2018-02-12, 22:01
Medlem
DigitalAngels avatar
Har en bil som jag köpt på lån. Nu funderar jag på att köpa en annan bil, men är lite osäker på hur man ska räkna för att "sälja" bilen (och skriva över den helt på henne) till min sambo. Vi ska alltså inte separera eller så, utan vi vill göra bilaffären mellan oss med "skiljd" ekonomi.

Hur ska jag alltså sälja bilen till henne och vad är skäligt pris för den? Den har ju förstås tappat i värde över tid. Har amorterat en del. Lättast hade förstås varit att sälja bilen helt och köpa en annan.

Säkert jag som fastnat i en tankevurpa, tacksam för förslag på rättvis och smidig lösning.
Citera
2018-02-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Har en bil som jag köpt på lån. Nu funderar jag på att köpa en annan bil, men är lite osäker på hur man ska räkna för att "sälja" bilen (och skriva över den helt på henne) till min sambo. Vi ska alltså inte separera eller så, utan vi vill göra bilaffären mellan oss med "skiljd" ekonomi.

Hur ska jag alltså sälja bilen till henne och vad är skäligt pris för den? Den har ju förstås tappat i värde över tid. Har amorterat en del. Lättast hade förstås varit att sälja bilen helt och köpa en annan.

Säkert jag som fastnat i en tankevurpa, tacksam för förslag på rättvis och smidig lösning.
Sälj bilen för 134,600 SEK. Det är vad listpriset på en bil är.
Citera
2018-02-12, 22:43
Medlem
Necrobutchers avatar
Nja, med tanke på hur TS skriver är den nog inte värd mer än 60-80k.
Citera
2018-02-12, 22:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel

Om bilen har kreditspärr så får/kan du inte genomföra ägarbyte utan att lånet först löses. Ni måste alltså i så fall prata med er bank om hur detta skall gå till.
Citera
2018-02-12, 22:55
Medlem
Bilpriser.se

Sen är det ju din partner så rabatt på en 10k är väl rimligt.
Citera
2018-02-12, 23:05
Medlem
Varför måste hon köpa just din bil? kan hon inte köpa någon annan bil istället än just av dig?
Sälj bilen på blocket och tjejen skaffar sig en bil på annat håll så är saken löst.
Citera
2018-02-13, 01:06
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Bilpriser.se

Detta.
Citera
2018-02-13, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Bilpriser.se

Jo, en rabatt på 20 procent måste man kalkylera med. Att tänka på är att de bilar som du ser på Blocket är bilar som INTE någon har köpt. En trolig orsak är att priset är för högt.
Citera
2018-02-13, 07:34
Medlem
Bedöm bilens skick. Om ni anser att den är i samma eller bättre skick än motsvarande bilar på bilfirmor eller blocket kan det vara en poäng att sälja en bil som man känner till till sambon. En begagnad bil har ofta någon defekt som säljaren vill slippa undan.

Nästa steg är att fråga sig om din sambo skull köpt en bil genom att låna eller om hon har besparingar så att hon kan och vill köpa en bil kontant. Om hon skulle ha köpt bilen kontant får ni räkna ut hur mycket det kostar henne i ränta att köpa just din bil och ev ta bort ränteförlusterna på de besparingar som hon skulle ha använt till bilköpet utan lån.

Dra sedan av skulden på bilen.

Antag att bilen är värd 100 000 kr enligt motsvarande bilar på blocket. Säg att skulden är 30 000 kr och att räntekostnaderna är 20 000 kr och ränteförlusterna är 5 000 kr.

100 0000 - 30 000 - 20 000 + 5000 kr = 55 000 kr.

Hon ska då betala 55 000 kr.

Jämfört med att köpa en annan bil som man inte känner till så är detta ett ganska tryggt köp (om bilen är i bra skick enligt er) så därför kanske du inte behöver ge henne någon extra rabatt.
Senast redigerad av reedValveFlash 2018-02-13 kl. 07:37.
Citera
2018-02-13, 22:13
Medlem
DigitalAngels avatar
Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in