• 30 497 online
  • 1 152 920 medlemmar
  • 59 645 373 inlägg
2018-02-09, 19:19
Medlem
Skatepunkerzs avatar
Hej! Jag håller på att lära mig mer om datorer å dels så laddar jag ner väldigt mycket saker å kollar därför regelbundet efter skadlig programvara... nu när jag kollar vissa filer och kollar säkerhet så ser jag på filerna video.UI, Music.UI.exe samt Microsoft.photos.exe att jag har TVÅ okända användare ink. Min användare plus en radda till som system och lokal tjänst m.fl

Jag undrar om det tillhör det normala att det finns två okända konton på de här filerna, å det roliga är att när jag går in på avancerat så ser jag att det även finns en dubblett på min användare å går jag in på den ena(har bara ett användarkonto å har alltid haft det) så står det den här åtkomstkontrollposten är skadad.ta bort den och skapa en ny! Vad menas med allt detta? Visste inte om denna platsade här eller i virusdelen. Tacksam för alla svar
Citera
2018-02-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatepunkerz
Hej! Jag håller på att lära mig mer om datorer å dels så laddar jag ner väldigt mycket saker å kollar därför regelbundet efter skadlig programvara... nu när jag kollar vissa filer och kollar säkerhet så ser jag på filerna video.UI, Music.UI.exe samt Microsoft.photos.exe att jag har TVÅ okända användare ink. Min användare plus en radda till som system och lokal tjänst m.fl

Jag undrar om det tillhör det normala att det finns två okända konton på de här filerna, å det roliga är att när jag går in på avancerat så ser jag att det även finns en dubblett på min användare å går jag in på den ena(har bara ett användarkonto å har alltid haft det) så står det den här åtkomstkontrollposten är skadad.ta bort den och skapa en ny! Vad menas med allt detta? Visste inte om denna platsade här eller i virusdelen. Tacksam för alla svar

Egentligen ska den nog vara i någon windows support-sektion, men eftersom de aldrig vet något i de mer generella sektionerna, och det är besläktat, så svarar jag

Det finns ett flertal "interna" identiteter i windows. En av dem är SYSTEM, som är operativet själv, och Local Service är en släkting till den. Olika ramverk och tjänster skapar också nya vid installation.

De här identiteterna har behörigheter till dina filer per automatik, och det ser du i ACL:en.

Att du ser dig själv två gånger i advanced är inte konstigt, men utan kunskaper om behörighetssystemet blir det en lång, och väldigt onödig, förklaring.

Du är fine, och du kommer se dessa identiteter ha behörighet på de flesta av dina filer framöver, och det är inget konstigt.
Citera
2018-02-10, 08:49
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera