Citat:
Ursprungligen postat av
KastaMask
Det du talar om gällande ineffektivitet är som regel det pris man får betala om man vill undvika centralstyrning. Detsamma gäller även i demokratier. Det krävs en viss tröghet och ineffektivitet för att den demokratiska processen ska fungera. Bör vi förkasta demokrati och införa diktatur istället; allt i effektivitetens namn?
Decentralisering är enbart en sak. Det finns givetvis andra saker jag hänger upp mig på, men att det är viktigt att systemet är effektivt är kritiskt.Angående demokrati istället för diktatur så är jag för ett libertariansk samhälle, så jag är emot demokrati, men ännu mer emot diktatur :-)
Citat:
Sen tror jag att mycket av det som sprids i media idag angående strömförbrukningen vid Bitcoin-mining inte är mycket mer än FUD. Den kändaste siffran är baserad på en dålig modell som flera skribenter hävdar är felaktig. Visst, just Bitcoin-mining är faktiskt ganska ineffektivt och man kan tycka att beräkningskraften borde användas till något vettigare än att lösa kryptografiska pussel. Det finns de som försöker lösa det genom något de kallar Proof-Of-Research. Istället för att lösa random pussel så agerar mining-nätverket stordator åt olika forskningsprojekt. Då vi alla har kraftfull hårdvara idag med mycket beräkningskraft (både på skrivbordet och i fickan) så kan man hävda att det är mer ineffektivt att inte nyttja den enorma kapacitet som står oanvänd majoriteten utav tiden.
Det finns flera lösningar på att ett fåtal aktörerer har för stor del av beräkningskraften. Många coins är idag ASIC-resistenta (Ethereum är det kändaste exemplet), vilket innebär att man ej kan utveckla specialanpassad hårdvara enbart för mining. Detta gör att alla som har tillgång till en CPU/GPU kan delta. En annan lösning är Proof-Of-Stake vilket gör sig av med mining helt och hållet.
Du talar även om noder och som du säkert vet själv är det inget krav att varje användare ska ladda hem blockkedjan. Det räcker att du som användare ansluter till en full node. Bandbredskraven känns nästan som ett icke-problem med tanke på hur bra fiberinfrastruktur vi har här i Sverige (5G nät börjar byggas redan 2020 dessutom). Om du driver en FULL NODE i ETH-nätverket så kan man räkna med att det drar omkring 100gb i månaden. En familj med ett Netflix konto gör sig av med mer bandbredd än så per månad! Det finns användare utav kryptovalutor i både Afrika och Sydamerika trots att de har mycket sämre infrastruktur än i väst.
Problemet är inte om datorkraften är tillgänglig eller inte. Man kan alltid fixa ny datorkraft i dagens värld. Problemet är att det inte är långsiktigt hållbart p.g.a det förutsätter en exponentiell utveckling. Om 50 år så skulle extremt mycket mer datorkraft behövas. Med andra ord:
1. Systemet är litet och alla kan köra hela utrustningen lokalt.
2. Systemet blir större och enbart vissa grupper har utrustningen.
3. Systemet blir så stort att det krävs extremt stora mängder energi som i princip flera länder tillsammans kan ge.
Detta är exponentiell utveckling och det är det som jag ser som problem.
Citat:
Hur mycket energi tror du att FIAT-valutorna kostar? Alla banker, valv, transporter, personal, serverhallar och tryckning utav själva pappersvalutan. Jag gissar på att det handlar om otroliga summor och mining måste vara en loska i havet jämfört med den energi som krävs för att upprätthålla det våldsmonopol som backar dollarn t.ex.
Du måste göra en rättvis jämförelse. Säg att man byggde en superdator som varenda transaktion skulle ske igenom. Jag tror det skulle vara 99.99% mer effektivt så mycket av tiden skulle vara CPU-begränsad jämfört emot nätverksbegränsad som bitcoin och dess modeller är.
Citat:
Det behöver inte vara perfekt, det behöver bara vara bättre än det vi har idag. För mig ligger värdet i att inte behöva lita på en tredjepart vid överföring utav värde, och det är helt klart värt den bandbredd, energi och avgift det förbrukar! Slutmålet är att ersätta dessa tredjeparter (stater / banker) helt och hållet med digitala alternativ. Kan kryptovalutor hjälpa oss dit så är det absolut värt den energi det förbrukar.
Jo, jag har förstått att det är syftet, men då är det den med mest datorkraft som styr. Vissa klagar på att typ 1% av världens typ befolkning äger 80% av världens tillgångar. Vad tror du skulle hända om de bestämde sig att "ta över". Det skulle vara en baggis för dem. (även om det inte skulle göra det av naturliga orsaker, men nu tänker vi teoritiskt).