Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Bytte jobb för ett tag sedan och har en ny arbetsgivare som jag får fast månadslön av. Vid sidan av jobbar jag dock fortfarande kvar hos min gamal arbetsgivare med vissa uppdrag, har inte talat om detta för nya arbetsgivaren och har inga planer på att göra det. Gör det på kvällar och helger så det är inget som drabbar mitt vanliga jobb.
Nu till min fråga.
Hur ska jag bäst ta ut ersättning från min gamal arbetsgivare där jag har en timlön på 450kr/h? Än så länge har jag inte tagit ut något pga att jag inte vetat vad som är bäst. Har fått frågan om jag vill ha några prylar istället som de köper på deras firma och ger mig, eller resor. Detta vore såklart bäst rent skattemässigt eftersom hälften annars försvinner i skatt. Vilka ”prylar” kan man köpa på firman och t ex ge till en som inte ens är tillsvidareanställd? Borde inte jag åka på förmåmskatt? Säg t ex att jag vill ha en klocka för 50tkr eller en Tv för 25tkr osv. Alltså lite dyrare saker.
Om jag väljer att få lönen utbetald till mitt konto, kan min arbetsgivare där jag är fast anställd se det via en kreditupplysning eller så?
Vet inte vad som är bäst att göra i den här situationen. Helst skulle jag bara vilja få pengarna i näven men så funkar det tyvärr inte. Någon som varit i samma situation eller har förslag på en bra lösning?
Du skall givetvis fakturera med ett bolag, enskild firma räcker gott.
Sen kan du själv välja om du vill lägga pengarna på resor eller tekniska prylar som du handlar på ditt företag.
Detta är praxis.
Att låta dem göra detta är bara lurendrejeri och endast arbetsgivaren kommer tjäna på det. Och därför erbjuder de sig att göra just det då de luktar sig till att du är naiv och inte kan företagande.