• 1
  • 2
2018-02-12, 14:34
Medlem
Hur länge måste man ha varit anställd på sin arbetsplats och hur mycket ska man tjäna i månaden för att få låna 200tusen av swedbank?
Citera
2018-02-12, 14:40
Medlem
Det beror väl på anställningstyp, tjänstgöringsgrad och eventuella krediter, betalningsanmärkningar osv? Och om det är privatlån eller bolån eller så?
Citera
2018-02-12, 14:47
Medlem
Vad gäller bolån räcker det om du jobbat 1 dag, bara du kan få intyg som säger att du har fast anställning. Sen så beror storleken på lånet på storleken på lönen.
Citera
2018-02-12, 15:09
Moderator
tobess avatar
Omöjligt att säga utan att veta hur din ekonomiska situation ser ut i övrigt.

T.ex.
-Andra lån/skulder
-Andra tillgångar/säkerheter
-Finns det medlåntagare/borgensmän
-o.s.v.

Förutom det, historik vid banken. Har du haft tidigare lån som du betalat av redan, och vad du tänker göra med pengarna. Ska du köpa något som delvis kan fungera som säkerhet för lånet, o.s.v.

Och sist men inte minst varierar det förstås från bank till bank och i vissa fall banktjänsteman. Jag har ingen aning om hur "flexibla" de brukar vara vid Swedbank.
Citera
2018-02-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Vad gäller bolån räcker det om du jobbat 1 dag, bara du kan få intyg som säger att du har fast anställning. Sen så beror storleken på lånet på storleken på lönen.
nej inte bolån.
Citera
2018-02-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Omöjligt att säga utan att veta hur din ekonomiska situation ser ut i övrigt.

T.ex.
-Andra lån/skulder
-Andra tillgångar/säkerheter
-Finns det medlåntagare/borgensmän
-o.s.v.

Förutom det, historik vid banken. Har du haft tidigare lån som du betalat av redan, och vad du tänker göra med pengarna. Ska du köpa något som delvis kan fungera som säkerhet för lånet, o.s.v.

Och sist men inte minst varierar det förstås från bank till bank och i vissa fall banktjänsteman. Jag har ingen aning om hur "flexibla" de brukar vara vid Swedbank.
varför måste de veta hur jag ska spendera pengarna?
kan man inte säga att lånet kommer gå under ''övrigt''
Citera
2018-02-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtochdunder
Det beror väl på anställningstyp, tjänstgöringsgrad och eventuella krediter, betalningsanmärkningar osv? Och om det är privatlån eller bolån eller så?
ett tag hade jag obetalda fakturor som gick till inkasso osv. gränsen på att hamna hos kalle. vet ej om de kommer bry sig om det
Citera
2018-02-12, 16:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
varför måste de veta hur jag ska spendera pengarna?
kan man inte säga att lånet kommer gå under ''övrigt''

Två anledningar.

Först och främst: http://www.regeringen.se/artiklar/20...-av-terrorism/

För det andra, om du t.ex. använder pengarna för att köpa något som kan fungera som säkerhet för lånet du tänker ta så vill banken gärna veta det. Nu kan oavsett det du lånar till i allmänhet aldrig fungera som 100% säkerhet för ditt lån men det kan givetvis hjälpa till. Det är alltså en viss skillnad om du t.ex. köper en bit mark för pengarna (som kan antas hålla sitt värde eller t.o.m. stiga) jämfört med om du tänker köpa en bil (värdet kommer att gå ner till i stort sett 0 efter ett antal år).

När banken lånar ut pengar är de ju först och främst angelägna om att de ska få tillbaka sina pengar (med ränta). Detta inkluderar att dom kollar på dina tillgångar för att se vad de eventuellt kan tvångsförsälja ifall du inte klarar av lånet.
Citera
2018-02-13, 22:19
Medlem
vet att det kan bero på mycket men hur stor chans att man får låna sådär mycket om man tjänar ca 10 tusen bara
Citera
2018-02-14, 13:07
Medlem
någon
Citera
2018-02-14, 13:12
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Hur länge måste man ha varit anställd på sin arbetsplats och hur mycket ska man tjäna i månaden för att få låna 200tusen av swedbank?
200000kr är ingenting. Huvudsaken är att banken ser att du har en tillsvidareanställning, så borde det inte vara några problem.

Swedbank är ju i princip den sämsta banken man kan ha.

De betraktar ärendet på olika sätt beroende på vad det är för typ av lån och hur mycket.

Kontakta din bank.

Personligen så skulle jag råda dig till att bara låna till en bostad och inget annat.
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-02-14 kl. 13:15.
Citera
2018-02-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
200000kr är ingenting. Huvudsaken är att banken ser att du har en tillsvidareanställning, så borde det inte vara några problem.

Swedbank är ju i princip den sämsta banken man kan ha.

De betraktar ärendet på olika sätt beroende på vad det är för typ av lån och hur mycket.

Kontakta din bank.

Personligen så skulle jag råda dig till att bara låna till en bostad och inget annat.
vilken bank ska jag byta till tycker du. det enda bra med swedbank är att överföringar sker samma dag osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in