• 34 841 online
  • 1 198 055 medlemmar
  • 62 071 710 inlägg
2018-02-09, 20:45
Medlem
I ärlighetens namn. Vad hade du gjort om du ensam fick tillgång till en teknik som utklassade människan? Den "teknologiska singulariteten".

Varför då inte bara eliminera alla hot (andra människor) och ha jorden för i princip dig själv?

Du får "gratis" arbetskraft som aldrig sover, aldrig klagar, och arbetar bättre än oss andra människor.

Men visst, det är svårt att tänka sig själv som ond. Så tänk på någon du inte känner. Vad hade den gjort?

Tror du att andra människor hade slutat få ett värde? Om du i teorin hade haft makten att tillskansa till alla jordens rikedomar.

Hade man undlåtit att ge de lägre presterande människorna tillgångar? Mat? Hade man dödat i princip alla andra och haft jorden för sig själv? Vi parasiter? För det är parasiter vi kommer att bli.

Eller varför skulle man låta andra "kravmaskiner" till människor (som en självbetitlad rik person här på Flashback kallade oss vanliga nyligen) leva?

Så vad tror ni händer när en person når den punkt att denne inte längre behöver någon annan människa, och med tillräckligt många maskiner också kan utmanövrera andra människor?

För den dagen kommer nog att infalla. Så det är kanske nyttigt att ha funderat på det.

Tänk dig om du kan få hela jorden för dig själv (och eventuellt kanske ett antal slavar)! Hade du tagit chansen? Hade du varit öppen för att döda oss andra som läser i tråden?

Känner du dig själv tillräckligt väl för att svara på huruvida du skulle dela med dig av teknologin, eller om du skulle utnyttja den för egen vinning?
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-09 kl. 20:59.
Citera
2018-02-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
I ärlighetens namn. Vad hade du gjort om du ensam fick tillgång till en teknik som utklassade människan? Den "teknologiska singulariteten".

Varför då inte bara eliminera alla hot (andra människor) och ha jorden för i princip dig själv?

Du får "gratis" arbetskraft som aldrig sover, aldrig klagar, och arbetar bättre än oss andra människor.

Men visst, det är svårt att tänka sig själv som ond. Så tänk på någon du inte känner. Vad hade den gjort?

Tror du att andra människor hade slutat få ett värde? Om du i teorin hade haft makten att tillskansa till alla jordens rikedomar.

Hade man undlåtit att ge de lägre presterande människorna tillgångar? Mat? Hade man dödat i princip alla andra och haft jorden för sig själv? Vi parasiter? För det är parasiter vi kommer att bli.

Eller varför skulle man låta andra "kravmaskiner" till människor (som en självbetitlad rik person här på Flashback kallade oss vanliga nyligen) leva?

Så vad tror ni händer när en person når den punkt att denne inte längre behöver någon annan människa, och med tillräckligt många maskiner också kan utmanövrera andra människor?

För den dagen kommer nog att infalla. Så det är kanske nyttigt att ha funderat på det.

Tänk dig om du kan få hela jorden för dig själv (och eventuellt kanske ett antal slavar)! Hade du tagit chansen? Hade du varit öppen för att döda oss andra som läser i tråden?

Känner du dig själv tillräckligt väl för att svara på huruvida du skulle dela med dig av teknologin, eller om du skulle utnyttja den för egen vinning?

Jag skulle se till att det fanns ett filter så att frågor med låg kvalitet om singulariteten i detta forum hamnade i papperskorgen.
Citera
2018-02-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi

Om jag hade fördel av att inte dela med mig så skulle jag heller inte göra det. Jag är av den tron att vi människor och allt annat liv [u]endast[u] gör saker strikt för oss själva. En delad glädje med en annan individ och en personlig relation som man värderar högt, går också den tillbaka på en själv.

Sen så finns det väl inget ont? Det finns det endast om man tror på att vi människor ska hålla samman, och det i sin tur tror man endast ifall man själv har nytta av det.
Citera
2018-02-17, 19:25
Medlem
Det finns dock ett problem i ditt resonemang som man måste ta ställning till, och det är detta att vad skulle du göra "om" det hände. Detta "om" är ju en senare fråga och ingenting som man kan svara på helt och hållet just i denna stund. Men om detta hände just nu så skulle jag bura in er alla och tortera en del, och en del andra skulle jag ge frimåner och låta ha det gott. ( till en viss gräns, sedan skulle jag bli för avundsjuk och trycka ned denne ).
Citera
2018-02-17, 19:27
Avstängd
BewilderedHulders avatar
I utbyte mot en stuga med järnspis i skogen, två redneck-bössor, en fluffig hund och garanti att få vara i fred så skulle jag efterskänka singulariteten till en human nationalist.
Citera
2018-02-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
I utbyte mot en stuga med järnspis i skogen, två redneck-bössor, en fluffig hund och garanti att få vara i fred så skulle jag efterskänka singulariteten till en human nationalist.

Skänk det inte till endast "en" människa bara, för när han får blodad tand så då måste din garanti vara nog så stark, + att du sålt mänskligheten till en avgrund utan dess like. För det finns ingen humanist mer än tillfälligtvis.
Citera