• 1
  • 2
2018-02-11, 22:02
Medlem
Hej!
Jag tränar löpning 3-4ggr/vecka och gymmar helkropp basövningar 2ggr/vecka.
Vill komma upp till 100kg 1RM I bänkpress och tänkte komplettera med att göra armhävningar varje dag hemma.
Hur borde jag lägga upp det? Min kompis gör 1 set max armhävningar morgon-dag-kväll. Är det ett bra upplägg? Eller borde jag köra tex bara på kvällen men flera set?

Tack för svar!
Citera
2018-02-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nishec
Hej!
Vill komma upp till 100kg 1RM I bänkpress och tänkte komplettera med att göra armhävningar varje dag hemma.
Hur borde jag lägga upp det? Min kompis gör 1 set max armhävningar morgon-dag-kväll. Är det ett bra upplägg? Eller borde jag köra tex bara på kvällen men flera set?

Tack för svar!

Som lekmann kommer jag med min annalys.

Jag gjorde detta i min ungdom och kom snabbt upp på 50 armhävningar varje gång jag gick på toaletten och dushade.

Nå til just bänkpress kom jag över 100KG stecket för 9 månader sedan. 110kg nu är ökningen.
Det som fick mig att komma över 100kg var tekniken av en utbildad, samt strikt program, 3 gånger i veckan kombinerat med en hel del Chinns.

2 proteionshaker var dag och med en raketfart fortsatte jag från 90 -> 110 på 4 veckor.
Det fungerade för mig men jag tror tekniken var viktigast eftersom jag lyfte "fel" .
Citera
2018-02-11, 22:31
Medlem
Har hört att man inte bör träna samma muskelgrupp i för täta intervall, hur lirar det med ett sådant upplägg?

Och om man dessutom kör armar och bröst på gymmet en dag i veckan?
Citera
2018-02-11, 22:47
Medlem
Jag gjorde 50 situps delat med 20 st åt gången eller vad jag hade lust till i rad

Ock 50 armhävningar osv stand up 50.

Efter ca 3 månader får man faktiskt rutig mage om man kör varje dag. rätt lätt faktiskt tar ju typ 15 min om dagen. . Jag hoppar det iaf

Protein pulver var bra på det sättet att man helt enkelt inte fick träningsverk alls.

Jag gör väl hundra armhävningar i rad otränad som nu gissar jag "om jag vill".
Senast redigerad av troligengud 2018-02-11 kl. 22:59.
Citera
2018-02-11, 23:03
Medlem
Citat:
Hej!

Tack för svar!

Sök på Smolov Jr. Tar du 90kg nu så klarar du 100kg om 3 veckor utan problem. Rätt mäktigt 3 veckors upplägg om man vill bli stark i bänk. Fungerat för alla som pmat mig på forumet och även irl.
Citera
2018-02-12, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Som lekmann kommer jag med min annalys.

Jag gjorde detta i min ungdom och kom snabbt upp på 50 armhävningar varje gång jag gick på toaletten och dushade.

Nå til just bänkpress kom jag över 100KG stecket för 9 månader sedan. 110kg nu är ökningen.
Det som fick mig att komma över 100kg var tekniken av en utbildad, samt strikt program, 3 gånger i veckan kombinerat med en hel del Chinns.

2 proteionshaker var dag och med en raketfart fortsatte jag från 90 -> 110 på 4 veckor.
Det fungerade för mig men jag tror tekniken var viktigast eftersom jag lyfte "fel" .

Hur tyckte du att chins hjälpte dig med bänkpressen?
Citera
2018-02-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi

Måste säga att sedan jag själv la in chins på nästan varje pass så har mina lats blivit både större och starkare vilket gör att när jag ska bänka så ligger jag mycket stabilare och har lättare att utveckla kraft i rätt riktning.

Bred och stark rygg gör mycket mer än vad man kan tro för bänkpress.
Citera
2018-02-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi

Hahha lekman som jag är, alltså du vet idioten på gymmet.

En godt tränad kamrat till mig sa man skall träna dubbelt så mycket Lats som bänk för att få bättre resultat
Citera
2018-02-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klickor
Måste säga att sedan jag själv la in chins på nästan varje pass så har mina lats blivit både större och starkare vilket gör att när jag ska bänka så ligger jag mycket stabilare och har lättare att utveckla kraft i rätt riktning.

Bred och stark rygg gör mycket mer än vad man kan tro för bänkpress.

Detta !

Jag fick det förklarat av en vältränad kollega.
Men jag kan inte förklara varför men uppenbarligen har det hjälpt något ialf
Citera
2018-02-12, 15:23
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Har hört att man inte bör träna samma muskelgrupp i för täta intervall, hur lirar det med ett sådant upplägg?

Och om man dessutom kör armar och bröst på gymmet en dag i veckan?

Inga problem i detta fallet, den vanliga tiden med 48 timmars vila man brukar höra gäller när man tränat en muskel HÅRT. I detta fallet kommer man bara köra en lättare träning men ofta.

Jag skulle tippa på att man inte bygger nämnvärd styrka eller massa med detta upplägget, däremot tror jag man kan trimma nervsystemet som indirekt kommer göra en starkare i kombination med klassisk gymträning och tunga bänkpressar.
Citera
2018-02-12, 23:36
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Hej!

Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Sök på Smolov Jr. Tar du 90kg nu så klarar du 100kg om 3 veckor utan problem. Rätt mäktigt 3 veckors upplägg om man vill bli stark i bänk. Fungerat för alla som pmat mig på forumet och även irl.

Vill du bli bättre på bänkpress så ska du träna på bänkpress. Följ MRZnr1:s råd o sök på Smolow Jr.
Citera
2018-02-14, 09:12
Medlem
Citat:
Hej!

Tack för svar!

Tjena!
Jag höll på mycket med det här för inte så länge sedan. Förra våren runt maj började jag göra armhävningar.
Då gjorde jag 40 i streck.
Så började jag göra armhävningar flera gånger varje dag.
I början kom jag upp i ca 100 armhävningar totalt om dagen utan större ansträngning givetvis.
Jag vet inte exakt när allt hände men runt oktober precis innan jag tappade disciplinen så gjorde jag 137 armhävningar i streck som rekord och någon dag passerade jag 1200 totalt.
Någon gång i mitten av sommaren så började vänner och partner kommentera att min kropp ändrats drastiskt till det bättre.
Om man blir starkare i bänk vet jag inte men jag va sjukt rippad och fin (i mins ögon mätt) när jag lade ner.
Häromdagen testade jag för skoj skull igen och gjorde 75st i streck med lätt träningsvärk dagen efter.
Jag är förövrigt periodtrännare och ibland ganska bra tränad och ibland väldigt ur form.
Kan rekommendera dig att testa.
Du lär inte bli besviken även om det inte hjälper dig i bänken på det sättet du önskar.
Man får riktigt fin kropp och väldigt mycket energi.
Jag lade ner av den enkla anledningen som kallas för lathet och dålig disciplin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in