2018-02-14, 11:18
Bannlyst
Jag undrar då, vad är den allra mest sofistikerade manick, maskin eller teknik som existerar på denna planet? Jag ser helst att man också kan mycket om den teknik man nominerar och kan sätta det i en större jämförelse av det hav av den forskning och utveckling som finns. Dvs, säger man hyper loop, tesla cars eller solar roadways så förtjänar man ett skott i skallen.

Vi söker inte exempel på "det här är coolt" eller "det här är bra" eller "datorer". Nej vi söker det konkreta och absolut mest sofistikerade människan i dagsläget har tagit fram och vi pratar om varför denna är den mest sofistikerad sak i världen.
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-14 kl. 11:20.
Citera
2018-02-14, 11:23
Medlem
En vanlig mobiltelefon. Tänk på allt som finns i en sådan. Kamera, avancerad processor, tryckkänslig bildskärm, rörelsesensorer, radiosändare för flera frekvensband, GPS, fingeravtrycksläsare osv. Allt i fickformat.
Citera
2018-02-14, 11:28
Medlem
HBTKuks avatar
Teknologisk manick - mobiltelefon kanske.
Övrigt - Människohjärnan.
Citera
2018-02-14, 11:38
Medlem
D-wave ?
Citera
2018-02-14, 11:47
Medlem
LHC?
Citera
2018-02-14, 12:01
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Jag undrar då, vad är den allra mest sofistikerade manick, maskin eller teknik som existerar på denna planet?

Beror ju lite på hur man ser på det hela. Banksystemen som får hela världens ekonomi att snurra måste ju vara något av det mest komplexa, och högutvecklade, vi har på den här planeten. Kan inte komma på någonting annat som är lika världsomspännande, stabilt, livsviktigt, klarar av lika höga transaktionsmängder med mera som bankssystemen.
Internet/stora nätverk finns ju, och är väl delvis ihopkopplat med banksystemen, men internet t.ex. är enligt mig egentligen inte jättekomplicerat om man tittar på det på en teknisk nivå. Att däremot försöka sätta sig in i alla banksystem lär vara omöjligt att göra under en livstid.
Citera
2018-02-14, 12:01
Medlem
da Vinci surgical system
Citera
2018-02-14, 12:12
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En vanlig mobiltelefon. Tänk på allt som finns i en sådan. Kamera, avancerad processor, tryckkänslig bildskärm, rörelsesensorer, radiosändare för flera frekvensband, GPS, fingeravtrycksläsare osv. Allt i fickformat.
Väldigt bra förslag. Dagens mobiler är mer sofistikerade än rymdraketer. Data-tekniken är naturligtvis den mest sofistikerade tekniken....men gissar att ts inte är nöjd med svaret då han antagligen inte tänkt klart över vad han själv avser.
Citera
2018-02-14, 12:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Utan någon lång eftertanke så vill jag nog nominera något inom rymd- eller luftfart och jag lutar mest åt de amerikanska rymdfärjorna eller Apollo-farkosterna. Här snackar vi maskiner och system som tog många tusentals ingenjörer och forskare i gemensamma projekt åratal att ta fram. En teknik som var så på gränsen till det möjliga att det också gick åt helsike några gånger. Datorkraften hos dessa farkoster imponerar inte idag men för sin tid var det det bästa som fanns och de skulle duga till sina uppgifter än idag.

Tar man stora infrastrukturer så kan fler människor ha varit inblandade och mer pengar ha plöjts ner men där är inte komplexiteten så hög. Världens vägnät, vattenledningar, elledningar etc. har säkert kostat tusentals miljarder att bygga men har man lagt en m² asfalt så kan man lägga tusen med, inte lika häftigt som en rymdfarkost.

Allt det här klås ju med hästlängder av naturens egna under såsom en daggmask, något människan inte skulle kunna tillverka idag men naturen och evolutionen är väl utom tävlan här.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-02-14 kl. 12:20.
Citera
2018-02-14, 12:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Väldigt bra förslag. Dagens mobiler är mer sofistikerade än rymdraketer. Data-tekniken är naturligtvis den mest sofistikerade tekniken....men gissar att ts inte är nöjd med svaret då han antagligen inte tänkt klart över vad han själv avser.
Varför tycker du datorteknik är mer avancerad än mekaniska system eller något annat? Jag tycker man kan mäta komplexiteten i antal mantimmar det tagit att forska fram något och då är jag inte säker på att en mobiltelefon klår ett stridsflygplan (som förvisso också innehåller datorer men även mycket annat som man inte smäller ihop hemma i garaget precis).
Citera
2018-02-14, 12:43
Medlem
Molekylära maskiner.
Citera
2018-02-14, 12:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Det här är säkert off topic då det bara är en grej som imponerar så in i bomben på just mig:

En vanlig differentialväxel som man har i bakaxeln på en bil.

Mobiltelefoner och rymdfärjor i all ära, de är avancerade som tusan, men det är nåt som har utvecklats algebraiskt. Kineserna uppfann fyrverkeriraketen->Verner von Braun vidareutvecklade konceptet ->Nasa monterade dem på ett jättestort rymdflygplan.

Visst, miljarder ingenjörstimmar är nedplöjda i processen, imponerande sannerligen.

Men hur fan kunde någon bara vakna upp en morgon och veta hur en differentialväxel fungerar? Det går absolut inte att beskriva med ord hur en sådan fungerar, man måste se den framför sig och snurra på ena hjulet osv för att polletten ska trilla ned, men när den gör det blir alla människor, kvinnor som män barnsligt imponerade.

OBS! Det kanske är jag som har låg IQ och smal horisont som imponeras av en så simpel grej, men jag upphör aldrig att förundras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in