Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 21:34
  #1
Medlem
Supersnutens avatar
Hejsan!

Känner att det är dags att köpa en ny burk. Är klapprutten på datorer så har tidigare köpt färdigmonterat ifrån Komplett och varit nöjd med det. Tanken är att köpa därifrån igen, vet inte vad det blir än dock. Tänkte kolla om det finns något man kan spara ifrån den gamla datorn och föra över till den nya (ingen ork att sälja vidare).

Är som sagt ingen höjdare på datorer, satte in en 3TB hårddisk som jag såklart för över till nya, men finns det något annat man kan ha nytta av att spara? En liten bild på vad jag har: https://imgur.com/a/M9RX4

Tacksam för hjälp, sorry om jag bryter mot någon regel eller så!
Citera
2018-02-10, 21:38
  #2
Medlem
Kan inte speciellt mycket, men SSDn och DVD Writer grejen kan vara något att använda i nya datorn.
Citera
2018-02-10, 21:38
  #3
Medlem
gambiafarfars avatar
Beror på hur hård upgrade du ska göra, men det enda vettiga jag ser är kanske SSD:n.
Citera
2018-02-10, 21:40
  #4
Medlem
Nja det mesta ser ganska gammalt ut.

Ssd kanske?

Hade hellre sålt hela burken på Blocket.
Citera
2018-02-10, 22:46
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersnuten
Tänkte kolla om det finns något man kan spara ifrån den gamla datorn
Jag ser inget större fel med den datorn som den är, den är inte alldeles dålig, frånsett att..

ssd'n är på tok för klent tilltagen, rekommenderar ca.500 gig. Försök undvika att installera program till mekaniska diskar. Ssd kan du säkert byta själv, om du kunnat sätta i en 3tb hdd där.

nätagget är av bottenkvalitet. Har det inte rasat en gång redan så lär det göra det inom kort.

grafikkortet skulle kunna bytas till ett 1050-1070, beroende på hur mycket du behöver där. Är dina spel grafikkrävande kan det lyfta datorn såpass att den känns som ny.

Skulle väl inte vara alldeles illa med +8 gig minne i den heller, om moderkortet har lediga uttag för dessa

om du tycker processorfläkten låter för mycket så går det sätta i större och tystare, men inte alltför enkelt om du inte är van att skruva i datorer. Moderkortet måste t.ex ofta ur när man gör det.

När du gjort dessa åtgärder kan du om några år byta moderkort, processor och minnen i ett "uppgraderingspaket" och du har återigen en dator som står sig några år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback