Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 18:11
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Vad är intellektuell stimulans?

Enkla svar på denna fråga är olika exempel på aktiviteter: att lösa gåtor, korsord, soduko, filosofera, läsa böcker, lösa problem. Jag tycker sådana svar är lite för lata och ytliga för denna diskussion. Vad som är intellektuell stimulans är också en fråga om subjetivitet och definition.

Tillsamans ska du och jag och dom andra plocka fram den bästa definition mänskligheten någonsin skådat!

Några kriterier jag personligen tycker är viktiga är att stimulansen
  • är långvarig
  • genererar insikt
  • helst ökar ens kunskap
  • är utmanande
  • dess främsta verktyg är hjärnan
  • det rör sig om "sunda" ting i motsats till nonsens. Att hitta domedagskoder i bibeln eller att på allvar forska/filosofera om den gudomliga essensen i tomtarna som bor i jesus ögonfransar är mer obegåvat eller sjukt än intellektuellt. Stimulansen ska visa tecken på intelligens eller motsvarande.
  • kanske löser någon form av problem
  • kanske definierar nya problem

Kan ni hjälpa mig att utveckla det här, kanske vända det upp och ner helt och hållet?
Citera
2018-02-10, 18:41
  #2
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Vad är intellektuell stimulans?

Enkla svar på denna fråga är olika exempel på aktiviteter: att lösa gåtor, korsord, soduko, filosofera, läsa böcker, lösa problem. Jag tycker sådana svar är lite för lata och ytliga för denna diskussion. Vad som är intellektuell stimulans är också en fråga om subjetivitet och definition.

Tillsamans ska du och jag och dom andra plocka fram den bästa definition mänskligheten någonsin skådat!

Några kriterier jag personligen tycker är viktiga är att stimulansen
  • är långvarig
  • genererar insikt
  • helst ökar ens kunskap
  • är utmanande
  • dess främsta verktyg är hjärnan
  • det rör sig om "sunda" ting i motsats till nonsens. Att hitta domedagskoder i bibeln eller att på allvar forska/filosofera om den gudomliga essensen i tomtarna som bor i jesus ögonfransar är mer obegåvat eller sjukt än intellektuellt. Stimulansen ska visa tecken på intelligens eller motsvarande.
  • kanske löser någon form av problem
  • kanske definierar nya problem

Kan ni hjälpa mig att utveckla det här, kanske vända det upp och ner helt och hållet?

En kvinnlig bekant hade ett långt förhållande med en betydligt äldre och bildad man som kunde mycket inom hennes intresseområden.

Ja, han kunde mycket mer och kunder föreläsa för henne inom dessa områden.

Det tyckte hon var intellektuell stimulans.
Citera
2018-02-10, 18:50
  #3
Medlem
insidelights avatar
Intellektuell stimulans för mig är att sätta sig med mina instrument och skapa musik. Jag har ingen bred intellektualitet. Men när det kommer till musik så är det, det ända område då jag känner mig smart. Där jag kan utmana mig själv lösa pussel och skapa logik. Jag känner att det jag aldrig kommer nå en gräns inom musikalitet där jag känner mig färdig och inte vilja utvecklas mer hur duktig jag än må vara.
Citera
2018-02-10, 18:52
  #4
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Vad är intellektuell stimulans?

Enkla svar på denna fråga är olika exempel på aktiviteter: att lösa gåtor, korsord, soduko, filosofera, läsa böcker, lösa problem. Jag tycker sådana svar är lite för lata och ytliga för denna diskussion. Vad som är intellektuell stimulans är också en fråga om subjetivitet och definition.

Tillsamans ska du och jag och dom andra plocka fram den bästa definition mänskligheten någonsin skådat!

Några kriterier jag personligen tycker är viktiga är att stimulansen
  • är långvarig
  • genererar insikt
  • helst ökar ens kunskap
  • är utmanande
  • dess främsta verktyg är hjärnan
  • det rör sig om "sunda" ting i motsats till nonsens. Att hitta domedagskoder i bibeln eller att på allvar forska/filosofera om den gudomliga essensen i tomtarna som bor i jesus ögonfransar är mer obegåvat eller sjukt än intellektuellt. Stimulansen ska visa tecken på intelligens eller motsvarande.
  • kanske löser någon form av problem
  • kanske definierar nya problem

Kan ni hjälpa mig att utveckla det här, kanske vända det upp och ner helt och hållet?


Intellektuell stimulans kan väldigt vara kortvarig
Citera
2018-02-10, 18:59
  #5
Medlem
Spel? Jag är helt mossig i huvudet så jag tror huvudet blir stimulerat även om det varierar från dag till dag.
Citera
2018-02-10, 19:44
  #6
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Spel? Jag är helt mossig i huvudet så jag tror huvudet blir stimulerat även om det varierar från dag till dag.

Jag känner lite samma sak om spel. Speciellt real time strategy spel och liknande. Spel är interaktivt och ger feedback och kräver ofta att man använder hjärnan.
Citera
2018-02-10, 23:38
  #7
Medlem
Resanhems avatar
Låter som det är programmering du söker. Stämmer in på allt du anger.
Citera
2018-02-10, 23:56
  #8
Medlem
Intellektuell stimulans är den effekt du får av något som bryter dina tanke mönster (monster).

Det betyder inte att det nödvändigtvis är en helt och hållet extern effekt. Jag ser det som ett resultat av djup inre reflektion över vaga yttre tankar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback