Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-14, 16:01
  #1
Medlem
Många operatörer erbjuder idag en ganska stor mängd surf till mobilen som även fungerar utomlands. Dessa har även mobilt bredband att erbjuda kunden, men många av dem fungerar inte utomlands och om dom gör så är det inte alls lika stor mängd data som fungerar utomlands (inom EU).

Så min fråga. Går det utan problem att ta sim kortet från ett mobilabonnemang och stoppa i en usb sticka och surfa på?

Tacksam för svar
Citera
2018-02-14, 16:09
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Många operatörer erbjuder idag en ganska stor mängd surf till mobilen som även fungerar utomlands. Dessa har även mobilt bredband att erbjuda kunden, men många av dem fungerar inte utomlands och om dom gör så är det inte alls lika stor mängd data som fungerar utomlands (inom EU).

Så min fråga. Går det utan problem att ta sim kortet från ett mobilabonnemang och stoppa i en usb sticka och surfa på?

Tacksam för svar


Ja, men det är ofta ett kontraktsbrott att faktiskt göra så. Men det är ju inget problem i praktiken så att säga.
Citera
2018-02-14, 16:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, men det är ofta ett kontraktsbrott att faktiskt göra så. Men det är ju inget problem i praktiken så att säga.

Fick svar från Telenor nu som jag trodde skulle ta evigheter att få. Så om det är som du säger vet tex Telenor om det och godkänner det?

Citat:
Telenor: 15 GB ingår inom EU på dessa bredband. Vi har dock ett obegränsat abonnemang med 100 GB surf inom Eu

Citat:
Jag: Men den obegränsade är väl endast till mobil? Det var så jag fattade det.
15gb räcker inte för mig. Skulle behöva minst 100gb

Citat:
Telenor: Det stämmer att det läggs upp som ett mobilabonnemang men många använder dem som ett mobilt bredband om man behöver mer surf både i Sverige och utomlands
Citera
2018-02-14, 16:37
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Fick svar från Telenor nu som jag trodde skulle ta evigheter att få. Så om det är som du säger vet tex Telenor om det och godkänner det?

Telenor kan inte se nån skillnad annat än genom att kolla igenom mast-loggar, eftersom de får ut IMEI-numren den vägen.

Det handlar om att man utgår ifrån att folk inte kan förbruka så mycket data från en mobil själva. Men om man anvönder mobilen eller ett modem så kan det dra iväg.

Men, sålänge man inte missbrukar det så är set lugnt.
Citera
2018-02-14, 19:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Telenor kan inte se nån skillnad annat än genom att kolla igenom mast-loggar, eftersom de får ut IMEI-numren den vägen.

Det handlar om att man utgår ifrån att folk inte kan förbruka så mycket data från en mobil själva. Men om man anvönder mobilen eller ett modem så kan det dra iväg.

Men, sålänge man inte missbrukar det så är set lugnt.

Tack för svar.
Ska absolut inte missbrukas. Kommer användas mindre utomlands än vad jag använder internet hemma, så det borde ju funka Tack igen
Citera
2018-02-14, 19:33
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Tack för svar.
Ska absolut inte missbrukas. Kommer användas mindre utomlands än vad jag använder internet hemma, så det borde ju funka Tack igen

Varför inte bara använda internetdelning från mobilen? Varför köpa en sticka?
Citera
2018-02-14, 20:00
  #7
Medlem
Vi förstår inte själva vitsen med att använda usb-sticka isf själva mobilen.
Spelar det någon roll om man använder mobilens IMEI-nummer eller usb-stickans IMEI-nummer? Det är väl ändå SIM-kortets mobila abonentnummer som avgör vem som debiteras för dataanvändningen och det går knappast att dölja.
Är vår tankegång felaktig så hjälp oss att hitta rätt
Citera
2018-02-14, 21:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför inte bara använda internetdelning från mobilen? Varför köpa en sticka?

För det är för liten surfmängd (10gb)
Citera
2018-02-14, 21:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vi förstår inte själva vitsen med att använda usb-sticka isf själva mobilen.
Spelar det någon roll om man använder mobilens IMEI-nummer eller usb-stickans IMEI-nummer? Det är väl ändå SIM-kortets mobila abonentnummer som avgör vem som debiteras för dataanvändningen och det går knappast att dölja.
Är vår tankegång felaktig så hjälp oss att hitta rätt

Jag jobbar dagligen med stora tunga webbsidor via datorn, och kan inte sitta med mobilen för att göra dessa saker.
Citera
2018-02-14, 22:01
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
För det är för liten surfmängd (10gb)

Ja, varför köpa en usb sticka? Kör bara samma sim-kort i mobilen.
Citera
2018-02-14, 22:01
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Jag jobbar dagligen med stora tunga webbsidor via datorn, och kan inte sitta med mobilen för att göra dessa saker.

Du har verkligen missat hur internetdelning från en mobil fungerat de senaste tio åren va?
Citera
2018-02-15, 10:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du har verkligen missat hur internetdelning från en mobil fungerat de senaste tio åren va?

Ärligt talat så kan jag inte så mkt alls om det. Men du får gärna förklara om du har tid och lust
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback