Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-02-11, 11:15
  #37
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martina46
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!! Det här var litet halvspännande. Men om ser på säsongen 64 / 65 ( då Sterner försökte )
- Så hade NY R 4 backar som spelade var för sig spelade mellan 56 och 68 matcher av 70 möjliga.
Övriga backar låg mellan 0 och 20 matcher M a o c:a 4 backar per match.
4 centrar c:a 58 matcher var..
3 högerforwards c:a 68 matcher
1 vänsterforward 68 matcher, och 1 48 matcher.. övriga vänsterforwards mellan 4 upp till 20 matcher
Anledningen att många från SHL får chansen där borta är att antalet lag i NHL numera är snudd på oräkneliga..
Dessutom anser jag att haussningen av Gretzky var ett litet skämt = När fick han en tackling "senast".
Man kan jämföra med Foppa sin var lovligt villebråd.

16 forwards gjorde mer matcher än Sterner den säsongen

Ja många svenskar i NHL idag just pga att det är 31 lag, men om vi leker med tanken att NHL innehållit 6 lag mellan 1990-2018 hade vi under denna tidperioden haft ca 40-60 svenskar i NHL nog.
Citera
2018-02-11, 11:30
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
16 forwards gjorde mer matcher än Sterner den säsongen

Ja många svenskar i NHL idag just pga att det är 31 lag, men om vi leker med tanken att NHL innehållit 6 lag mellan 1990-2018 hade vi under denna tidperioden haft ca 40-60 svenskar i NHL nog.

Kan du inte lägga ner den diskussionen, varför tror du att det är så viktigt att lyckas i NHL som avgör en spelares status i Sverige under lång tid, faller en hypotetisk svenskt spelaruppsättning på hur man lyckas i NHL speciellt när inga andra samtida svenska spelare (vet inte när Juha Widing kom med NHL) fanns där ? borde inte kriteriet gälla skickligheten gentemot sina svenska samtida landsmän ?
Citera
2018-02-11, 11:43
  #39
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Kan du inte lägga ner den diskussionen, varför tror du att det är så viktigt att lyckas i NHL som avgör en spelares status i Sverige under lång tid, faller en hypotetisk svenskt spelaruppsättning på hur man lyckas i NHL speciellt när inga andra samtida svenska spelare (vet inte när Juha Widing kom med NHL) fanns där ? borde inte kriteriet gälla skickligheten gentemot sina svenska samtida landsmän ?

Jag har redan nämnt det. Kolla Jacob Silfverberg, Jocke Lindström, Stefan Liv osv. Kolla även Jörgen Jönsson och Johan Davidsson som inte var något speciellt i NHL.

Konkurrensen är så hård så enligt mig får inte dessa spelare plats. De har inte visat att de kan vara toppspelare i NHL. Sedan får andra ha de. Jag accepterar det.

Sedan handlar det inte om spelares status i Sverige under lång tid utan om att ta ut ett All Star.

Diskussionen handlar om att argumentet att det på den tiden var 6 lag bara håller inte. Det fanns gott om platser att slåss om redan då om man var riktigt bra. Snarare handlar det om att kanadensarna på den tiden såg sig övermäktiga och att inga européer ansågs platsa i NHL.

Jag är rätt säker att Sterner varit en toppspelare i NHL om han fick chansen, men det är bara spekulationer och därför fall han bort i mitt lag. Han fall bort mot andra riktigt bra spelare. Inget att tjuta över.

Ska du ge dej in i en diskussion nästa gång så ta reda på vad den handlar om först.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-11 kl. 11:49.
Citera
2018-02-11, 11:55
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Jag har redan nämnt det. Kolla Jacob Silfverberg, Jocke Lindström, Stefan Liv osv. Kolla även Jörgen Jönsson och Johan Davidsson som inte var något speciellt i NHL.

Konkurrensen är så hård så enligt mig får inte dessa spelare plats. De har inte visat att de kan vara toppspelare i NHL. Sedan får andra ha de. Jag accepterar det.

Sedan handlar det inte om spelares status i Sverige under lång tid utan om att ta ut ett All Star.

Diskussionen handlar om att argumentet att det på den tiden var 6 lag bara håller inte. Det fanns gott om platser att slåss om redan då om man var riktigt bra. Snarare handlar det om att kanadensarna på den tiden såg sig övermäktiga och att inga européer ansågs platsa i NHL.

Jag är rätt säker att Sterner varit en toppspelare i NHL om han fick chansen, men det är bara spekulationer och därför fall han bort i mitt lag. Han fall bort mot andra riktigt bra spelare. Inget att tjuta över.

Ska du ge dej in i en diskussion nästa gång så ta reda på vad den handlar om först.

Allt är olika åsikter, jag repekterar dina men förstår bara inte din logik i detta.

Ditt resonemang går ut på att lyckas i NHL som svensk, inte att vara sin tids bäste svensk, här har vi olika åsikter kort o gott!

Nä, nu blir det skidskytte, ha en bra dag! .. och glömde en underskattad spelare, Kristian Huselius!
Citera
2018-02-11, 12:03
  #41
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Allt är olika åsikter, jag repekterar dina men förstår bara inte din logik i detta.

Ditt resonemang går ut på att lyckas i NHL som svensk, inte att vara sin tids bäste svensk, här har vi olika åsikter kort o gott!

Logiken är väl helt enkelt att konkurrensen är så hård så att står valet mellan Sterner eller Henrik Sedin så väljer jag Sedin med tanken på vad han uträttade i NHL. Samma sak om det tex stod mellan Sterner eller Thomas Steen.

Mitt sätt gör det i stort sätt omöjligt att slå sig in som svensk om man spelade hockey innan 80-talet ja. Men samtidigt annars tas ett All Star ut med spelare som kan ha dominerat i SHL men som sedan varit mediokra i NHL. Det är ingen optimal situation att välja mellan.

Ja vi har olika sätt att se det här. Men ser jag ett All Star med Honken, Tumba, Lill-Strimma Svedberg, Sterner osv kommer jag knappast tänka "idiot" eller "vilka kassa val". Dock reagerar jag när man anser att spelare som Jörgen Jönsson är given.
Citera
2018-02-11, 15:23
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mffaren1994
Du är ju helt otrolig. Du dömer alltså hela Salos karriär för ett misstag mot vitryssland och vad han gjorde i Modo och Frölunda på ålderns höst.

Salo var en given förstamålvakt i NHL i 9 års tid. Både för Edmonton och Islanders. Han hade bra stats varje säsong och blev framröstad som Edmontons viktigaste spelare 2 gånger. Salo har dessutom gjort mycket bra ifrån sig i många Vm, Os och World Cup. Efter Lundqvist är Salo den bästa målvakten vi fått fram, det råder det ingen som helst tvekan om.

Pekka var för dålig för att spela i NHL.
Salo vann guld till Modo och Frölunda?
Citat:
Ursprungligen postat av mffaren1994
J.Jönsson var inte ens bättre än Marcus Nilson, Samuel Påhlsson etc. Att nämna J.Jönsson i samma andetag som Sundin är ju helt sjukt.
Du är bitter för JJ valde Färjestad och blev en vinnare och nobbade allsvenskan MIF.
JJ har varit en stor del av 3 kronors alla vinster. Se på bög bröderna från Ö.vik som tackar nej hit och dit. Vilket inte är någon förlust. Det visade dom i "NHL" säsongen i SHL. Färjestad och Jönsson åt upp Foppa och bröderna Sedin. Alla 3 satt och grät i ett hörn

Pekka är större och bättre målvakt än vad finnen Salo är.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback