2019-12-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kommer det att huvudsakligen bestå av sådana varor som inskaffats enbart i syfte att säljas vidare så är det vinsten från första kronan som räknas, då är det näringsverksamhet. Säljer du av eget lösöre däremot så kan du sälja ut rätt mycket utan att det blir skatt på vinsten (som i dylika fall dessutom sällan blir aktuell).

Om vi utgår från min garderob.

Den måste jag kunna sälja privat, eller hur? Oavsett storlek, då jag har införskaffat allt för eget bruk över 10års tid.

Skulle jag behöva skatta på mina egna inköpta kläder, så bör jag väl få igen all form av moms oxå? (nu har jag ju inga kvitton kvar från gamla kläder)
Citera
2019-12-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abrapa

Den måste jag kunna sälja privat, eller hur? Oavsett storlek, då jag har införskaffat allt för eget bruk över 10års tid.

Skulle jag behöva skatta på mina egna inköpta kläder, så bör jag väl få igen all form av moms oxå? (nu har jag ju inga kvitton kvar från gamla kläder)
Sälja den utan beskattning går bra. Moms, endast om du är momsregistrerad och var det även när objektet köptes in.
Citera
2019-12-14, 15:07
Medlem
Citat:
Det kan det väl vara om du inte siktar på att gå med vinst?

Sålänge du återinvisterar ev "vinster" för att fortsätta bygga webbutiken så borde man väl kunna undgå att gå med vinst och därmed att behöva starta företag?

Du skulle åka dit så det sjunger om det. Behöver inte vara vinstdrivande. En bedömning från fall till fall avgörs.

Från SKV.
Frågan om en verksamhet bedrivs med vinstsyfte eller inte ska avgöras utifrån en samlad bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall. Av betydelse för bedömningen är t.ex. verksamhetens art, omfattning, tillgångar, behov av lokaler, annonsering och utövarens behov av verksamhetens inkomster för sin försörjning. Prövningen ska vidare ske utifrån en objektiv bedömning.
Citera
2019-12-14, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du skulle åka dit så det sjunger om det. Behöver inte vara vinstdrivande. En bedömning från fall till fall avgörs.

Från SKV.
Frågan om en verksamhet bedrivs med vinstsyfte eller inte ska avgöras utifrån en samlad bedömning av omständigheterna i varje enskilt fall. Av betydelse för bedömningen är t.ex. verksamhetens art, omfattning, tillgångar, behov av lokaler, annonsering och utövarens behov av verksamhetens inkomster för sin försörjning. Prövningen ska vidare ske utifrån en objektiv bedömning.

Så Volvo kan driva företag utan att ha någon deklarerad vinst och nolltaxera, medans jag som nystartat AB ska börja skatta och betala Moms, utan att ens ha kommit igång med företaget?

Låter som en sjuk jävla värld.
Senast redigerad av Abrapa 2019-12-14 kl. 15:14.
Citera
2019-12-14, 15:11
Medlem
Citat:
Sälja den utan beskattning går bra. Moms, endast om du är momsregistrerad och var det även när objektet köptes in.

Så vem avgör när jag inte längre säljer mina egna kläder?

Hur funkar tex Sellpy som säljer andras kläder?
Citera
2019-12-14, 15:18
Medlem
Citat:
Så Volvo kan driva företag utan att ha någon deklarerad vinst och nolltaxera, medans jag som nystartat AB ska börja skatta och betala Moms, utan att ens ha kommit igång med företaget?

Även om du lyckas hålla dig under radarn för dem, så får du räkna med att någon kommer tipsa om dig till skatteverket att du bedriver verksamhet som dom misstänker du bedriver svart.

Folk har väldigt hög tipsbegäran, grannar, folk på facebook, föredetta flickvänner, ovänner.
Räcker med att fel person sett flera återkommande annonser av dig på fb/blocket.
Eller grannen ser att det kommer och far mycket prylar hemma hos dig.

Detta är något jag fick höra själv av personal från skatteverket. Att oftast får dom in tips via den vägen.
Citera
2019-12-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Även om du lyckas hålla dig under radarn för dem, så får du räkna med att någon kommer tipsa om dig till skatteverket att du bedriver verksamhet som dom misstänker du bedriver svart.

Folk har väldigt hög tipsbegäran, grannar, folk på facebook, föredetta flickvänner, ovänner.
Räcker med att fel person sett flera återkommande annonser av dig på fb/blocket.
Eller grannen ser att det kommer och far mycket prylar hemma hos dig.

Detta är något jag fick höra själv av personal från skatteverket. Att oftast får dom in tips via den vägen.

Märker det själv på jobbet ju. 1 av 10 har stora problem med att det inte är de som vunnit på lotto och därmed så ska alla andra dras ner om de försöker sig på något.

Hm, får väl tänka efter ett varv till på det hela.
Citera
2019-12-15, 13:57
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Att tänka på också är att du förmodligen har köpt in denna garderob mycket dyrare än vad du säljer för privat. Att du får in 20k på dina kläder betyder inte automatiskt att det räknas som vinst. Säg att du betalat 40k för dessa nya då har du bara återfått en liten del av vad du betalat även om du nu har 20k på kontot.

Problemet blir när du köper grannens begagnade för lägre pris än du tänkt sälja dem för. Säg att du köper dina vänners kläder för 10k och säljer för 20k. Fortfarande 20k på kontot. Nu har du "investerat" och säljer med tanken att du ska tjäna pengar = vinstsyfte.
Citera
2019-12-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Att tänka på också är att du förmodligen har köpt in denna garderob mycket dyrare än vad du säljer för privat. Att du får in 20k på dina kläder betyder inte automatiskt att det räknas som vinst. Säg att du betalat 40k för dessa nya då har du bara återfått en liten del av vad du betalat även om du nu har 20k på kontot.

Problemet blir när du köper grannens begagnade för lägre pris än du tänkt sälja dem för. Säg att du köper dina vänners kläder för 10k och säljer för 20k. Fortfarande 20k på kontot. Nu har du "investerat" och säljer med tanken att du ska tjäna pengar = vinstsyfte.
Uttrycket "investera" passar inte så bra här, det plägar avse att man har köpt maskiner, utrustning, fordon eller annat som skall möjliggöra en mer vinstgivande handel med det vad det nu kommer att vara som bjuds ut till försäljning.
Citera
2019-12-15, 15:53
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Uttrycket "investera" passar inte så bra här, det plägar avse att man har köpt maskiner, utrustning, fordon eller annat som skall möjliggöra en mer vinstgivande handel med det vad det nu kommer att vara som bjuds ut till försäljning.

Om du nu ska vara petig så har man köpt in ett varulager i mitt exempel.
Citera
2019-12-15, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Om du nu ska vara petig så har man köpt in ett varulager i mitt exempel.
Ja, det är inte en investering.
Citera
2019-12-16, 08:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Fan vad du tjatar om Volvo. Volvo har redovisat beskattningsbara miljardvinster under flera år, så vad pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in