Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 08:55
  #1
Medlem
Hebrs avatar
Planen är att köpa en ny processor till min dator. Har redan kikat så att moderkortet och processorn är kompatibla. Så allt sånt är klarlagt.

Men iom att jag är väldigt okunnig på datorer så önskar jag nu lite tips och råd från er med lite större vetskap kring ämnet.

Är det svårt? Vad bör jag tänka på? Efter själva processorn är monterad och klar, vad skall göras därefter? Räcker det med att starta datorn som vanligt och sen börja spela eller är det saker utöver själva monteringen som ska göras?

Tacksam för svar
Citera
2018-02-14, 09:04
  #2
Medlem
Womenundermyheels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Planen är att köpa en ny processor till min dator. Har redan kikat så att moderkortet och processorn är kompatibla. Så allt sånt är klarlagt.

Men iom att jag är väldigt okunnig på datorer så önskar jag nu lite tips och råd från er med lite större vetskap kring ämnet.

Är det svårt? Vad bör jag tänka på? Efter själva processorn är monterad och klar, vad skall göras därefter? Räcker det med att starta datorn som vanligt och sen börja spela eller är det saker utöver själva monteringen som ska göras?

Tacksam för svar

1. Kör stresstest så cpun värms upp lite, lättare att ta bort heatsinken då.
2. Stäng av datorn, stäng av strömknappen på psun och tryck på power-knappen några gånger.
3. Ta bort heatsinken, ta bort cpun.
4. Sätt dit ny cpu.
5. Släng på runt ett risgryn med kylpasta.
6. Sätt på heatsinken igen.
7. Starta
8. Done.

Hur svårt är det att bara googla? Finns tutorials på youtube om man behöver hjälp.
Citera
2018-02-18, 18:13
  #3
Medlem
När du pillar inne i datorn bör du se till att du inte är statiskt laddad. Bäst är om man använder ett ESD-armband som du fäster i chassit. Om du inte har det, se åtminstone till att du jordar dig först genom att hålla i chassit/något element etc. Annars finns det risk att du laddar ur dig i elektroniken vilket du kanske inte märker direkt.
Citera
2018-02-18, 23:29
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
En fråga till andra:
Behöver Windows aktiveras om efter processorbyte eller gäller det bara byte av moderkortet?
Citera
2018-02-21, 21:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En fråga till andra:
Behöver Windows aktiveras om efter processorbyte eller gäller det bara byte av moderkortet?

Licensen är kopplad till moderkortet, så CPU-byte borde inte spela någon roll. Dock så kan man koppla licensen till sitt microsoftkonto om man vill, så ska det gå bra att byta även moderkortet:
https://support.microsoft.com/en-us/...ardware-change
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback