Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-07, 21:27
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Som topic lyder...hut i hela Hisingen lyckas ni med att pochera era ägg?

Vad är knepet för att lyckas pochera ägg?
Citera
2018-02-07, 21:39
Medlem
Det är nog lättare om du skriver vad du misslyckas med under processen.

Och ett grundkrav är färska ägg. Inget 6-pack som stått på hyllan i Hemköp i tre veckor.
Citera
2018-02-07, 21:40
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Finns många knep. Ha lite cirkulation på vattnet, ha lite vinäger i vattnet och allt möjligt.

Det överlägset enklaste är att köra äggen i ett vattenbad så att de koagulerar en aning och sedan hälla av den lösa vitan som bara blir äckel i kastrullen annars.

http://www.seriouseats.com/2013/10/sous-vide-101-all-about-eggs.html

Praktiska instruktioner om man scrollar ner till slutet.
Citera
2018-02-07, 21:48
Medlem
cacas avatar
Stäng av vattnet när de kokat upp, i med lite ättika och salt, ägget knäcker du i en kopp, sen tar du en hålslev och rör om i grytan och stjälper i ägget, Ta upp det med hålsleven efter ca 3 minuter och ner med det i kallt vatten och låt ägget ligga där om du ska servera det kallt, ska det vara varmt doppar du bara ner det i vattnet och tar upp det igen, vet inte varför egentligen jag blivit lärd göra så, kanske för skölja av från ättikan?
Gulan ska vara krämig!
Citera
2018-02-07, 21:51
färska ägg, ättika, bra virvel på vattnet så ska det gå vägen ska du se
Citera
2018-02-07, 22:25
Medlem
Färska ägg som man lägger i en hålslev (så den rinniga delen av vitan rinner av), och långsamt föra ner hålsleven i vattnet.
Citera
2018-02-07, 23:59
Medlem
Har aldrig lyckats..
Citera
2018-02-08, 01:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Stäng av vattnet när de kokat upp, i med lite ättika och salt, ägget knäcker du i en kopp, sen tar du en hålslev och rör om i grytan och stjälper i ägget, Ta upp det med hålsleven efter ca 3 minuter och ner med det i kallt vatten och låt ägget ligga där om du ska servera det kallt, ska det vara varmt doppar du bara ner det i vattnet och tar upp det igen, vet inte varför egentligen jag blivit lärd göra så, kanske för skölja av från ättikan?
Gulan ska vara krämig!

Varför sköljer du av ättikan? Jag använder i och för sig vinäger, men jag tycker att just smaken av vinäger och salt (använder mer av båda än man "ska") är det godaste!
Citera
2018-02-08, 01:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Färska ägg som man lägger i en hålslev (så den rinniga delen av vitan rinner av), och långsamt föra ner hålsleven i vattnet.

Då slösar du ju på vita. Så behöver man inte göra. Jag använder en vanlig ("böjd") soppslev (skaftet i vinkel mot skeden så att man kan komma ända ner till ytan innan man försiktigt låter ägget glida i), och gör en virvel med en vanlig sked med den andra handen. Vattnet ska nästan koka men inte helt. Då snurrar ägget ihop sig och vitan samlar sig runt och över gulan! Det är som magi! Om det inte funkar helt så kan man ta skeden och hjälpa till.
Citera
2018-02-08, 11:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför sköljer du av ättikan? Jag använder i och för sig vinäger, men jag tycker att just smaken av vinäger och salt (använder mer av båda än man "ska") är det godaste!

Tanken när man doppar det i kallt vatten är dels för att skölja av ättikan, dels för att stoppa kokprocessen. Gillar man smaken och ska äta det omedelbart bör man rimligen kunna skippa det.
Citera
2018-02-08, 12:48
Medlem
mastejags avatar
Finns tips från bl.a. Heston på YT kolla där, då behöver man varken ättika eller virvel osv. dock är färska ägg ett måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in