2018-02-11, 08:43
Medlem
fonders avatar
Hej,

En gång såg jag arkitekten Gert Wingårdh på tv och han så något om att han varit fattig och inte hade råd som som det brukar vara när man är nyskild sa han. Han är den sista i Sverige som inte skulle ha råd hade jag alltid trott.

Jag är inte så kunnig, vad menas med att man inte har råd som nyskild? Man har väl fortfarande sitt heltidsjobb och allt, på vilket sätt brukar par vara fattiga eller inte ha råd som nyskilda? Alltså inte Gert Wingårdhs fall utan bara generellt för han sa något om att det är då som man inte har råd när man är nyskild, han uttryckte sig som att det är något som gäller alla nyskilda.
Citera
2018-02-11, 09:06
Medlem
Det finns många ekonomiska fördelar med att bo tillsammans med någon. Den som är ensam bor kanske i en 2'a för 6000, den som är sambo bor i en 3'a för 8000 kr. Man behöver lika mycket badrum, vardagsrum och kök oavsett hur många som man är. Kostnad för dagstidningar, tv, Internet och liknande är samma oavsett storlek på familj. Kostnad för bil är också ofta något som ökar om man inte har någon annan att dela den med. Skulle säga att man sparar 4000 kr per månad genom att vara sambo. Sedan märks kanske inte alltid detta då man ofta slösar mer istället.
Citera
Medlem
mg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Hej,

En gång såg jag arkitekten Gert Wingårdh på tv och han så något om att han varit fattig och inte hade råd som som det brukar vara när man är nyskild sa han. Han är den sista i Sverige som inte skulle ha råd hade jag alltid trott.

Jag är inte så kunnig, vad menas med att man inte har råd som nyskild? Man har väl fortfarande sitt heltidsjobb och allt, på vilket sätt brukar par vara fattiga eller inte ha råd som nyskilda? Alltså inte Gert Wingårdhs fall utan bara generellt för han sa något om att det är då som man inte har råd när man är nyskild, han uttryckte sig som att det är något som gäller alla nyskilda.

När bruden drar så får man ju ge bort 50% av allting även om man köpt allt själv. Dum som man är har jag inte skrivit nått avtal och har cashat huset alla renoveringar och bägge bilarna 😁🔫

Skulle min sambo dra skulle jag bli skitfattig det är jag helt säker på.
Citera
Medlem
Evidensias avatar
Som (ny)skild har man troligen delat på gemensamma tillgångar så som lägenhet, bil, banktillgodohavanden, lån, elektronik och möbler. Har man skrivit äktenskapsförord så gäller inte detta, inte heller om man är sambo.
Så visst kan man vara ”nyfattig” efter en skilsmässa, speciellt om ena parten löser ut den andra ekonomiskt.
Citera
2018-02-11, 09:10
Medlem
Tja, betala en hel hyra för boende istället för en halv! Får för lite underhåll för barnen av sitt ex? Alla utgifter du har ska du som skild betala själv istället för att dela med din fru/make/sambo. Allt du gör i hemmet tar dubbelt så lång tid eftersom du nu är ensam med uppgifterna istället för att dela dem med en person till! Det gör kanske att du inte orkar laga billig, sund husmanskost utan köper mer färdiglagat eller äter ute, fast då är man inte fattig anser jag, om man kan välja såna utsvävningar.
Citera
2018-02-11, 09:44
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evidensia
Som (ny)skild har man troligen delat på gemensamma tillgångar så som lägenhet, bil, banktillgodohavanden, lån, elektronik och möbler. Har man skrivit äktenskapsförord så gäller inte detta, inte heller om man är sambo.
Så visst kan man vara ”nyfattig” efter en skilsmässa, speciellt om ena parten löser ut den andra ekonomiskt.
Du borde nog ta o läsa på om samboavtal så att du kan undvika eventuella otrevliga överraskningar i framtiden.
Citera
2018-02-11, 09:47
Medlem
Isnatts avatar
Min erfarenhet är att dom som ingått ett litet längre förhållande där dom bott anständigt är benägna att bita fast i den livsstilen för allt dom är värda.
Om socialgrupp 3 går isär och flyttat till en annan hyreslägenhet är väl skitsamma, men med lite snobbigare medelklass är det annorlunda.

Exempelvis en kompis bodde med sambo och 2 barn i en nyproducerad 4:a. Dom gick isär och han bodde kvar i området i lägenheten med ett barn på halvtid. Hyra 11:500:- på en vanlig arbetarlön..
Han hade inga pengar innan och inga nu heller.

Min erfarenhet är att lite slugare kvinnor går med vinst ur diverse skilsmässor dessutom.
Citera
2018-02-11, 10:08
Medlem
8bitrages avatar
Enkelt svar:

Vi har driftkostnader och ränta/amortering på vårt hus på ca 10000kr/mån, det blir 5000kr/mån per person och inkluderar förutom ränta/amortering el, vatten, värme, försäkring och bredband.
Skulle vi separera innebär det att någon skulle bo kvar och en skulle flytta.

Om man inte väljer att sätta sig i en liten hyres-etta (vilket blir svårt med två barn) innebär det i stort sett ett bibehållande av samma utgifter som nu fast som en enda person (svårt att komma under 10k/person i hyres/el/bredband/försäkring annars). Sen ska man dessutom köpa sig nya möbler, någon får köp ny tv, nytt allt egentligen delat mellan de två personerna.

I slutänden så bränns det en jävla massa pengar, dessutom finns det andra aspekter som att man kanske t.om. behöver byta jobb då den ena i förhållandet kanske gjort uppoffringar som gjort det möjligt för den ena att jobba (udda arbetstider, lång pendling osv) och barnen knappast kan förväntas vara på dagis 10 timmar per dag på dennes ”vecka”.

Utöver det tillkommer kostnader för att eventuellt lösa ut sig från huset till den som väljer att bo kvar, i vårt fall blir det närmare en halv miljon som ska cashas ut av den som bor kvar i huset för att lösa den andra från delen som överskjuter lånet. Sen ska ränteskillnaden betalas vid omläggning av lånet. Ja, det bara rullar på.
Iallafall, det blir betydligt dyrare än beräknat, inte bara för att boendekostnaderna ökar utan för att saker man tidigare löst gemensamt nu måste lösas en och en.

Jag räknar på att min engångskostnad om jag väljer att min sambo flyttar blir 400-450000kr, bara för att köpa lös denne från lånet och köpa min halva av nya möbler och hushållsapparater som mikro, tv, dator osv.

Väljer istället vi att jag bor kvar, så får jag förvisso min del av huset, men måste antingen köpa nytt eller bosätta mig i hyreslägenhet. Det blir det billigare alternativet kortsiktigt men kanske inte långsiktigt
Senast redigerad av 8bitrage 2018-02-11 kl. 10:12.
Citera
2018-02-11, 14:37
Medlem
duros avatar
Citat:

Hahahaha glöm inte att du bor i Sverige! Blir du sambo med någon skriver du på ett avtal utan att skriva på något. Precis som i amerikanska filmer så blir man av med hälften av sina sambo-tillgångar. Efter separation/skilsmässa kan du alltså bli återbetalningsskyldig för ditt boende, bil, möbler osv. Det kan handla om många miljoner. Observera att det inte spelar någon roll vem som äger vad eller vem som betalat för vad.
Citera
2018-02-11, 16:00
Medlem
Fattar inte hur man inte kan fixa äktenskapsförord om man gifter sig eller samboskapsförord (vad kallas detta?) om man flyttar in med någon, när man VET att över 50% går skilda vägar tillslut och ofta hatar varann.

Men man är ju så kär och ska va tillsammans livet ut och det är så oromantiskt med äktenskapsförord "vadå tror du inte på oss!?" "Jo de klart älskling ok vi skippar äktenskapsförord"

Hur säkrar man sig om man blir sambos?
Citera
2018-02-11, 16:07
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Precis. Jag tror att om frun flyttat in i mannens fina villa och sedan skiljer sig och mannen vill ha kvar ’sitt’ hus så måste han hosta upp halva värdet till kvinnan. Vilket kan betyda att mannen blir belånad upp till tänderna med små likvida resurser till förfogande.
Citera
2018-02-11, 18:41
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Precis. Jag tror att om frun flyttat in i mannens fina villa och sedan skiljer sig och mannen vill ha kvar ’sitt’ hus så måste han hosta upp halva värdet till kvinnan. Vilket kan betyda att mannen blir belånad upp till tänderna med små likvida resurser till förfogande.

Alla behåller det dom tar med sig in i äktenskapet i Sverige. Äger mannen villan innan är den hans, så länge han inte är dum nog att skriva halva kåken på frun efteråt (då har han rent tekniskt skänkt bort halva så då får man ju skylla sig själv)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in