2018-02-13, 06:27
Medlem
Knullkungens avatar
Då den börjar idag tänkte jag att vi här kunde diskutera hur medierna följer den.

Vilka sänder live? Vem har bäst bevakning? Sänder någon allt rakt av? Vem har bäst expertkommentator?

I en intervju med journalistförbundets tidning Journalisten förklarar Ekots ansvarige utgivare Olle Zachrisson varför man väljer att bara direktsända delar av rättegången och då avbryta för expertkommentarer när man finner lämpligt.

https://www.journalisten.se/nyheter/...gen-mot-akilov
Senast redigerad av Knullkungen 2018-02-13 kl. 06:32.
Citera
2018-02-13, 10:14
Medlem
GoEks avatar
SVT verkar bara intervjua och visa invandrare i reportage om Drottninggatan, händelse eller agenda?
Citera
2018-02-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
SVT verkar bara intervjua och visa invandrare i reportage om Drottninggatan, händelse eller agenda?

Det finns nog en underliggande tanke om visa att "alla" blev drabbade..
Citera
2018-02-13, 11:21
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.kingkong
Det finns nog en underliggande tanke om visa att "alla" blev drabbade..
Har alla fall den sedvanligt unkna "folkbildnings"-stanken.

Verkar som Ann-britt Pettersson hittils klarat sig från att kalla dådet för "olyckan", till skillnad från dagen för dådet.
Citera
2018-02-13, 12:37
Medlem
JDAMs avatar
Miljöpartiet är en del av detta terrordåd
Citera
2018-02-13, 12:39
Medlem
Klownfaces avatar
Tror jag hoppar att se sändingarna, den riktiga rättegången hålls ju i Finspång 2022
Citera
2018-02-13, 15:41
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Ett av offren var ju miljöpartist och blev offer för sin egen politik.
Citera
2018-02-13, 17:07
Medlem
Tsarevitjs avatar
SVT sände igår måndag 12 februari flera gånger ett inslag där man intervjuade den chaufför vars bil Akilov stal. Chauffören är invandrare och talade Rinkebysvenska. SVT försökte framställa chauffören som ett av brottsoffren. Den stackarn mådde ju inte bra. Han borde också få vara med i rättegången, som ett offer och underförstått få skadestånd (av skattemedel naturligtvis).
Enligt min mening borde chauffören åtalas för grov försumlighet. Han lämnade lastbilen i ett sådant skick, att en utomstående kunde stjäla den. Jag vet inte om en lastbil har nycklar eller ej. Men om man lämnar ett fordon måste man alltid ta med sig de tillbehör, som gör att man kan köra den. Jag tar alltid ut nycklarna ur bilen och låser den, då jag tankar. Att låta nycklarna sitta kvar är enligt min mening brottsligt, eftersom fordonet då lätt kan kan stjälas och användas i olagligt syfte. Så istället för brottsoffer borde chauffören betraktas som delvis skyldig till attentatet.

Sedan förstår jag inte varför man ska ha en sådan kostsam mammuträttegång för något som är glasklart, d v s att Akilov är skyldig. Tänk vilka kostnader vi skattebetalare ska hosta upp för att betala detta spektakel, juristernas lilla julafton. En rättegångsdag hade räckt enligt min mening. Domen borde bli lagens strängaste straff. Hade dådet inträffat i USA hade han fått dödsstraff. Den som medvetet dödar flera andra människor, bland dem en liten flicka, har enligt min åsikt förverkat sin rätt att leva. Nu hoppas jag på livstid samt därefter utvisning för all framtid. Jag hoppas han inte får det lätt i fängelset.
Citera
2018-02-13, 20:45
Medlem
Av någon anledning står Rapports reporter på Drottninggatan live och rapporterar hur rättegångsdagen var till studion som ligger flera hundra meter bort. Väl förvaltad public service avgift.
Citera
2018-02-13, 21:36
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk

Just det här är man så förbannat less på. De kan liksom inte släppa den grejen. Så jävla fattigt.

Citat:
Ursprungligen postat av JDAM

Definitivt. Även Özz Nujen har blod på sina händer.
Citera
2018-02-15, 07:10
Medlem
bissensess avatar
Akilov och IS får, genom den massiva Svenska mediabevakningen kring honnom, just den PR som terrororganisationen IS eftersträvar.
Ett ypperligt exempel på hur ondskans krafter anväder sig av demokratin för att gagna sina egna mål.
Citera
2018-02-15, 13:20
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
SVT sände igår måndag 12 februari flera gånger ett inslag där man intervjuade den chaufför vars bil Akilov stal. Chauffören är invandrare och talade Rinkebysvenska. SVT försökte framställa chauffören som ett av brottsoffren. Den stackarn mådde ju inte bra. Han borde också få vara med i rättegången, som ett offer och underförstått få skadestånd (av skattemedel naturligtvis).
Enligt min mening borde chauffören åtalas för grov försumlighet. Han lämnade lastbilen i ett sådant skick, att en utomstående kunde stjäla den. Jag vet inte om en lastbil har nycklar eller ej. Men om man lämnar ett fordon måste man alltid ta med sig de tillbehör, som gör att man kan köra den. Jag tar alltid ut nycklarna ur bilen och låser den, då jag tankar. Att låta nycklarna sitta kvar är enligt min mening brottsligt, eftersom fordonet då lätt kan kan stjälas och användas i olagligt syfte. Så istället för brottsoffer borde chauffören betraktas som delvis skyldig till attentatet.

Sedan förstår jag inte varför man ska ha en sådan kostsam mammuträttegång för något som är glasklart, d v s att Akilov är skyldig. Tänk vilka kostnader vi skattebetalare ska hosta upp för att betala detta spektakel, juristernas lilla julafton. En rättegångsdag hade räckt enligt min mening. Domen borde bli lagens strängaste straff. Hade dådet inträffat i USA hade han fått dödsstraff. Den som medvetet dödar flera andra människor, bland dem en liten flicka, har enligt min åsikt förverkat sin rätt att leva. Nu hoppas jag på livstid samt därefter utvisning för all framtid. Jag hoppas han inte får det lätt i fängelset.
Att chauffören inte ska betraktas som brottsoffer är självklart. Hans försumlighet borde ha varit brottslig, om än av lindrigare art. Däremot ska rättssäkerhet få kosta. Nästa gång är det du eller jag som staten inte vill ödsla rättegångspengar på för att vi är "skyldiga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in