• 2
  • 3
2018-02-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Hej,

Jag tror att allt är i titeln...

Vi vill köpa en lägenhet med min flickvän. Jag har mer pengar än henne så jag ska investera mer än henne i lägenheten (i kontantinsats och amortering).

Hur ser jag till att jag får tillbaka pengarna på grundval av min investering om vi skiljer oss i framtiden och behöver sälja lägenheten ?

Om du verkligen ska investera mer så ska du ha större andel av lägenheten men smidigast är att ni har 50% var och finansierar hälften var, du med mer kontanter och hon med mer lån.
Citera
2018-02-12, 12:22
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det är ni som skapat detta genom att vara de som initierar en betydande majoritet av skilsmässorna och därtill i en stor majoritet av dessa vara nettovinnare på uppbrottet.
Haha, du är ju inte ens med i matchen. Tänk på nykterheten.
Citera
2018-02-12, 12:28
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Ekvation? Är du dum i huvudet??Det handlar om att män står där med hakan i golvet förr eller senare (statistiskt sett). Frun har i 8 månader funderat på skilsmässa och sen kommer bomben på köksbordet.

Det är bara idioter som betalar 80 % och låter frun få 50 %. Något sådant upplägg gör man åt sina barn, inte åt ens fru.
Precis, du har fattat ungefär 50% av det vi diskuterar här.
Det finn ingen tjej som går med på att äga tex 20% av en bostad.
Man får helt enkelt kallt räkna med att att allt över 50% kommer hon att begära. Förr eller senare.
Då det är lika bra att ge henne den del av kontantinsatsen hon saknar från dag 1.
Får dessutom ungar och förhållandet kraschar får man ju i alla fall 0%.
Då kan man använda sitt samboavtal som toalettpapper. För inte låter man sina barn flytta ut. Eller??
Citera
2018-02-12, 12:54
Medlem
carle2s avatar
Google då jag inte orkar leta upp länkar till dig men samboavtal skyddar inte dina pengar med motiveringen att ni aldrig kan veta framtida och löpande kostnader.
Domstolen kommer dela det på hälften.
Vad som gäller är en skuldväxel där hon blir skyldig det du lagt in om huset ska sälja.
Citera
2018-02-12, 16:37
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Precis, du har fattat ungefär 50% av det vi diskuterar här.
Det finn ingen tjej som går med på att äga tex 20% av en bostad.
Man får helt enkelt kallt räkna med att att allt över 50% kommer hon att begära. Förr eller senare.
Då det är lika bra att ge henne den del av kontantinsatsen hon saknar från dag 1.
Får dessutom ungar och förhållandet kraschar får man ju i alla fall 0%.
Då kan man använda sitt samboavtal som toalettpapper. För inte låter man sina barn flytta ut. Eller??

Alltså, jag misstänker att du bara trollar för att provocera.

Men om du är seriös med dina korkade inlägg, så:

1) Hon måste köpa ut dig, dvs, belåna bostaden och ge dig pengar om ni går isär.

2) Din utgångspunkt är helt hjärndöd. Du säger att alla tjejer förr eller senare kommer att kräva 50 %, och därför ska man ge dom det? Det är det dummaste jag läst på Flashback. Jag menar allvar.
Citera
2018-02-12, 17:14
Medlem
note-its avatar
Citat:
Alltså, jag misstänker att du bara trollar för att provocera.

Men om du är seriös med dina korkade inlägg, så:

1) Hon måste köpa ut dig, dvs, belåna bostaden och ge dig pengar om ni går isär.

2) Din utgångspunkt är helt hjärndöd. Du säger att alla tjejer förr eller senare kommer att kräva 50 %, och därför ska man ge dom det? Det är det dummaste jag läst på Flashback. Jag menar allvar.
Du har fan inte läst många trådar och då menar jag allvar.
Att köpa ut någon har väl för fan inget med den ursprungliga kontantinsatsen att göra. Det jag vill förtydliga är att det blir svårt att få något av den tillbaka vid en separation. Speciellt om man lyckas få gemensamma barn vilket väldigt många gärna vill.
Kommer man verkligen att kräva tillbaka sin större % insats? Hur fan skulle det kännas att tjafsa om pengar hit och dit när det är barn med i bilden?
Hur tänker du?
Citera
2018-02-12, 17:16
Medlem
note-its avatar
Citat:
Du kommer att bli överraskad av verkligheten.
Citera
2018-02-12, 17:38
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ekvation? Är du dum i huvudet??Det handlar om att män står där med hakan i golvet förr eller senare (statistiskt sett). Frun har i 8 månader funderat på skilsmässa och sen kommer bomben på köksbordet.

Det är bara idioter som betalar 80 % och låter frun få 50 %. Något sådant upplägg gör man åt sina barn, inte åt ens fru.

Fast vadå frun? Är lika vanligt att det är kvinnan i förhållandet som går in med mest kapital. Säkert vanligare eftersom kvinnor verkar ha lättare att få jobb medan männen bor kvar hemma och är arbetslösa. Jag gick in med mer än min man när vi köpte lägenhet.
Citera
2018-02-12, 18:40
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du kommer att bli överraskad av verkligheten.

Åh fan.
Citera
2018-02-12, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fast vadå frun? Är lika vanligt att det är kvinnan i förhållandet som går in med mest kapital. Säkert vanligare eftersom kvinnor verkar ha lättare att få jobb medan männen bor kvar hemma och är arbetslösa. Jag gick in med mer än min man när vi köpte lägenhet.

Ja - frun! Min argumentation bygger på att mannen fortfarande är patriark i hemmet. Jag justerar givetvis inte argumentationen för en massa genusdynga.
Citera
2018-03-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Jag tror att det enklaste är att ni äger 50/50 och att du lånar ut en summa till din blivande sambo som hon då använder för att betala sin del av kontantinsatsen. Om ni skulle separera och sälja bostaden har hon då en skuld till dig som dras från hennes del. Jag tror att det enda ni behöver göra är att skriva ett låneavtal.

Du har rätt, det verkar vara bäst! Men behöver jag verkligen överföra pengarna till henne fysiskt? Eller bara nämna i ett kontrakt som jag investerade X kronor mer än henne?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in