Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-02-19, 12:35
  #61
Medlem
Att radera och att skriva över med ny information är ju inte riktigt samma sak. Tar man bort nåt utan att ersätta det med ny info så kan man återskapa det ganska enkelt. Men skriver man några lager av ny info och om man även raderar den nya och skriver dit ny igen så går det aldrig att få fram. Frågan är bara hur noga man är.
Citera
2018-02-20, 12:18
  #62
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Att radera och att skriva över med ny information är ju inte riktigt samma sak. Tar man bort nåt utan att ersätta det med ny info så kan man återskapa det ganska enkelt. Men skriver man några lager av ny info och om man även raderar den nya och skriver dit ny igen så går det aldrig att få fram. Frågan är bara hur noga man är.

Det finns gott om program som fixar en fullständig radering och på en SSD går det hyfsat fort dessutom. I windows räcker det med att från en command-prompt skriva format s: /p:1 där s: är SSDns aktuella enhetsbeteckning. /p:1 innebär att format-programmet skriver över hela disken med först nollor och sen ett slumpmässigt tal. För en SSD räcker det med en omgång /p:1 men om det är diskett så rekommenderas flera pass t.ex. /p:5 eftersom det är möjligt att läsa ut gammal data ur en diskett som är överskriven en gång.

Om inte polisens it-forensiker klarar av det så skulle jag över huvudtaget inte lita på deras undersökningar eller rapporter.
Citera
2018-02-21, 08:25
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns gott om program som fixar en fullständig radering och på en SSD går det hyfsat fort dessutom. I windows räcker det med att från en command-prompt skriva format s: /p:1 där s: är SSDns aktuella enhetsbeteckning. /p:1 innebär att format-programmet skriver över hela disken med först nollor och sen ett slumpmässigt tal. För en SSD räcker det med en omgång /p:1 men om det är diskett så rekommenderas flera pass t.ex. /p:5 eftersom det är möjligt att läsa ut gammal data ur en diskett som är överskriven en gång.

Om inte polisens it-forensiker klarar av det så skulle jag över huvudtaget inte lita på deras undersökningar eller rapporter.
Du skriver med ny info ja, det är mer än att bara radera. Vilket jag sa är det som krävs för att vara helt säker.
Citera
2018-02-21, 08:36
  #64
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns gott om program som fixar en fullständig radering och på en SSD går det hyfsat fort dessutom. I windows räcker det med att från en command-prompt skriva format s: /p:1 där s: är SSDns aktuella enhetsbeteckning. /p:1 innebär att format-programmet skriver över hela disken med först nollor och sen ett slumpmässigt tal. För en SSD räcker det med en omgång /p:1 men om det är diskett så rekommenderas flera pass t.ex. /p:5 eftersom det är möjligt att läsa ut gammal data ur en diskett som är överskriven en gång.

Om inte polisens it-forensiker klarar av det så skulle jag över huvudtaget inte lita på deras undersökningar eller rapporter.

Återigen, som jag nämnde i mitt förrra inlägg här, ja, det går att återställa data från magnetisk hårdvara om det bara har skrivits över en gång, om man har tillgång till elektronmikroskop. Ingen vanlig privatperson skulle någonsin kunna återställa en enda bit, så i lagens mening måste det anses vara tillräckligt med en överskrift.

Vidare så räcker det full-gott med /p:0, någonting som går dubbelt så fort eftersom man bara skriver över med nollor och skippar den avslutande slumpmässiga överskriften. Enda anledningen till att man skulle vilja skriva över med random i slutet är för att dölja att man har skrivit över data (är hela disken eller en del av den nollor så kommer det väcka misstankar). I det här fallet är det dock irrelevant...
Citera
2018-02-21, 12:07
  #65
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Återigen, som jag nämnde i mitt förrra inlägg här, ja, det går att återställa data från magnetisk hårdvara om det bara har skrivits över en gång, om man har tillgång till elektronmikroskop. Ingen vanlig privatperson skulle någonsin kunna återställa en enda bit, så i lagens mening måste det anses vara tillräckligt med en överskrift.

Vidare så räcker det full-gott med /p:0, någonting som går dubbelt så fort eftersom man bara skriver över med nollor och skippar den avslutande slumpmässiga överskriften. Enda anledningen till att man skulle vilja skriva över med random i slutet är för att dölja att man har skrivit över data (är hela disken eller en del av den nollor så kommer det väcka misstankar). I det här fallet är det dock irrelevant...

Det är inte så enkelt att läsa data med elektronmikroskop. Moderna hårddiskar har för tunt magnetskikt och läs/skrivhuvuderna magnetiserar genom hela magnetskiktet. Ändra hårddiskar och disketter har betydligt tjockare magnetskikt och där är det möjligt att med ett speciellt elektronmikroskop läsa av magnetskiktets värden i olika lager. I princip funkar det så att magnetiska partiklar påverkar varandra i en kedja vilket kan illustreras om man placerar vanliga magneter på nålar i form av kompassnålar i en rad. Vrider man på en magnet i sidan av kedjan så vänder de andra sig så att de har +-sida mot -sidan hos magneten intill.

Men nu hade ju TS en SSD och där är det i princip omöjligt att återskapa data som är raderat, utom kanske enstaka block ifall SSDn har någon form av felrättning och skadade block ersatts. Då kan det i teorin finnas data kvar i skadade block men det krävs specialutrustning för att kunna läsa av det.
Citera
2018-02-21, 21:12
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Nu kommer väl en massa av er att tycka jag är helidiot men det bjuder jag på.
Jag gjorde följande. Jag kontaktade en nära vän som arbetar på kommunens IT avdelning.
(Ja jag litar fullkomligt på honom). Han kommer att kryptera och lågnivå formatera hårddisken (han förklarade en massa jag inte fattade fullt ut). Hur som helst så kommer det aldrig att gå att återskapa det som finns(Fanns) på hårddisken.

Anledningen till detta är att jag fegade ut och vågade inte gå till polisen med en hårddisk med barnporr på. Det var kanske 70-80 bilder filerna hette typ mclt-001x i olika nummer kombinationer och liknande så det var inget som var uppenbart att filen skulle innehålla just barnporr.

Kommer få tillbaka hårddisken i slutet av veckan raderad av ett proffs vilket gör att jag kan sova lugnare och ha en fungerande hårddisk. Om klimatet runt barnporr varit mindre eldfängt an vad det är så hade det känts bättre att gå till polisen. Naturligtvis spelar det även roll att bli av med något man betalat i närheten av en 1000 lapp för.

Hur som helst så övervägde de argument jag fått här till att inte lämna in den till polisen. En hel del bra synpunkter har dykt upp som jag inte tänkte på. Svårt att lita på polisen då de dagligen visar att de inte direkt är några stjärnor.

Bildserierna var också tillsynes 60-70 tal och ganska gamla så det var inga aktuella brott som jag ser det.

Nu har min vän hårddisken och kommer åtgärda den (om det inte redan är gjort).. Möjligen kan jag iom att jag lämnade hårddisken till honom gjort mig skyldig till spridande. Men det försvinner då innehållet raderas för evigt.


Grattis. Du har just förstört bevis som hade kunnat användas för att fälla en brottsling

Tänk om det är den du köpte den av som har våldtagit sitt barn. Nu kommer detta barnet fortsätta att utnyttjas.

Du kan försöka föreställa dig vad jag tycker om dig men personer som försvårar att polisen kan rädda ett barn från pedofili kan du tänka dig vad andra tycker är värda.
Citera
2018-02-21, 21:13
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Vilken idiot.

Så 1000kr/en begagnad hårddisk är viktigare för dig, istället för att sätta dit ett pedofil äckel?

Jag hoppas din vän anmäler dig istället för att radera något. Det hade alla normalt tänkande gjort.

"Min kompis gav mig en hårddisk för radering, Men den är full med barnporr. Ni borde hälsa på honom".
Citera
2018-04-20, 23:55
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, sakerna återlämmas normalt till ägaren om ägaren inte är den som är misstänkt. Men det kan ta lång tid.

Nej. Även om det går att radera data på ett säkert sätt från disken så arbetar polisen inte så. Finns det något olagligt på disken så kommer den att destrueras och du kommer inte att få tillbaka någonting.
Citera
2018-04-22, 00:45
  #69
Medlem
frozendragons avatar
Förstår beslut att radare allt, känns inte värt att chansa med att få hela ens liv vänt upp och ner. Jag hade nog gjort samma sak i ts situation. Lätt att hata ta för det när ni själv inte är i samma situation.
Citera
2018-04-22, 00:49
  #70
Bannlyst
Man ska alltid anmäla sådant så att barnen och förövare kan identifieras och den som haft barn"porren" så klart.

Fel av TS att radera. Skulle ha kontaktat polisen. Förövaren ska man inte kontakta så att han inte är beredd på att snuten knackar på.

Skärpning.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in