Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-08, 17:00
Medlem
kebbe1666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad heter filuren. Det kanske du ser i hans emailadress?

Senast jag skulle sälja en bil på nätet, det var ingen dyr bil, då var det en spanjor som jag kollade upp hans namn, han hette samma som i mejladressen. Det var en mycket känd bedragare. Dom vill att du ska föra över pengar, eller att du ska få pengar eller hur dom nu gör. Sedan slutar det med att banken vill du betalar tillbaka underskottet på kontot. Jag kan inte exakt hur dom gör, men bluff är det garanterat.

En herre vid namn Vale hette han som kontaktade mig. Ni ser hans namn i denna länken om ni söker på Vale: http://www.gelki.com/Blocket-bedragare/
Han kontaktade mig på Facebook. Hans profil verkar riktig och är från 2010, samt en seriös LinkedIn.
Fanns dock bara en person som jag kunde hitta med hans namn.
Citera
2018-02-08, 17:01
Medlem
kebbe1666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Sälj absolut inte till någon från ett annat land. Problemet är inte att ingen vill köpa den. Problemet är att du lagt ut den till för högt pris. Sänk priset och sälj den imorgon utan krångel

Ingen som velat köpa den över 4000, då kan jag lika gärna behålla den.
Citera
2018-02-08, 17:12
Medlem
Det finns ju ett känt bedrägeriförfarande som jag inte minns exakt, men det är ungefär så här:
Köparen vill föra över pengar till dig i förskott och det verkar ju bra. Sen mejlar han något slags kvitto på att han råkade föra över 8000 kr istället för 4000 kr och ber dig återbetala 4000 kr. Du gör detta, men sedan visar det sig att inte en krona har kommit in på ditt konto. De brukar använda någon betaltjänst som går att dupera.

Bilen din skiter de i, de vill inte köpa något.
Citera
2018-02-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe1666
Ingen som velat köpa den över 4000, då kan jag lika gärna behålla den.

Då är den helt enkelt inte värd mer än så. Behåll den
Citera
2018-02-08, 17:13
Medlem
Jag blev kontaktad av en svensk som var "ombud" för en nederländare, han var oxå o tittade på bilen. Blev dock inget då en svensk köpte bilen o holländaren ångrade sitt sämre bud o kunde bjuda mer. Surt sa räven!
Gällde oxå en SAAB
Din bil kan vara ovanlig på något sätt, kolla det o du hittar kanske anledningen till intresset
Citera
2018-02-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Det finns ju ett känt bedrägeriförfarande som jag inte minns exakt, men det är ungefär så här:
Köparen vill föra över pengar till dig i förskott och det verkar ju bra. Sen mejlar han något slags kvitto på att han råkade föra över 8000 kr istället för 4000 kr och ber dig återbetala 4000 kr. Du gör detta, men sedan visar det sig att inte en krona har kommit in på ditt konto. De brukar använda någon betaltjänst som går att dupera.

Japp!

Värt att se upp med!
(Men vid bilaffärer betalar man när man hämtar i vart fall vid privataffärer
Dessutom skickar man inte tillbax pengar som inte kommit in på kontot)
Senast redigerad av B71 2018-02-08 kl. 17:16.
Citera
2018-02-08, 17:15
Medlem
kebbe1666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt

Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Då är den helt enkelt inte värd mer än så. Behåll den
Tänker inte ta emot något annat än svenska kontanter.
Citera
2018-02-08, 17:19
Medlem
VonObens avatar
Finns ett bedrägeri som går ut på att han för över pengar till dig, och du uppmanas betala transportfirman med hjälp av de pengarna. Sedan visar det sig att det inte fanns täckning för överföringen till dig, och så har du förlorat pengarna du betalade till transportfirman.

Men bilen har du kvar.
Citera
2018-02-08, 17:19
Medlem
Citat:

Okej?
Citera
2018-02-08, 17:27
Medlem
Citat:

Det är nog det säkraste när det gäller så här pass små belopp. Swish är ju egentligen det bästa, men det har knappast en holländare.

Jag tror att det är ett bedrägeriförsök. Det finns knappast någon orsak för en holländare att köpa en skruttig Saab i Sverige. Man ska nog inte vara så säker på att det är en holländare heller, kan mycket väl vara en nigerian med falska uppgifter.
Citera
2018-02-08, 17:41
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Gör inte ägarbytet pappersvägen iaf, det kommer inte gå igenom då han inte är svensk medborgare. Känner en som gjorde den missen sen fick han alla böter etc. som den skojaren gjorde sig skyldig till. Hur man gör ägarbyte med en utlänning vet jag inte om det är en kopia på passet som krävs men det kan du isf läsa dig till innan.

Det här!
Se upp, det är försök tillbedrägeri när du får skumma svar från andra länder. En slags Nigeriabrev.
Citera
2018-02-08, 17:42
Medlem
Citat:
Jag har en Saab 9-3 som jag har försökt sälja sedan Augusti. Har inte fått den såld eftersom ingen annan vill ha en gammal Saab...
...tills jag fick ett meddelande från en man i Nederländerna som är intresserad av att köpa den!
Han säger att han är ett stort "fan" av Saab och skulle jättegärna vilja komma och kolla på den.

Den är inte i nyskick direkt, med både rost och parkeringsskador.
Han har sett bilderna och kan inte ha missat det, men ändå så vill han jättegärna komma till Sverige och sedan importera den till Nederländerna.
Nu undrar jag om jag håller på att bli blåst eller typ mördad eftersom att ingen annan har visat intresse för min halvrostiga Saab tidigare. Vad bör jag vara försiktig med?

Eller är det bara är en Saabdåre som har hittat sin drömbil? Han ska tydligen ge den till sin dotter i present.

jag skulle be honom dra åt helvete. om du vill bli blåst kan du ordna det själv av en muslim eller zigenare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in