2018-02-15, 14:16
Medlem
Jag r 55 r och har en bostad i innerstaden som jag investerat ca 2 milj i. Lnen r s pass hga att jag skulle f tufft att klara en rnta p ver 4%. Min tanke r att binda lnet p strax under 3% i sju r. Drefter slja bostaden och skaffa en hyresrtt (str i bostadsk sedan flera r tillbaka). Avsikten r att sedan anvnda de investerade pengarna som pension.
Lter det som en dum id eller hur tnker ni? Tacksam fr seris feedback.
Citera
2018-02-15, 14:23
Medlem
Mitt tips r att binda, oavsett vad Riksbanken vill kan en global kreditkris (som en del gloom-and-doom-fresprkare det har hvdat r runt hrnet sen 2011) gra att rntorna tvinas hjas ven mot Riksbankens vilja.
Citera
2018-02-15, 14:24
Medlem
Uphills avatar
Du kan inte tnka dig att amortera ner lnet p bostaden, s du kan bo amorterings- och rntefritt p ldre dar?
Citera
2018-02-15, 14:25
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Jag r 55 r och har en bostad i innerstaden som jag investerat ca 2 milj i. Lnen r s pass hga att jag skulle f tufft att klara en rnta p ver 4%. Min tanke r att binda lnet p strax under 3% i sju r. Drefter slja bostaden och skaffa en hyresrtt (str i bostadsk sedan flera r tillbaka). Avsikten r att sedan anvnda de investerade pengarna som pension.
Lter det som en dum id eller hur tnker ni? Tacksam fr seris feedback.

Skerheten i att veta vad man betalar i mnaden r ju vrd en summa pengar, s att binda rntan r ju inte helt dumt.

Dremot r det ju extremt riskabelt att ha alla sina pensionspengar i en bostadsmarknad som r ganska skakig redan idag.
Har du ngra andra pengar frutom det du har investerat i lgenheten? Annars knns ditt beteende nstan farligt. Varfr kpa en bostad fr massa miljoner i innerstaden om du inte har rd, och p det riskerar hela sin pension ocks?

Men som sagt, det hela beror ju p vad du svarar p frgorna jag stllt.
Citera
2018-02-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Du kan inte tnka dig att amortera ner lnet p bostaden, s du kan bo amorterings- och rntefritt p ldre dar?

Skulle grna gra det, men lnet r lite fr stort. Dessutom behver jag pengarna till pensionen. Typ det jag har plus ATP:n.
Citera
2018-02-15, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Skerheten i att veta vad man betalar i mnaden r ju vrd en summa pengar, s att binda rntan r ju inte helt dumt.

Dremot r det ju extremt riskabelt att ha alla sina pensionspengar i en bostadsmarknad som r ganska skakig redan idag.
Har du ngra andra pengar frutom det du har investerat i lgenheten? Annars knns ditt beteende nstan farligt. Varfr kpa en bostad fr massa miljoner i innerstaden om du inte har rd, och p det riskerar hela sin pension ocks?

Men som sagt, det hela beror ju p vad du svarar p frgorna jag stllt.

Bra synpunkter. Nja, inget strre sparande i vrigt. Tror dock mycket p den hr bostadens lge. Ska mycket till att det allt frsvinner. Skulle nog vga pst att det tillhr ett av de bttre lgena i innerstaden i en stabil frening.
Alternativet r att kpa ngot vldigt billigt lngt utanfr stan, men d kvarstr ju nd risken att frlora insatsen.
Citera
2018-02-15, 15:14
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Bra synpunkter. Nja, inget strre sparande i vrigt. Tror dock mycket p den hr bostadens lge. Ska mycket till att det allt frsvinner. Skulle nog vga pst att det tillhr ett av de bttre lgena i innerstaden i en stabil frening.
Alternativet r att kpa ngot vldigt billigt lngt utanfr stan, men d kvarstr ju nd risken att frlora insatsen.

Men lget, freningen med mera r kanske 10% av vad som stter vrdet. Om rntan gr upp till 5% kan det g s illa att du frlorar hela din insats i och med att ingen vill kpa en bostad fr priset du betalade fr den. ven om du r skyddad mot rntehjningarna s r ju inte marknaden det. Ha det i tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in