• 1
  • 2
2018-02-15, 00:42
Medlem
Corrans avatar
Köpte en ny dator från INET i höstat för runt 13k. "Speldator" Taurus.
Tanken var egentligen att bygga något eget, men min 5 år gamla dator la plötsligt av.
Troligen fel på minnet.

Det var också en färdigbyggd speldator från INET.

Dock så tyckte jag aldrig att det var nån större skillnaden mellan dom, ingen "wow-känsla".
Internet Explorer hängde sig gång på gång.
Slutade med att jag installera om datorn själv efter 2 månader, i hopp om att det var något med mjukvaran.

Men samma ostabilitet kvarstår. Jobbar en del med videoredigering, området där jag tänkte att den nya datorn verkligen skulle glänsa mot den gamla. Men den känns inte ett dugg bättre.
Och ju mer den får att hålla reda på samtidigt, desto värre blir det.
Och SÅ avancerat jobbar jag inte, trots det krashar det då och då.

Får väl kontakta INET, men att felsöka en hel dator känns j*kligt osmidigt? En som jag använder dagligen.

Finns det något som är mer troligt än de andra? Så jag själv kan kolla upp de hela lite, samt få lite mer kött på benen i samtalen med INET.

Har annars alltid varit nöjd med deras grejer.
Citera
2018-02-15, 00:57
Medlem
kalkryggars avatar
Blir lite svårt att hänvisa dig till något att kolla upp när det enda konkreta du anger är att Internet Explorer hänger sig.

Att du saknar wow-känsla är omöjligt att kommentera då man inte vet vad du har och vad du jämför med.
Citera
2018-02-15, 01:03
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Blir lite svårt att hänvisa dig till något att kolla upp när det enda konkreta du anger är att Internet Explorer hänger sig.

Att du saknar wow-känsla är omöjligt att kommentera då man inte vet vad du har och vad du jämför med.

Det tyngre jag gör är ju videoredigering. Explorer är ju explorer, känns nästan som att de kan bli problem oavsett. Även om man inte tycker att det ska bli det på en ny dator.

Jämför naturligtvis med INET burken jag hade 2 dagar tidigare och körde samma program.
Men ärligt talat, så märks där ingen skillnad. Förrutom att denna startar, vilket den andra inte gjorde mot slutet
Citera
2018-02-15, 01:50
Medlem
Men om du nu har köpt TVÅ datorer från Inet, så borde du väl i alla fall veta vad gamla och nya datorn hade för CPU-modell, hur mycket RAM och vilket fabrikat (och helst modell) på moderkortet.

Det är ju enda chansen att på så här långt avstånd kunna bedöma både deras prestanda och vad som riskerar att gå fel.

Jag skulle t.ex inte förvänta mig att en Opel är snabbare och roligare än en Aston Martin, bara för att den är tjugo år yngre.
Senast redigerad av iconicatab 2018-02-15 kl. 01:52.
Citera
2018-02-15, 02:18
Medlem
beaver_ses avatar
Förvånad att nån använder Explorer...

Annars så ringer man bara INET om det är något som strular, här nere i Götet är de hur justa som helst och hjälpsamma. Du har ju viss garanti eller hur, så det är bara att ringa dem.
Citera
2018-02-15, 09:38
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Förvånad att nån använder Explorer...

Annars så ringer man bara INET om det är något som strular, här nere i Götet är de hur justa som helst och hjälpsamma. Du har ju viss garanti eller hur, så det är bara att ringa dem.

Ja, vad rekommenderar du att köra istället för Explorer på in Windows maskin?
Citera
2018-02-15, 09:43
Medlem
Ge oss lite mer information, så vi ser vad den besitter för hårdvara.

Högerklicka på den här datorn så får du fram lite standardinformation.

Angående explorern så använder jag också den, inte snabbaste läsaren men man slipper allt gorm med inloggningar och sync.
Senast redigerad av peckapecan 2018-02-15 kl. 09:46.
Citera
2018-02-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Köpte en ny dator från INET i höstat för runt 13k. "Speldator" Taurus.
Tanken var egentligen att bygga något eget, men min 5 år gamla dator la plötsligt av.
Troligen fel på minnet.
När datorer har kraschat för mig så har det i två fall varit internminnet som varit defekt och en gång var det grafikkortet som spökade.

Du kanske kan låna minnen och grafikkort från någon som har liggande och testa att byta ut först minnena och ifall de är ok sen byta ut grafikkortet.
Citera
2018-02-15, 09:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Ja, vad rekommenderar du att köra istället för Explorer på in Windows maskin?

Menar du Internet Explorer eller Explorer?
IE är ju inte standard i Windows 10. Nu vet vi ju inte ens vilket OS TS har.
Vi vet inte vilket moderkort, processor, hur mycket minne eller vilket grafikkort TS har heller.

#TS
Installera CPU-Z eller Speccy för att ta reda på vilka komponenter du har i datorn.
Citera
2018-02-15, 10:02
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Menar du Internet Explorer eller Explorer?
IE är ju inte standard i Windows 10. Nu vet vi ju inte ens vilket OS TS har.
Vi vet inte vilket moderkort, processor, hur mycket minne eller vilket grafikkort TS har heller.

#TS
Installera CPU-Z eller Speccy för att ta reda på vilka komponenter du har i datorn.

Mig veterligen har det inte nämnt något om IE överhuvudtaget utan bara att Explorer krashade.

Personligen skulle jag nog börja med att göra ett mem-test följt av att se över så att alla drivare är uppdaterade. Brukar vara grunden till merparten av problemen.
Citera
2018-02-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Mig veterligen har det inte nämnt något om IE överhuvudtaget utan bara att Explorer krashade.
Från TS:
Citat:
Internet Explorer hängde sig gång på gång.
Citera
2018-02-15, 10:37
Medlem
Vault-Boys avatar
Är alla drivrutiner uppdaterade?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto