
Citera
2018-02-15, 23:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
För ett antal år sedan såg jag en annons för taktiska kulspetspennor i tidningen "soldier of fortune".
Pennorna var svarta i något kompositmaterial och vassa så att dom gick att hugga ner motståndarna i närstrid.

Annars har firman 5.11 börjat sälja sina "tactical yoga pants" så att kvinnor kan vara både sexiga och taktiska på samma gång.
https://tacticalgear.com/tactical-yoga-pants

Ärligt talat så är jag ganska trött på allt "taktiskt"...

Det ligger som du säger ett löjets skimmer över begreppet...

...men brallisens brallor fick det att bli lite tactical mode i mina brallor...

...så att sägaaaa
Citera
2018-02-15, 23:14
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Ni som kan er PHILIP KOTLER och hans teorier om marknadssegmentering - ni fattar nog detta.

Säkert i 10-20 år har begreppet "tactical" varit en säker nyckel till fjortisplus-segmentet. Kalla en ficklampa, en fällkniv eller en T-tröja "tactical" och du får alla världens fjortisar och fjortisplussare som köpare.

Någon har övertrassering marknaden - eftersom varje 14-plussare drömmer om Glock, vet allt om Glock och dyrkar Glock som vore det en rockstjärna.

Jag tror du behöver förbereda dig på en stämning om du gör slag i saken.

Fö är Glock en utmärkt pistol för vad den är konstruerad för.
Att folk tror den är någon superlaserpistol som är bäst på alla sätt får vi väl skylla på först Die Hard 2 då myten om att den inte utlöser metalldetektorer startade, sen alla rappare som verkar ha glock som favorit gangstapicka.
Citera
2018-02-15, 23:19
Medlem
Blodstrupmoens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
rappare som verkar ha glock som favorit gangstapicka.
Det är alltså så man gör sig ett namn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in