Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-14, 14:15
  #13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanbajo2
Vad är det någon ska råna mig på... Eller mörda mig för...

Det är vanligt med kidnappningar i området. Dom tror dom kan få 300 000 kr för dig. Du kan bli utsatt för rån ändå. Du kan bli utsatt för inbrott i ditt hem när du sover. Då kommer dom tro att du ha pengar. Du kan bli knivhuggen vid ett inbrott. Mycket kan hända.

Du skriver Medellin. Vet du att det är ett av världens farligaste områden. Det fanns en man som påminde lite om dig, för många år sedan. Han begav sig ut i Medellins utkanter, det finns mycket skog där och gerillasoldater. Jag tror inte dom hittat han än.
Citera
2018-02-14, 14:16
  #14
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanbajo2
När andra drömde om att bli läkare, poliser och piloter drömde jag om att bli uteliggare. Jag har provat på det av fri vilja i tonåren. Nu är det slummen i u-länder som jag längtar till. Jag ser på youtube om familjer med fem till tio barn som lever på att samla skräp, till synes lyckliga. Åtminstone lyckligare än de flesta svenskar ser ut att vara när de kör till jobbet. Folk klättrar i takt åt samma håll, vill skina på varandra.. Går det att gå åt andra hållet och finna lyckan där..

Istället för att samla skräp ser man till att ha ett kapital så att man slipper hålla på men man antar ändå deras levnadsstandard och skaffar sig en fin fru. Ström, mulltoa, ris och internet. Madrass och ev. fläkt på golvet. Exempelvis i colombias favelas. Medellin kan vi säga, någonstans i utkanten: http://southamericabackpacker.com/wp...1200x800_c.jpg

Vad krävs för att frigöra sig från materialismen och komma så långt att man kan trivas och bli lycklig i slum? Lycklig och nöjd med det lilla.. Hur gör man?
Stora delar av Medellin kontrolleras av Maffia och olika gäng. Övrig befolkning lever i skräck.
Du har en romantisk syn på hur det är att leva i slum. Det är en kamp varje dag.

Skulle isf råda dig till att kanske flytta till Vietnam istället. Trevligt land där du kan leva riktigt billigt.
Citera
2018-02-14, 21:25
  #15
Medlem
Sittkissares avatar
Jobba i Sverige i 10 år eller så och stå ut med skiten. Efter det har du tillräckligt med pengar för att leva (på avkastningen) i ett fattigt land resten av livet.
Citera
2018-02-15, 10:49
  #16
Medlem
milanbajo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Jobba i Sverige i 10 år eller så och stå ut med skiten. Efter det har du tillräckligt med pengar för att leva (på avkastningen) i ett fattigt land resten av livet.
Jojo men vi utgår ifrån att pengarna redan finns och vi kan säga i ett hyfsat säkert land. Vi kan tom säga Bulgariens landsbygd i en liten stuga. Fri sjukvård inom EU, inget krux. Vad kommer ens dagliga sysslor bli en vanlig morgon?

Här får man tom ett mycket fint hus och trädgård på 1500 kvm2 för under 40 000 SEK eller "€ 3990, approximately 2793 £": http://www.property-elhovo.com/prop_...p?prop_id=6280
Citera
2018-02-15, 11:59
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanbajo2
När andra drömde om att bli läkare, poliser och piloter drömde jag om att bli uteliggare. Jag har provat på det av fri vilja i tonåren. Nu är det slummen i u-länder som jag längtar till. Jag ser på youtube om familjer med fem till tio barn som lever på att samla skräp, till synes lyckliga. Åtminstone lyckligare än de flesta svenskar ser ut att vara när de kör till jobbet. Folk klättrar i takt åt samma håll, vill skina på varandra.. Går det att gå åt andra hållet och finna lyckan där..

Istället för att samla skräp ser man till att ha ett kapital så att man slipper hålla på men man antar ändå deras levnadsstandard och skaffar sig en fin fru. Ström, mulltoa, ris och internet. Madrass och ev. fläkt på golvet. Exempelvis i colombias favelas. Medellin kan vi säga, någonstans i utkanten: http://southamericabackpacker.com/wp...1200x800_c.jpg

Vad krävs för att frigöra sig från materialismen och komma så långt att man kan trivas och bli lycklig i slum? Lycklig och nöjd med det lilla.. Hur gör man?
Har du läst boken "Shantaram"?
Den blev övermåttan populär för en ca tio år sedan, och är delvis baserad p författarens egna livserfarenheter.

Han rymde från ett fängelse i Australien, och satte sig på ett flygplan till Bombai, Mumbai, i Indien.
Och det första han fick syn på när han tog tåget, när tåget passerade ett slumområde, var en vit skäggig man som stod och sträckte på sig på morgonen utanför sin slum-kåk.
Han såg lycklig och fågelfri ut tyckte författaren.

Så han lade det på minnet.
Efter att ha levt på hotell osv några månader i Mumbai så blev han plötsligt hemlös, men eftersom han hade en indisk vän som själv bodde i slumområdet så blev han inbjuden till att bo där själv.
Så han flyttade in i slummen.

Där trivdes han sen Ytterst bra.
Han hade inga ägodelar att tala om, förutom en sjukvårdsväska (som gjorde honom till slummens egen doktor).
Det blev hans jobb i slummen liksom. Men han blev mer och mer involverar i slumstadens vardagsliv, och mer och mer accepterad bland de bofasta.
Ja, det kostar tydligen pengar att bo där. Man måste betala hyra till slummens hövding.
Det är en ledare som valts av invånarna själv genom omröstning - ingen gangster alltså.

Som sagt så upplevde författaren sin tid i slummen i Mumbai som sitt livs allra bästa period.
Han hade inget, praktiskt taget inget alls - förutom det som betydde allra mest. Dvs intim vänskap och omgivningens respekt och tillit. Ingen i slummen hade några särskilda materiella tillgångar, men de hade alla varandra, och med hjälp av det lyckades de alltid ta sig genom även de svåraste livsprövningar som de ställdes inför.


Du kan alltså testa att flytta in i slummen i Mumbai ...
Fast ... jag tror nog att de "stängt dörren" för fler västerlänningar vid detta laget.
Jag kan tänka mig att alldeles för många västerlänningar på jakt efter mening i livet sökte sig till dem efter att den boken kom ut - och att de då tröttnade på det.

Men, det finns ju fler slumområden.
Även om Dharavi är världsberömt faktiskt.


---

USA finns också.

Du känner säkert till alla de tonåringar som rymmer hemifrån, som hamnar som porträtt på något mjölkpaket ...
Det är alltså inte Bara såna som blir bortrövade och mördade.
Utan många, ganska så många faktiskt, rymmer hemifrån med vett och vilja - för att ansluta sig till den subkulturella "luffarrörelsen" som fortfarande lever i sydvästra USA.
Stora grupper av tonåringar som reser godståg som fripassagerare, med varandra,
som sover under bar himmel i öken.

Det finns gamla övergivna militärbaser som har omvandlats till riktiga "luffarstäder" pga detta.
Där dessa tonåringar alltså lever i perioder.
Som sen reser vidare till nästa ställe de har hört talas om ... osv.




---

Är du däremot ute efter lite ... "spänning" ... så finns ju alltid Lagos i Nigeria.
Där, kring Lagos, hittar du en av världens snabbast växande kåkstäder.
Citera
2018-02-15, 12:19
  #18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanbajo2
Jojo men vi utgår ifrån att pengarna redan finns och vi kan säga i ett hyfsat säkert land. Vi kan tom säga Bulgariens landsbygd i en liten stuga. Fri sjukvård inom EU, inget krux. Vad kommer ens dagliga sysslor bli en vanlig morgon?

Här får man tom ett mycket fint hus och trädgård på 1500 kvm2 för under 40 000 SEK eller "€ 3990, approximately 2793 £": http://www.property-elhovo.com/prop_...p?prop_id=6280
BTW i Sydamerika, i Amazonas, kan du ju också söka dig till någon av alla de många olagliga guldgrävaresamhällena som finns ute i djungeln här och var.

Det är ju kåkstäder det med.
Där krävs det inget för att få slå sig ner och bygga ett eget skjul.
När du sen har grävt, eller vaskat, fram lite guld så kan du kanske köpa dig ett lite finare skjul närmare "centrum" eller i närheten av det lokala horhuset.

Du behöver införskaffa dig en respektingivande revolver.
Även om det inte Behövs på alla ställen såklart. Men för säkerhets skull bör du iaf visa de andra att du har puffra på dig.

Ja, du kan gräva efter diamanter också såklart.

Men problemet är att de allra flesta inte kan vare sig engelska eller spanska.
Så du måste lära dig portugisiska för att kunna klara dig.
Annars måste du förklara dig med åtbörder och gester som mycket väl kan missförstås ...


Det bästa med detta, det är emellertid att du snart kan få tillräckligt med stålar för att ha råd att flytta in till en av storstädernas många Favelor.
Det kostar trots allt en rund summa. Och du måste forsla upp alla dina betongblock på berget för att bygga dig ditt eget hus.
Visa då meddetsamma att du inte är en sån som tar skit från de andra, så du måste visa dig Dominant och bygga ditt hus Ovanpå ett annat hus, för att riktigt undanröja alla tvivel om att du är nedanvåningens sanna Överman.
Citera
2018-02-15, 12:26
  #19
Medlem
milanbajo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Är du däremot ute efter lite ... "spänning" ... så finns ju alltid Lagos i Nigeria.
Där, kring Lagos, hittar du en av världens snabbast växande kåkstäder.
Nej men här: http://www.youtube.com/watch?v=FEX3TIM3tcU
Kan dom leva lyckligt borde vem som helst kunna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback