2006-01-23, 21:47
Medlem
MatorSoluss avatar
Har letat men inte hittat den info jag söker...

Har en extern Lacie USB 2.0 HDD på 250GB.
Kommer använda den för att lagra filer på. Vill då lagra dom säkert.
Tanken är även att ta med disken till polare och koppla in där.

Ok, några frågor till er som har koll på läget...

Hur funkar det med Truecrypt eller Drivecrypt när jag tar disken med mig till polare?
Måste dom ha samma program installerat för att komma åt filerna som är krypterade?

Går det att tanka ner från nätet, utan fördröjning, direkt in på en krypterad del på externa disken?

Finns det något annat, bättre, alternativ att säkra filerna på externa disken och endå kunna ta den med mig till polare.

Har hört om Safeguard Easy som krypterar HELA diskar?!
Citera
2006-01-23, 21:57
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatorSolus
Går det att tanka ner från nätet, utan fördröjning, direkt in på en krypterad del på externa disken?

Finns det något annat, bättre, alternativ att säkra filerna på externa disken och endå kunna ta den med mig till polare.

Har hört om Safeguard Easy som krypterar HELA diskar?!
Ja, de behöver truecrypt på sina datorer. Enklast är väll följande:
Du paritionerar upp hela disken som en stor partion. Sedan skapar du en truecrypt filevolume på 249 GB eller något och sedan har du den + truecrypt installationen på disken ?

Truecrypt kan också kryptera hela partioner / diskar
Citera
2006-01-23, 22:03
Medlem
MatorSoluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand

Truecrypt kan också kryptera hela partioner / diskar

Men Truecrypt kan väl bara skapa krypterade enheter på ledigt utrymme?
Så om jag bara har 50GB ledigt på disken så kan jag bara skapa så stor container.
Citera
2006-01-24, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MatorSolus
Men Truecrypt kan väl bara skapa krypterade enheter på ledigt utrymme?
Så om jag bara har 50GB ledigt på disken så kan jag bara skapa så stor container.
Ja, du måste formatera om disken om du har tänkt kryptera hela.

Mitt förslag är en liten okrypterad partition med truecryptinstallationen på och en stor som är krypterad.
Citera
2006-01-25, 22:10
Medlem
MatorSoluss avatar
Fan!

Fan!
Verkar som man inte kan ladda hem en Torrent som är RARad direkt ner på en krypterad disk och sedan packa upp den. WinRAR kan inte läsa filerna.

Verkar som man måste ladda ner till okrypterad del av disken i alla fall?!
Hur gör ni andra??
Funkar det att mounta krypterad enhet och sedan ladda ner torrent till den och sedan packa upp RARfilerna?
Citera
2006-01-26, 00:17
Bannlyst
Det fungerar utmärkt. Det är ingen skillnad mot en vanlig hårddisk...
Citera
2006-01-28, 20:52
Medlem
En annan sak du skulle kunna göra är att packa ner dom filerna du vill skydda i ett krypterat rar-arkiv. Då krävs det ett lösenord för att ens se filnamnen.

Kanske inte är lika smidigt men det går då att bara kryptera delar av disken enkelt.
Citera
2006-01-29, 19:33
Medlem
MatorSoluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoTaB
En annan sak du skulle kunna göra är att packa ner dom filerna du vill skydda i ett krypterat rar-arkiv. Då krävs det ett lösenord för att ens se filnamnen.

Tack för tipset! Kommer nog ha användning för det oxå.

Jag valde Truecrypt. Rensade lite på externa disken så jag kunde skapa en 150GB krypterad fil. Har flyttat in alla torrents och mp3.
Verkar funka riktigt bra.
Har nu 100GB kvar som jag funderar på hur jag ska göra med... låta vara eller skapa en krypteradfil till...hmmmm

Kommer även att kryptera interna disken på min bärbara dator med Safeguard.
Safeguard är det överlägset säkraste på marknaden verkar det... efter ha mailat ett 20 tal säljare, banker och till slut IBAS.

Tack för att det alltid finns någon som vill hjälpa här på FB!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in