2018-02-10, 22:34
Medlem
SnobbenLs avatar
Uppskruvad i taket med 4 (tror jag) skruvar, plugg i betong.. såklart. Hur mycket vikt skulle kunna hänga i takfläkten innan den lossnar och rivs ned? Skruvarna som håller är gissningsvis ungefär 1 cm i diameter och 10 cm långa.
Citera
2018-02-10, 22:38
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Uppskruvad i taket med 4 (tror jag) skruvar, plugg i betong.. såklart. Hur mycket vikt skulle kunna hänga i takfläkten innan den lossnar och rivs ned? Skruvarna som håller är gissningsvis ungefär 1 cm i diameter och 10 cm långa.
Den håller nog din vikt.
Citera
2018-02-10, 22:44
Bannlyst
Lätt 100 kg
Citera
2018-02-10, 22:50
Medlem
Har för mig att det stod 80 kg (eller vad det nu var) på min och det är betydligt mer än vad fläkten väger. Fläkten rör sig ju lite i sidled så det blir viss sidokraft hela tiden.

Häng dig själv i fästet. Håller den för det så klarar den säkert fläkten. Så har jag själv testat mitt eget fäste till takfläkt. Vikten måste ju stå i din monteringsanvisning!
Citera
2018-02-10, 23:31
Medlem
Även om den inte tål vikten trillar väl fläkten ner i skallen på dig, samma resultat?
Citera
2018-02-11, 08:07
Medlem
cacas avatar
Skruvade med 10x100, ja då håller varje skruv för par hundra kg så det är inga problem..den svaga länken blir takfläkten där plåtens kvalité och tjocklek avgör hur mycket det tål och hänga i, vanligtvis fäster man en platta i taket och sedan upp med fläkten mot plattan som säkras med två små skruvar. Går beräkna om du kollar hur grova skruvar, plåttjocklek osv, men spontan gissning häng inte mer än 50-60 kg i själva fläkten...
Citera
2018-02-11, 18:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
4 st 10x100 mm skruvar till en takfläkt tvivlar jag verkligen på, jag tror det är mycket mindre doningar än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in