Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-15, 13:30
  #1
Medlem
Blodstrupmoens avatar
https://www.bloomberg.com/news/artic...-in-bankruptcy

I artikeln spekuleras det om att Remingtons ekonomiska läge är ett resultat av att folk har "dragit en lättnadens suck" efter det att Trumpen blev invald, och således slutat att hamstra skjutvapen...

Personligen är jag lite skeptisk till att svaret är så enkelt. Jag tror snarare på att kvaliteten fallit under flera årtionden, de har inte kommit med några direkta nyheter på årtionden heller...

Ägarna av Remington har väl inte varit de bästa, mest långsiktiga heller...
Eller är det helt enkelt så att det amerikanska militär-industriella komplexet håller på att falla sönder under sin egen tyngd?

Finns det ens en bärkraftig framtida civil marknad för eldhandvapen?

Trist i vilket fall som helst för oss som Gillar 870 hagelsprutorna, eller remingtonprodukter överhuvudtaget...
Citera
2018-02-15, 15:33
  #2
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Marknaden föll kraftigt efter valet, det är bara att gå till en vapenbutik så ser man att priserna är lägre än före valet. Jag är vapenhandlare och får ofta kataloger från diverse grossister, och när det går att hitta en AR-15 för $399 förstår man att marknaden är ordentligt dålig. Remington hade tydligen funderingar på att sälja vapen till självkostnadspris för ett tag sedan, så nyheten om rekonstruktion var ingen större överraskning.

Det intressanta i detta är att amerikanerna köpte enorma mängder vapen och ammunition under den tid man diskuterade strängare lagar. Varje gång Obama ens nämnde vapenlagarna sprang folk till butikerna och köpte mer, och detta är bevis gott nog för var folk i allmänhet står i frågan. Antivapenlobbyn har utmålat en gullegullvärld där ingen har vapen och alla kramas, men den breda massan förstår att detta är en ren utopi. Är det risk att vapen och ammunition kommer att bli svårare att få tag på köper man och lägger på lager.
Citera
2018-02-15, 15:46
  #3
Avstängd
scoremaxs avatar
mnja, till att börja med vet jag att Remington tillsatte en VD ett tag, som var vapenindustrins motsvarighet till Dan Eliasson (Corporation-Destroyer).(för det var väl Remington, eller var det S&W?)

Sedan har inte Remington alls drivit på i reklamhänseende, sålunda har Remington vissa produkter som är 20 år gamla, men ändå sopar banan med nyare produkter.

Bara det att ingen fattar det, för det är inte "Hippt".

Nå, tack för att du startade tråden.

Jag tömde just min handlare på en viss kula i tre kalibrar...
Citera
2018-02-15, 16:36
  #4
Avstängd
Tråkigt, de är väl ledande med shotguns?
Citera
2018-02-15, 17:02
  #5
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labworks
Tråkigt, de är väl ledande med shotguns?

Senaste statistiken jag såg låg de på samma antal sålda hagelgevär som Mossberg. Vad den totala marknadsandelen blir framgick inte.
Citera
2018-02-15, 17:31
  #6
Medlem
Blodstrupmoens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Marknaden föll kraftigt efter valet, det är bara att gå till en vapenbutik så ser man att priserna är lägre än före valet. Jag är vapenhandlare och får ofta kataloger från diverse grossister, och när det går att hitta en AR-15 för $399 förstår man att marknaden är ordentligt dålig. Remington hade tydligen funderingar på att sälja vapen till självkostnadspris för ett tag sedan, så nyheten om rekonstruktion var ingen större överraskning.

Det intressanta i detta är att amerikanerna köpte enorma mängder vapen och ammunition under den tid man diskuterade strängare lagar. Varje gång Obama ens nämnde vapenlagarna sprang folk till butikerna och köpte mer, och detta är bevis gott nog för var folk i allmänhet står i frågan. Antivapenlobbyn har utmålat en gullegullvärld där ingen har vapen och alla kramas, men den breda massan förstår att detta är en ren utopi. Är det risk att vapen och ammunition kommer att bli svårare att få tag på köper man och lägger på lager.

Jag tror absolut att folk köper färre vapen för tillfället - i USA! I Europa däremot går vapenförsäljningen som tåget. Och de flesta större vapentillverkare arbetar ju på en internationell marknad.
Är verkligen försäljningen till allmänheten en så stor andel av Remingtons totala försäljning att en svag period i knappt ett år hotar hela kassaflödet?

Ang. Att genomsnittsamerikanen äger färre vapen nu än någonsin är ett argument som anti-vapenlobbyn brukar köra med. Är det verkligen så, eller är det något tricksande med statistiken för att främja den egna agendan? Jag tror nämligen som du att folk i allmänhet faktiskt är ganska måna om rätten att åtminstånde ha möjlighet att köpa och äga skjutvapen, trots att diverse "morsor-mot-vapen" och andra vänsterfalanger menar motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
mnja, till att börja med vet jag att Remington tillsatte en VD ett tag, som var vapenindustrins motsvarighet till Dan Eliasson (Corporation-Destroyer).(för det var väl Remington, eller var det S&W?)

Sedan har inte Remington alls drivit på i reklamhänseende, sålunda har Remington vissa produkter som är 20 år gamla, men ändå sopar banan med nyare produkter.

Bara det att ingen fattar det, för det är inte "Hippt".

Nå, tack för att du startade tråden.

Jag tömde just min handlare på en viss kula i tre kalibrar...

En hel del av modellprogrammet är från 50-60-talet, ändå driftssäkra och robusta konstruktioner. Problemet är nog att man har haft tänket att "En bra produkt säljer sig själv".
Så är nog dessvärre inte fallet längre, man måste göra lite reklam.

Eller ännu bättre (det var du själv som sa det):
Remington är ingen "Hipp" tillverkare, till skillnad från t.ex Glock

Övriga tillverkare som verkar vara hippa är:
Mossberg
Cz Brno (hur fan det nu gick till)
Heckler u. Koch
Citera
2018-02-15, 17:54
  #7
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Jag tror absolut att folk köper färre vapen för tillfället - i USA! I Europa däremot går vapenförsäljningen som tåget. Och de flesta större vapentillverkare arbetar ju på en internationell marknad.
Är verkligen försäljningen till allmänheten en så stor andel av Remingtons totala försäljning att en svag period i knappt ett år hotar hela kassaflödet?

Ang. Att genomsnittsamerikanen äger färre vapen nu än någonsin är ett argument som anti-vapenlobbyn brukar köra med. Är det verkligen så, eller är det något tricksande med statistiken för att främja den egna agendan? Jag tror nämligen som du att folk i allmänhet faktiskt är ganska måna om rätten att åtminstånde ha möjlighet att köpa och äga skjutvapen, trots att diverse "morsor-mot-vapen" och andra vänsterfalanger menar motsatsen.

Fast Europa är en väldigt liten marknad för många Amerikanska tillverkare.

Vi håller på att hamna i bakvattnet då det i vissa fall, trots att efterfrågan finns på produkterna, är så att man skiter i att fylla ordrarna till europa.
Thompson Center är en sådan exempelvis.

Man skiter i oss.
Citera
2018-02-15, 17:57
  #8
Medlem
Blodstrupmoens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fast Europa är en väldigt liten marknad för många Amerikanska tillverkare.

Vi håller på att hamna i bakvattnet då det i vissa fall, trots att efterfrågan finns på produkterna, är så att man skiter i att fylla ordrarna till europa.
Thompson Center är en sådan exempelvis.

Man skiter i oss.

Vi skiter i oss själva

Vapenproducenterna svarar på marknadens signaler...
Citera
2018-02-15, 18:02
  #9
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodstrupmoen
Vi skiter i oss själva

Vapenproducenterna svarar på marknadens signaler...

Absolut.
Vi skiter oss själva.
Alltså skiter dom i oss.
Citera
2018-02-15, 20:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fast Europa är en väldigt liten marknad för många Amerikanska tillverkare.

Vi håller på att hamna i bakvattnet då det i vissa fall, trots att efterfrågan finns på produkterna, är så att man skiter i att fylla ordrarna till europa.
Thompson Center är en sådan exempelvis.

Man skiter i oss.

Fast så fungerar inte en marknad, finns det ett behov så kommer det att tillgodoses.

Sedan är inte Europa speciellt beroende av amerikanskt vapenimport, varje sig militära eller civila modeller. För det genomsnittliga EU landet så består en övergripande majoritet av vapenimporten från andra EU länder.

Har väldigt svårt att tro att Europa skulle vara en "liten" marknad för amerikanska tillverkare, problemet är att Europa har betydligt fler vapentillverkare, det är redan knökfullt med tillverkare och fabriker runtom i EU som serietillverkar allt från .22 pistoler till sportskyttegevär som AR15 kloner eller extremt dyra och exklusiva brytvapen för Big Five och allt däremellan.
Citera
2018-02-15, 21:04
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Fast så fungerar inte en marknad, finns det ett behov så kommer det att tillgodoses.

Sedan är inte Europa speciellt beroende av amerikanskt vapenimport, varje sig militära eller civila modeller. För det genomsnittliga EU landet så består en övergripande majoritet av vapenimporten från andra EU länder.

Har väldigt svårt att tro att Europa skulle vara en "liten" marknad för amerikanska tillverkare, problemet är att Europa har betydligt fler vapentillverkare, det är redan knökfullt med tillverkare och fabriker runtom i EU som serietillverkar allt från .22 pistoler till sportskyttegevär som AR15 kloner eller extremt dyra och exklusiva brytvapen för Big Five och allt däremellan.
Nja, känns som att Sverige suger mer USA röv nu än någonsin. Vi köpte nyss något gammalt skrot till anti-air av USA...vi tar resterna för det är på den nivån Sverige ligger på nuförtiden. Dumpa allt skit här...
Citera
2018-02-15, 21:23
  #12
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Fast så fungerar inte en marknad, finns det ett behov så kommer det att tillgodoses.

Sedan är inte Europa speciellt beroende av amerikanskt vapenimport, varje sig militära eller civila modeller. För det genomsnittliga EU landet så består en övergripande majoritet av vapenimporten från andra EU länder.

Har väldigt svårt att tro att Europa skulle vara en "liten" marknad för amerikanska tillverkare, problemet är att Europa har betydligt fler vapentillverkare, det är redan knökfullt med tillverkare och fabriker runtom i EU som serietillverkar allt från .22 pistoler till sportskyttegevär som AR15 kloner eller extremt dyra och exklusiva brytvapen för Big Five och allt däremellan.

Nu skall vi se här.
Du säger alltså emot mig, för att sedan berätta just varför det förhåller sig så.

Lägg därtill alla mindre tillverkare som inte har någon marknad alls pga lagstiftning, sedan kan du lägga till som inte tycker det är värt "Red-tapen"" för ett segment av produkter (som Thompson Center) som inte ens skickar reservdelar..
__________________
Senast redigerad av scoremax 2018-02-15 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback