2018-02-07, 10:13
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Bytte jobb för ett tag sedan och har en ny arbetsgivare som jag får fast månadslön av. Vid sidan av jobbar jag dock fortfarande kvar hos min gamal arbetsgivare med vissa uppdrag, har inte talat om detta för nya arbetsgivaren och har inga planer på att göra det. Gör det på kvällar och helger så det är inget som drabbar mitt vanliga jobb.

Nu till min fråga.
Hur ska jag bäst ta ut ersättning från min gamal arbetsgivare där jag har en timlön på 450kr/h? Än så länge har jag inte tagit ut något pga att jag inte vetat vad som är bäst. Har fått frågan om jag vill ha några prylar istället som de köper på deras firma och ger mig, eller resor. Detta vore såklart bäst rent skattemässigt eftersom hälften annars försvinner i skatt. Vilka ”prylar” kan man köpa på firman och t ex ge till en som inte ens är tillsvidareanställd? Borde inte jag åka på förmåmskatt? Säg t ex att jag vill ha en klocka för 50tkr eller en Tv för 25tkr osv. Alltså lite dyrare saker.

Om jag väljer att få lönen utbetald till mitt konto, kan min arbetsgivare där jag är fast anställd se det via en kreditupplysning eller så?

Vet inte vad som är bäst att göra i den här situationen. Helst skulle jag bara vilja få pengarna i näven men så funkar det tyvärr inte. Någon som varit i samma situation eller har förslag på en bra lösning?
Citera
2018-02-07, 10:20
Medlem
Du kan väl fakturera?

För övrigt är det skäl för uppsägning från din "fasta" arbetsgivare, om det kommer fram att du jobbar med något liknande hos annan arbetsgivare, dvs konkurrerande verksamhet.
Citera
2018-02-07, 10:37
Medlem
note-its avatar
Först och främst ja, du ska förmånsbeskatta prylar om du väljer den vägen.
Det bästa och ända sättet du kan göra är att ta ut vanlig lön från din gamla arbgivare.
Alltså får du i slutändan betala en stor del av lönen i skatt men så är systemet uppbyggt.
Gör det genast, konkar dom får du inte ett skit eller riskerar stt förlora stålarna. Har svårt stt tro att du kan få ut någon lönegaranti eftersom du redan har en annan arbgivare.
Citera
2018-02-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Bytte jobb för ett tag sedan och har en ny arbetsgivare som jag får fast månadslön av. Vid sidan av jobbar jag dock fortfarande kvar hos min gamal arbetsgivare med vissa uppdrag, har inte talat om detta för nya arbetsgivaren och har inga planer på att göra det. Gör det på kvällar och helger så det är inget som drabbar mitt vanliga jobb.

Nu till min fråga.
Hur ska jag bäst ta ut ersättning från min gamal arbetsgivare där jag har en timlön på 450kr/h? Än så länge har jag inte tagit ut något pga att jag inte vetat vad som är bäst. Har fått frågan om jag vill ha några prylar istället som de köper på deras firma och ger mig, eller resor. Detta vore såklart bäst rent skattemässigt eftersom hälften annars försvinner i skatt. Vilka ”prylar” kan man köpa på firman och t ex ge till en som inte ens är tillsvidareanställd? Borde inte jag åka på förmåmskatt? Säg t ex att jag vill ha en klocka för 50tkr eller en Tv för 25tkr osv. Alltså lite dyrare saker.

Om jag väljer att få lönen utbetald till mitt konto, kan min arbetsgivare där jag är fast anställd se det via en kreditupplysning eller så?

Vet inte vad som är bäst att göra i den här situationen. Helst skulle jag bara vilja få pengarna i näven men så funkar det tyvärr inte. Någon som varit i samma situation eller har förslag på en bra lösning?

Du skall givetvis fakturera med ett bolag, enskild firma räcker gott.

Sen kan du själv välja om du vill lägga pengarna på resor eller tekniska prylar som du handlar på ditt företag.
Detta är praxis.

Att låta dem göra detta är bara lurendrejeri och endast arbetsgivaren kommer tjäna på det. Och därför erbjuder de sig att göra just det då de luktar sig till att du är naiv och inte kan företagande.
Citera
2018-02-07, 12:39
Medlem
flashbackuserzyzzs avatar
Skapa "enkla firman" på dig själv och fakturera "extrajobben" och köp sedan med ditt företagskort de du vill ha momsfritt.
Citera
2018-02-07, 16:04
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackuserzyzz
Skapa "enkla firman" på dig själv och fakturera "extrajobben" och köp sedan med ditt företagskort de du vill ha momsfritt.
Vad kan jag köpa på firman momsfritt?
Citera
2018-02-07, 17:24
Medlem
Citat:
Vad kan jag köpa på firman momsfritt?
Det som går att motivera att du behöver i din verksamhet och inte ska användas privat (i alla fall inte i majoritet).
Citera
2018-02-22, 15:06
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Om jag tar ut vanlig lön och min arbetsgivare gör en UC / kreditupplysning på mig. Då kommer det synas att jag får lön från fler än dem. Står det även vem lönen kommer ifrån?
Citera
2018-02-22, 15:18
Medlem
BalleAnkas avatar
Citat:
Om jag tar ut vanlig lön och min arbetsgivare gör en UC / kreditupplysning på mig. Då kommer det synas att jag får lön från fler än dem. Står det även vem lönen kommer ifrån?

Svar nej. Och varför skulle din arbetsgivare ta kreditupplysning på dig?
Citera
2018-02-22, 15:36
Medlem
BigBusinesss avatar
Vilka snurriga råd du får.

Du kan inte köpa ett skit du inte behöver i tjänsten utan förmånsbeskattning.

Skatteverket är inte mer korkad än du. Kan du inte övertyga dig själv om att du behöver något du köper in för att kunna fullfölja uppdraget så går det icke om du åker på revision.

Sen har du självständighetskravet att fundera på.

Mest orolig skulle jag dock vara för att nya arbetsgivaren får reda på ditt dubbelkneg. Bästa du kan göra är att få ok med den.
Citera
2018-02-22, 15:40
Medlem
Gaspari-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vilka snurriga råd du får.

Du kan inte köpa ett skit du inte behöver i tjänsten utan förmånsbeskattning.

Skatteverket är inte mer korkad än du. Kan du inte övertyga dig själv om att du behöver något du köper in för att kunna fullfölja uppdraget så går det icke om du åker på revision.

Klart man kan göra det. Det vet väl alla företagare att det går
Citera
2018-02-22, 15:44
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspari-
Klart man kan göra det. Det vet väl alla företagare att det går

Fattar inte om du är ironisk. Vi kan vara överens om att det går ända till en eventuell revision.

Stor omsättning i förhållande till vinst ger rätt förhöjd risk för revision, särskild om man har ett tjänsteföretag. Det vet alla företagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in