• 1
  • 2
2018-02-06, 10:59
Medlem
sfrges avatar
Jag har köpt en förstärkare från VOX. Det finns ju en input för gitarren men hur gör jag om jag vill koppla vidare till ett mixerbord eller liknande. Jag hittar inget "out" som jag kan koppla från.

Kan jag använda mig av mikrofoningången? Koppla där ifrån och vidare?
Jag fattar inte. Det måste ju gå att koppla vidare på nått sätt.
Citera
2018-02-06, 11:02
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har köpt en förstärkare från VOX. Det finns ju en input för gitarren men hur gör jag om jag vill koppla vidare till ett mixerbord eller liknande. Jag hittar inget "out" som jag kan koppla från.

Kan jag använda mig av mikrofoningången? Koppla där ifrån och vidare?
Jag fattar inte. Det måste ju gå att koppla vidare på nått sätt.

En brukar vanligtvis micka elgitarr, men de borde finnas antingen: monitor out, line out, rec out på baksidan av stärkaren
Citera
2018-02-06, 11:07
brukar vanligtvis vara typ line out/in osv på baksidan. Lycka till!
Citera
2018-02-06, 11:20
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
brukar vanligtvis vara typ line out/in osv på baksidan. Lycka till!

Finns inget sånt på den här. Vad har jag köpt?
"AUX in" då? Vad är det för nått?
Citera
2018-02-06, 11:41
Medlem
jipeesss avatar
för uppspelning av tex mp3 spelare..
Citera
2018-02-06, 11:43
Medlem
jipeesss avatar
vad säger specen/manualen?
Citera
2018-02-06, 11:50
Moderator
Nospheratus avatar
Det är inte riktigt tänkt att man ska koppla in förstärkare i mixerbordet på det sättet, eftersom det är helt fel lågnivå. På lite större förstärkare kan det finna en line out som i huvudsak är tänkt för att vidarekoppla till en stack, men inte heller där är det tänkt att koppla till ett mixerbord. En del träningsförstärkare har i bästa fall en hörlursingång från preampen, men det är ju inte heller lågnivå på riktigt om man nu vill koppla in i mixerbord.

Vill du ha gitarren in i mixerbordet får du köra Guitar Rig eller motsvarande stärkarsimulator istället.
Citera
2018-02-06, 12:25
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är inte riktigt tänkt att man ska koppla in förstärkare i mixerbordet på det sättet, eftersom det är helt fel lågnivå. På lite större förstärkare kan det finna en line out som i huvudsak är tänkt för att vidarekoppla till en stack, men inte heller där är det tänkt att koppla till ett mixerbord. En del träningsförstärkare har i bästa fall en hörlursingång från preampen, men det är ju inte heller lågnivå på riktigt om man nu vill koppla in i mixerbord.

Vill du ha gitarren in i mixerbordet får du köra Guitar Rig eller motsvarande stärkarsimulator istället.

Det här är en liten förstärkare. Det är väl en träningsförstärkare som du säger.
Vad är Guitar Rig för nått?
Citera
2018-02-06, 12:36
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det här är en liten förstärkare. Det är väl en träningsförstärkare som du säger.
Vad är Guitar Rig för nått?
Det är nog en träningsförstärkare du har. Vissa har hörlursutgång, vissa inte. Det är inget man kan räkna med på förstärkare i allmänhet.

Guitar Rig är en mjukvara man kör i datorn som simulerar en gitarrförstärkare. Du kopplar i så fall in gitarren i datorn och använder inte din Vox alls. Det finns fysiska stärkarsimulatorer också om man tycker det är smidigare, t ex POD ellr vAmp. Men finns även i alla möjliga budgetvarianter för några hundringar.
Citera
2018-02-06, 14:18
Medlem
Kanske tvärtom. Via mixerbordet till förstärkaren?
Fast då bör du ha en PreAmp emellan gitarr o bord. Ingångsimpedansen i den bör vara typ 1 megaohm.
Senast redigerad av Vetekrantz 2018-02-06 kl. 14:31. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-06, 15:48
Medlem
AX64s avatar
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men du kopplar väl inte vidare från en förstärkare? Det enda förstärkaren ska gå till är högtalare i sånt fall. Guran till mixerbordet och därifrån ut till förstärkaren.
Citera
2018-02-06, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Hehe fast vänta nu.... Line out på en gitarrstärk är ju just precis till att ta ut signalen efter preampen men innan slutsteget för vidarekoppling till mixerbord för att få med förstärkarens karaktär när omständigheterna inte tillåter uppmickning......vad menar du exakt med att lineouten skulle vara tänkt till en stack?? En stack är ju såvitt jag vet en fristående förstärkardel, sk topp, och två högtalarlådor. Eller en högtalarlåda, såkallad halvstack. Varför i hela havet skulle man ha en separat stärkare innan stacken?

TS: Har du ingen line out eller kan också heta pre out eller direct out så får du köpa en sk. linebox som du kopplar mellan gitarr och förstärkare. På den har du sen ett par olika utgångar för mixerbord eller inspelning. En linebox måste alla musiker ändå ha i arsenalen oavsett man ska lira live eller studio. Kostar ett par hundra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in