• 1
  • 2
2018-02-10, 13:49
Medlem
Dofternas avatar
Tjolahopp!

Har en gammal ASUS F553M jag vill starta upp av oklar anledning men får upp:
"the bios in this system are not fully ACPI compliant. Contact your vender for updated bios."

Vad göra? Enklast möjligt, finns inget jag behöver ha kvar i burken.

Tack på förhand.
Citera
2018-02-10, 13:58
Medlem
Soluss avatar
Som det står, du behöver uppdatera ditt BIOS för att kunna köra den version av det OS du försöker med.

Jag kan absolut hjälpa dig mer, men det kan bli mycket att gå igenom.

Vad har du testat hittills?

Vilket OS försöker du installera?

Vilket OS fanns förut/finns nu?

Mvh
Solus
Senast redigerad av Solus 2018-02-10 kl. 14:02.
Citera
2018-02-10, 14:18
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Som det står, du behöver uppdatera ditt BIOS för att kunna köra den version av det OS du försöker med.

Jag kan absolut hjälpa dig mer, men det kan bli mycket att gå igenom.

Vad har du testat hittills?

Vilket OS försöker du installera?

Vilket OS fanns förut/finns nu?

Mvh
Solus

Inte testat nåt. Är fullkomligt efterbliven på datorers hjärnor.
Antar att den haft Windows 8 tidigare men det sitter en dekal på som säger att den fungerar bra med W10.

Nu står det:
"A problem has been detected and windows has been shutdown to prevent damage to your computer. If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen apears again, follow this steps: The BIOS in this system is not fully ACPI compliant. Please contact your system ... STOP: 0X000000A5
Citera
2018-02-10, 14:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tjolahopp!

Har en gammal ASUS F553M jag vill starta upp av oklar anledning men får upp:
"the bios in this system are not fully ACPI compliant. Contact your vender for updated bios."

Vad göra? Enklast möjligt, finns inget jag behöver ha kvar i burken.

Tack på förhand.

Först så fabriksåterställer du datorn. Sök på Google ; how to fectory reset .... .

Efter att den är genomförd så uppdaterar du BIOS. Ett nytt finns att hämta på Asus hemsida - support.

Sedan kan du nog uppgradera till W10.
Citera
2018-02-10, 14:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Först så fabriksåterställer du datorn. Sök på Google ; how to fectory reset .... .

Efter att den är genomförd så uppdaterar du BIOS. Ett nytt finns att hämta på Asus hemsida - support.

Sedan kan du nog uppgradera till W10.

Får bara upp det jag skrev ovan eller:
Starta Startreparation (rekommenderas)
Starta Windows normalt

Oavsett så händer nada och jag hamnar i "A problem has been detected...bla bla bla"

Kan jag fabriksåterställa från något av dessa lägen?
Citera
2018-02-10, 14:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Får bara upp det jag skrev ovan eller:
Starta Startreparation (rekommenderas)
Starta Windows normalt

Oavsett så händer nada och jag hamnar i "A problem has been detected...bla bla bla"

Kan jag fabriksåterställa från något av dessa lägen?

Provat start reparation?

Från avstängt läge: starta datorn och börja omedelbart efter startknapps tryckningen att pumpa F9 snabbt, knappen som tydligen ska leda till fabriksåterställnings alternativet.

Du kan ju alltid nyinstallera helt och hållet.
Citera
2018-02-10, 14:58
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Provat start reparation?

Från avstängt läge: starta datorn och börja omedelbart efter startknapps tryckningen att pumpa F9 snabbt, knappen som tydligen ska leda till fabriksåterställnings alternativet.

Du kan ju alltid nyinstallera helt och hållet.

Japp, testat startreparation. Händer ingenting, bara tillbaka till "A problem has been detected..."

Nyinstallera Windows 10 direkt? Ner med skiten på ett USB och och tjonga in USB:n i Asusen?
Citera
2018-02-10, 15:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Japp, testat startreparation. Händer ingenting, bara tillbaka till "A problem has been detected..."

Nyinstallera Windows 10 direkt? Ner med skiten på ett USB och och tjonga in USB:n i Asusen?

Japp. Först ändra startordningen i bios.

Går det inte med W10 så får du köra en nyinstallation med original Os:et först och sedan uppgradera till 10:an. Om det fortfarande är gratis d.v.s genom "luckan" som finns.
Jag tror den är kvar!

Men bäst är att först fabr.återställa och sedan uppdatera bios. Sedan kan du prova med ovan.
Citera
2018-02-10, 15:07
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Japp. Först ändra startordningen i bios.

Går det inte med W10 så får du köra en nyinstallation med original Os:et först och sedan uppgradera till 10:an. Om det fortfarande är gratis d.v.s genom "luckan" som finns.
Jag tror den är kvar!

Men bäst är att först fabr.återställa och sedan uppdatera bios. Sedan kan du prova med ovan.

Men hur ska jag göra för att fabr.återställa i det läge jag är i nu? F9-varianten har provats utan framgång.
Citera
2018-02-10, 15:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Men hur ska jag göra för att fabr.återställa i det läge jag är i nu? F9-varianten har provats utan framgång.

Ibland behöver man prova 2-3ggr, samt även att bara hålla nere istället för att pumpa.

I övrigt så gäller väl att bara få igång ett fungerande Os för att kunna uppdatera bios.
Citera
2018-02-10, 16:16
Medlem
Soluss avatar
Gå in i BIOS och se ifall du kan göra en inställning för att använda just Windows 8 eller Windows 10, alternativt aktivera ACPI. Finns inte detta behöver du flash om ditt BIOS till en nyare version med stöd för detta.
Citera
2018-02-16, 00:36
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Gå in i BIOS och se ifall du kan göra en inställning för att använda just Windows 8 eller Windows 10, alternativt aktivera ACPI. Finns inte detta behöver du flash om ditt BIOS till en nyare version med stöd för detta.

Tack. Nu har jag alla lösenörd fixade men PCn gör shit nada. Vill fabriksåterställa och börja på ny kula. Just nu kan det här helvetet leverera noll och intet
Inga drivrutiner fungerar och internet är inte ens diskuterbart.

Nu vill jag rensa skiten på allt och starta en helt ny värld med World Wide Web och skit.

Misstänker att att datorn ägts av nån jävel med sina egna idéer om vad som är rätt och riktigt. Spel och porr överallt. Märkliga program och fan och hans moster. Vill bli av med allt och denna ska visa film och spela traprap.

Ge en broder lite hjälp!

Hur rensar jag en ASUS med windows 7 på allt och börjar en ny kula när det står " Det här windows-exemplaret är inte äkta".
För Jesus Christus!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in