2018-02-11, 02:51
Bannlyst
All högkultur har en historia. Högkultur kan glömmas bort. Högkultur kan dokumenteras och kommas ihåg. Högkultur kan förvaltas. Högkultur kan hållas levande. Högkultur finns inte om den inte uppstår. Högkultur kan förändras och kan vara tidlös.

Högkultur är architektur, konst, dans, teater, klädsel, kunskap, politik, mat, språk, värderingar, filosofi, vetenskap, historia, sociala aspekter, medicin, instrument, fantasier och konventioner.

Motsatsen till högkultur väl kaos, krig, girighet, vidskepelse och allt vi förknippar med barbarism.

En dag kanske dagens toppmoderna hem anses vara högkultur. Men vi ska inte fastna för mycket i högkulturens definitioner. Ni får använda era egna definitioner när ni diskuterar, vi behöver inte vara överens där.

Så vad är högkulturens grundpelare, som håller den levande, skapar, utvecklar och förvaltar den? Vad förstör högkulturen? Vad är dåliga grundpelare till det som kan anses vara högkultur (exempelvis sådant som gör att man behåller gamla meningslösa och bakåtsträvande traditioner eller går baklänges)? Vilka bra grundpelare för högkulturen framåt?

Vad skapar olika ting för förutsättningar för ny, aktuell och gammal högkultur?

Mitt eget bidrag: kunskap om arkitektur och konstnärlig utveckling och förvaltning av det gamla och vackra som uppfyller högkulturens kriterier. Ekonomiska och politiska förutsättningar för att förvalta detta kulturarv, och de förutsättningar som funnits för att skapa den.

En gång i tiden var även medeltida teknik högkultur. Jag tycker att modern teknik faller in i samma kategori. Jag tror öppenhet och nytänkande eller utveckling är en förutsättning för att högkultur ska kunna uppstå till att börja med.

Jag tror att tänket och förutsättningarna som just nu finns i mellanöstern håller dem tillbaka, där de håller gamla och tankestoppande värderingar allt för kärt. Vad anser ni är bra och mindre bra högkultur?

Men det är mitt perspektiv. Dela ditt perspektiv.
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-11 kl. 02:54.
Citera
2018-02-11, 03:15
Bannlyst
Du får själv lösa dina skoluppgifter i konsthistoria.
Men, allt ifrån arkeologi till vidareberättandet människa till människa genom årtusenden.
Dokumentation, enastående självuppoffrande insatser, människans drivkraft till "förbättring" ur ett nutidsperspektiv men även historiskt är väl också bärande pelare. Psykologi, biologisk drivkraft mm är en del av svaret på din frågeställning. Grottmålningar, grafitti. Allt hör ihop och samverkar med varandra i olika uttryck och former. Tidslös formel.
Senast redigerad av LampaLyser 2018-02-11 kl. 03:20.
Citera
2018-02-11, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LampaLyser
Du får själv lösa dina skoluppgifter i konsthistoria.
Men, allt ifrån arkeologi till vidareberättandet människa till människa genom årtusenden.
Dokumentation, enastående självuppoffrande insatser, människans drivkraft till "förbättring" ur ett nutidsperspektiv men även historiskt är väl också bärande pelare. Psykologi, biologisk drivkraft mm är en del av svaret på din frågeställning. Allt hör ihop och samverkar med varandra.

Detta behöver du nog konkretisera något för att det ens ska bli meningsfullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in