Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 14:16
  #1
Medlem
Jag är 55 år och har en bostad i innerstaden som jag investerat ca 2 milj i. Lånen är så pass höga att jag skulle få tufft att klara en ränta på över 4%. Min tanke är att binda lånet på strax under 3% i sju år. Därefter sälja bostaden och skaffa en hyresrätt (står i bostadskö sedan flera år tillbaka). Avsikten är att sedan använda de investerade pengarna som pension.
Låter det som en dum idé eller hur tänker ni? Tacksam för seriös feedback.
Citera
2018-02-15, 14:23
  #2
Medlem
Mitt tips är att binda, oavsett vad Riksbanken vill kan en global kreditkris (som en del gloom-and-doom-förespråkare det har hävdat är runt hörnet sen 2011) göra att räntorna tvinas höjas även mot Riksbankens vilja.
Citera
2018-02-15, 14:24
  #3
Medlem
Uphills avatar
Du kan inte tänka dig att amortera ner lånet på bostaden, så du kan bo amorterings- och räntefritt på äldre dar?
Citera
2018-02-15, 14:25
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Jag är 55 år och har en bostad i innerstaden som jag investerat ca 2 milj i. Lånen är så pass höga att jag skulle få tufft att klara en ränta på över 4%. Min tanke är att binda lånet på strax under 3% i sju år. Därefter sälja bostaden och skaffa en hyresrätt (står i bostadskö sedan flera år tillbaka). Avsikten är att sedan använda de investerade pengarna som pension.
Låter det som en dum idé eller hur tänker ni? Tacksam för seriös feedback.

Säkerheten i att veta vad man betalar i månaden är ju värd en summa pengar, så att binda räntan är ju inte helt dumt.

Däremot är det ju extremt riskabelt att ha alla sina pensionspengar i en bostadsmarknad som är ganska skakig redan idag.
Har du några andra pengar förutom det du har investerat i lägenheten? Annars känns ditt beteende nästan farligt. Varför köpa en bostad för massa miljoner i innerstaden om du inte har råd, och på det riskerar hela sin pension också?

Men som sagt, det hela beror ju på vad du svarar på frågorna jag ställt.
Citera
2018-02-15, 14:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Du kan inte tänka dig att amortera ner lånet på bostaden, så du kan bo amorterings- och räntefritt på äldre dar?

Skulle gärna göra det, men lånet är lite för stort. Dessutom behöver jag pengarna till pensionen. Typ det jag har plus ATP:n.
Citera
2018-02-15, 14:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Säkerheten i att veta vad man betalar i månaden är ju värd en summa pengar, så att binda räntan är ju inte helt dumt.

Däremot är det ju extremt riskabelt att ha alla sina pensionspengar i en bostadsmarknad som är ganska skakig redan idag.
Har du några andra pengar förutom det du har investerat i lägenheten? Annars känns ditt beteende nästan farligt. Varför köpa en bostad för massa miljoner i innerstaden om du inte har råd, och på det riskerar hela sin pension också?

Men som sagt, det hela beror ju på vad du svarar på frågorna jag ställt.

Bra synpunkter. Nja, inget större sparande i övrigt. Tror dock mycket på den här bostadens läge. Ska mycket till att det allt försvinner. Skulle nog våga påstå att det tillhör ett av de bättre lägena i innerstaden i en stabil förening.
Alternativet är att köpa något väldigt billigt långt utanför stan, men då kvarstår ju ändå risken att förlora insatsen.
Citera
2018-02-15, 15:14
  #7
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Bra synpunkter. Nja, inget större sparande i övrigt. Tror dock mycket på den här bostadens läge. Ska mycket till att det allt försvinner. Skulle nog våga påstå att det tillhör ett av de bättre lägena i innerstaden i en stabil förening.
Alternativet är att köpa något väldigt billigt långt utanför stan, men då kvarstår ju ändå risken att förlora insatsen.

Men läget, föreningen med mera är kanske 10% av vad som sätter värdet. Om räntan går upp till 5% kan det gå så illa att du förlorar hela din insats i och med att ingen vill köpa en bostad för priset du betalade för den. Även om du är skyddad mot räntehöjningarna så är ju inte marknaden det. Ha det i åtanke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback