2019-12-14, 13:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abrapa
Det kan det väl vara om du inte siktar på att gå med vinst?

Sålänge du återinvisterar ev "vinster" för att fortsätta bygga webbutiken så borde man väl kunna undgå att gå med vinst och därmed att behöva starta företag?
Det fungerar inte så, en investering är ytterst sällan avdragsgill till 100%
Citera
2019-12-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det fungerar inte så, en investering är ytterst sällan avdragsgill till 100%

Hur gör de stora drakarna (typ Volvo) när de nolltaxerar då?

Man måste ju kunna driva företag utan att varje krona in ska räknas som vinst väl?
Citera
2019-12-14, 13:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hur gör de stora drakarna (typ Volvo) när de nolltaxerar då?

Man måste ju kunna driva företag utan att varje krona in ska räknas som vinst väl?
Det är skillnad på kostnader och utgifter, att tex öka varulagret är en utgift inte en kostnad.
Utgifter är inte avdragsgilla, kostnader är avdragsgilla.
De flesta investeringar är utgifter, de kostnadsförs genom avskrivningar.
Ovanstående är en grov förenkling.
Citera
2019-12-14, 13:47
Medlem
Citat:
Det är skillnad på kostnader och utgifter, att tex öka varulagret är en utgift inte en kostnad.
Utgifter är inte avdragsgilla, kostnader är avdragsgilla.
De flesta investeringar är utgifter, de kostnadsförs genom avskrivningar.
Ovanstående är en grov förenkling.

Jag är för dum för det här...

Om jag startar ett företag idag, får tex 20K i intäkter och sedan återinvisterar vinstdelen av dessa 20K direkt genom att tex bygga ut en webbutik på nätet.

Borde jag inte då, kunna fortsätta att ha noll vinst?
Citera
2019-12-14, 13:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag är för dum för det här...

Om jag startar ett företag idag, får tex 20K i intäkter och sedan återinvisterar vinstdelen av dessa 20K direkt genom att tex bygga ut en webbutik på nätet.

Borde jag inte då, kunna fortsätta att ha noll vinst?
Nej.
Citera
2019-12-14, 13:59
Medlem
Citat:
Nej.

Så om jag startar företag, får intäkter men har betydligt mer i utgifter, så får jag ändå skatta som att jag går med vinst?
Citera
2019-12-14, 14:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Så om jag startar företag, får intäkter men har betydligt mer i utgifter, så får jag ändå skatta som att jag går med vinst?
Det beror på hur mycket kostnader du har. Blanda inte ihop kostnader och utgifter. Läs på nätet.
Citera
2019-12-14, 14:06
Medlem
Citat:
Det beror på hur mycket kostnader du har. Blanda inte ihop kostnader och utgifter. Läs på nätet.

Fan va krångligt allt ska va!

Ty för infon!
Citera
2019-12-14, 14:13
Medlem
Citat:

En annan fråga (får inte starta egna trådar än)

Om jag startar en webbutik och driver den tills jag har tillräckligt med intäkter till att starta Aktiebolag.

Det enda problemet då med att driva handel privat, bör väl vara ev skatteintäkter som skattemyndigheten vill ha in?

Jag skulle även vilja starta ett bolag utan att behöva använda mitt eget namn i bolaget, men det kanske är svårare?
Citera
2019-12-14, 14:48
Medlem
Citat:
En annan fråga (får inte starta egna trådar än)

Om jag startar en webbutik och driver den tills jag har tillräckligt med intäkter till att starta Aktiebolag.

Det enda problemet då med att driva handel privat, bör väl vara ev skatteintäkter som skattemyndigheten vill ha in?

Jag skulle även vilja starta ett bolag utan att behöva använda mitt eget namn i bolaget, men det kanske är svårare?
Om du med "bolaget" avser din enskilda firma (är inget bolag), så är det städse kopplat till ditt personnummer och därmed även namn. Kommer ni att driva verksamheten ensam så är detta enda möjligheten förutom att starta ett AB.
Citera
2019-12-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du med "bolaget" avser din enskilda firma (är inget bolag), så är det städse kopplat till ditt personnummer och därmed även namn. Kommer ni att driva verksamheten ensam så är detta enda möjligheten förutom att starta ett AB.

Jag menar inte bolag. Jag menar som privatperson (tänk köpa/sälja Tradera).

Jag fattar att det inte är tillåtet att köpa/sälja privat, eller hobbyverksamhet när syftet är att gå med vinst, men samtidigt så är vinst något som jag absolut inte räknar med under första 3-6 månaderna.
Jag skulle kunna hävda i ett tidigt skede att syftet är att vara en god samarit i samhället och därmed förse Svenssons med ett nytt Tradera.

Jag menar att jag köper/säljer som Tradera, tills vinsten är såpass att jag startar upp ett AB och flyttar över hobbyverksamheten dit. (eller svartbygget om man så vill).
Citera
2019-12-14, 15:00
Medlem
Citat:
Jag menar inte bolag. Jag menar som privatperson (tänk köpa/sälja Tradera).

Jag fattar att det inte är tillåtet att köpa/sälja privat, eller hobbyverksamhet när syftet är att gå med vinst, men samtidigt så är vinst något som jag absolut inte räknar med under första 3-6 månaderna.
Jag skulle kunna hävda i ett tidigt skede att syftet är att vara en god samarit i samhället och därmed förse Svenssons med ett nytt Tradera.

Jag menar att jag köper/säljer som Tradera, tills vinsten är såpass att jag startar upp ett AB och flyttar över hobbyverksamheten dit. (eller svartbygget om man så vill).
Kommer det att huvudsakligen bestå av sådana varor som inskaffats enbart i syfte att säljas vidare så är det vinsten från första kronan som räknas, då är det näringsverksamhet. Säljer du av eget lösöre däremot så kan du sälja ut rätt mycket utan att det blir skatt på vinsten (som i dylika fall dessutom sällan blir aktuell).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in