2006-01-23, 17:16
Medlem
curdmans avatar
Söker med ljus och lykta efter nya bra musiktidningar.
Var en av de som tyckte att bra svensk musikjournalistik försvann då Pop gick i graven. Har testat lite olika sedan dess tex Jockey Slut, Gidappa och Sonic men det har inte funkat något vidare. Finns det något som passar mig? Helst utländska då jag har testat alla svenska.
Citera
2006-01-23, 17:50
Medlem
Bruce Waynes avatar
Det är riktigt ruttet med bra musiktidningar idag. Som tur är har jag varje nummer av saliga tidningen Pop och det finns inget som ens kommit i närheten, bara någon enstaka artikel i Sonic har varit i samma klass.

Q har gått helt under isen och snöat in på topplistor i all oändlighet.

Mojo är för gubbrockig, men om man (som jag) gillar Beatles så funkar den ibland.

NME är sig hyfsat lik, men njae.. den har tappat stinget.

Uncut kan vara riktigt bra, den köper jag om jag blir lockad av omslaget.. kan vara värd att kolla in.

Rolling Stone var var riktigt bra en gång i tiden, men nu har den blivit rätt sliskig och spektakulär, mer än tidigare.

Zero funkar för den som är intresserad av synth/electro/body.

Finns ju många fler, men kommer inte på några titlar just nu...

Mitt tips är; kolla in Mojo och Uncut, annars är faktiskt Sonic den i mitt tycke bästa musiktidningen just nu.
Citera
2006-01-23, 17:55
Bannlyst
Sweden Rock

...men jag har en känsla av att det inte är riktigt din genré
Citera
2006-01-23, 17:57
Medlem
Svårt med musiktidningar eftersom det egentligen är musiken, och inte text OM musiken, som är intressant. Sonic har väl sina stunder får jag säga, den känns angelägen. Med mojo får du fruktansvärt mycket text för pengarna.
Citera
2006-01-23, 18:00
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Svårt med musiktidningar eftersom det egentligen är musiken, och inte text OM musiken, som är intressant. Sonic har väl sina stunder får jag säga, den känns angelägen. Med mojo får du fruktansvärt mycket text för pengarna.
Köper Mojo ibland om det är någon speciell artikel med något speciellt band jag är ute efter, annars tycker jag den är lite för gubbig för min smak.
Citera
2006-01-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Köper Mojo ibland om det är någon speciell artikel med något speciellt band jag är ute efter, annars tycker jag den är lite för gubbig för min smak.

jag håller med.
Citera
2006-01-23, 19:41
Medlem
storytellers avatar
Min personliga åsikt - håll dig borta från Rolling Stone.
Jag har läst, eller snarare försökt läsa, den tidningen många gånger under de senaste åren.
Tråkiga och irrelevanta artiklar och svårläslig layout. Recensionerna är heller inte mycket att hänga i julgranen.
Tänk dock på att min motvilja mot singer-songwriters kan återspegla sig i min åsikt.
Citera
2006-01-23, 22:01
Medlem
Mad Jacks avatar
Läser i regel Uncut. Brukar alltid finnas något i den som intresserar mig. Sonic läser jag mer sällan, mest när jag är på resa och har läst ut mitt nummer av Uncut..
Citera
2006-01-24, 13:09
Medlem
mohnomishes avatar
Den musiktidning jag har störst utbyte av är engelska The Wire vars motto är "Adventures in modern music" och täcker allt från jazz till världsmusik till alternativrock till elektronisk dansmusik till noise och konstmusik. Finns hos välsorterade pressbyråer för 70-80 spänn.
Citera
2006-01-24, 21:14
Medlem
Close-up är allt man behöver.
Citera
2006-01-25, 08:16
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airegrist
Close-up är allt man behöver.

Close-Up läste jag när jag var liten.
Ska testa Uncut och The Wire även om Wire verkar vara lite för avantgardistisk för mig.
En nättidning som brukar ha bra grejer är http://www.tangents.co.uk
Tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in