2006-03-28, 14:20
Medlem
banditqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Hur ställer ni er till tanken på att leva helt utan droger; dvs de illegala samt lagala; benso, opiater, hallucinogener, centralstimulantia, sömnisar; men även nikotion, alkohol och kaffe?

Kan ni se er själva leva så?
Jag har så svårt att se ett motiv till att leva HELT utan några som helst rusmedel, det är som att en liten mängd gör att jag fungerar, medan för mycket sabbar allt annat bara.

Själv tar jag nikotion då och då, och benso, vid stort behov, en opiat nån gång endast för att chilla.
dricker några glas vin i veckan, kaffe då det bjuds.
Cb endast sällan, eftersom det sätter igång tankeloopar hos mej.

Är det så att ett ruslöst liv= ett tråkigt liv?
Eller får ni tankar ibland, såsom mej; att man skulle vara motiverad att vara helt borta från det, ifall man te.x träffade en otroligt nice tjej, och hittade ett bra jobb etc, så vissa saker man saknar i livet inte fanns där?
Problemet kanske är, att så länge man sitter o drömmer dessa drömmer, så händer inte mycket för at det ska bli så.

Eller är det en illusion, minns själv att jag inte förr kunde/ville leva rusfritt, eftersom jag hade ett behov av att festa och så, men på senare år har man känt en vilja att stadga sig mera.
Plz..

/M

Well, bade och. Jag har en inre Svensson som garna vill komma fram ibland, men sa gar det ett tag sa kanner jag den gamla rastlosheten komma tillbaka sa ar man tillbaks i samma veva igen.
Men, jag tror att man kanner helt annorlunda nar man varit ren ett tag, man kanske till och med kanner "Hey, det har kanns bra, battre an med droger"

Jag och en tjejkompis satt ofta och pratade om det har, hur skulle ett liv vara utan droger. Hon ar nu helt ren, och jag har aldrig sett henne sa lycklig som nu. Visst, det ar mycket ups and downs, men det ar ju riktiga kanslor.

Och det ar bra harligt att ha en riktig skrattnoja UTAN droger, man kanner verkligen hur lycklig man ar da, hur akta allt kanns.

Men nja, jag vet inte om jag skulle kunna leva HELT utan droger.. Fast a andra sidan.. hmm.. Klurig en det har!
Citera
2006-03-28, 14:29
Medlem
nicklas1210s avatar
Kanske lite off topic men ändå inte..

Jag har mycket ångest och diverse psykiska problem. Jag har sedan många år gått hos läkare och psykologer och behandlas bland annat med medicin. Jag har tidigare fått benso utskrivet av läkare tills för drygt ett år sedan då jag sket i att gå till doktorn, bara ett enda stort experiment känns det som med alla mediciner.

Numera köper jag benso på egen hand, äter små mängder, bara när jag har ångest. Samma medicin som min läkare skrev ut, Sobril eller Xanor... Har fortfarande min SSRI på recept men benson självmedicinerar jag mig med. Har inte blivit nekad benso hos läkaren eller nåt, jag bara orkade inte fråga om skiten och köper den numera själv...

Är jag en knarkare?

Jag undrar i och med att topic är "fråga till alla som tar NÅGON slags drog". Inkluderar det mig? På ett sätt känns det som att jag äter medicin mot mina besvär, men på ett annat sätt känns det som jag hänger på ett drogforum och käkar samma skit som dom som flummar, bara i mindre mängd.

Hjälp mig att reda ut det hela
Citera
2006-03-28, 15:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicklas1210
Är jag en knarkare?

Jag undrar i och med att topic är "fråga till alla som tar NÅGON slags drog". Inkluderar det mig? På ett sätt känns det som att jag äter medicin mot mina besvär, men på ett annat sätt känns det som jag hänger på ett drogforum och käkar samma skit som dom som flummar, bara i mindre mängd.
Klart att du är en knarkare, även om du tar drogerna för en viss orsak... Det gör ju alla som tar droger... Vissa för att bota ångest, vissa för att bota abstinenssymptom, vissa för att bota tristess... Om man inte hade en orsak till att ta droger skulle man väl inte ta dem?? Det ligger en orsak bakom alla handlingar...

Annars har jag väl redan svarat på frågan som ställs i tråden... Klart att jag kunde vara helt nykter, om jag hade en orsak till det... Men jag ser ingen mening med att vara nykter bara för sakens skull... Då ser jag nämligen ingen orsak till att inte ta droger!
Citera
2006-03-28, 17:11
Medlem
nicklas1210s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Klart att du är en knarkare, även om du tar drogerna för en viss orsak... Det gör ju alla som tar droger... Vissa för att bota ångest, vissa för att bota abstinenssymptom, vissa för att bota tristess... Om man inte hade en orsak till att ta droger skulle man väl inte ta dem?? Det ligger en orsak bakom alla handlingar...

Då kommer följdfrågan... Är man en knarkare om ens doktor skriver ut "medicinen" istället? Du tar samma medicin, samma mängd, bara att du har köpt det själv.. Finns det en skillnad.. eller är man en knarkare vilket som?
Citera
2006-03-28, 17:13
Medlem
bIZongs avatar
Citat:
Då kommer följdfrågan... Är man en knarkare om ens doktor skriver ut "medicinen" istället? Du tar samma medicin, samma mängd, bara att du har köpt det själv.. Finns det en skillnad.. eller är man en knarkare vilket som?

Ja. Om man säger att folk som tar droger är knarkare så blir ju alla som tar droger knarkare. Spela roll om jag har ett papper på att jag ska ta drogerna.
Citera
2006-03-28, 17:36
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bIZong
Ja. Om man säger att folk som tar droger är knarkare så blir ju alla som tar droger knarkare. Spela roll om jag har ett papper på att jag ska ta drogerna.

Vilket i sin tur ju gör väldigt många till knarkare, eller hur ?
Dagens i-landsproblem: 70% av Sveriges befolkning är, eller har varit knarkare

ja, det är rätt intressant egentligen; många användare tar ju til drogerna för att må bättre psykiskt eller fysiskt(inte partydrogare), borde då en doktorsunderskrift avgöra skillnaden ifall man är en knarkare eller inte, om man ändå tar samma preparat varje dag???
Citera
2006-03-28, 17:41
Medlem
Jag skulle inte klara mig utan varor, så mycket är säkert.
Citera
2006-03-28, 17:59
Medlem
StorMammas avatar
För mig är det inget problem att vara utan, eller drogfri.

Jag har nu mina sobril på recept, och tar dem efter behov, och det känns bra.
Inget annat.
Men att lägga ner cigaretterna har varit svårare än jag någonsin föreställt mig. Och jag har stora skäl för att sluta helt.

Kaffe har jag aldrig druckit, jag håller mig till svart te, och det med måtta.
Citera
2006-03-28, 18:54
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
För mig är det inget problem att vara utan, eller drogfri.

Jag har nu mina sobril på recept, och tar dem efter behov, och det känns bra.
Inget annat.
Men att lägga ner cigaretterna har varit svårare än jag någonsin föreställt mig. Och jag har stora skäl för att sluta helt.

Kaffe har jag aldrig druckit, jag håller mig till svart te, och det med måtta.

alltså, nikotin är verkligen jobbigt att vara kvitt från, det är den svåraste av alla i min mening, varför det är så behöver jag nog inte gå in på.
Citera
2006-03-28, 20:38
Medlem
SinCitys avatar
Har inte läst allas inlägg, men kommer med mina fem cent ändå.

Om man alltid kände fullständig lycka, var nöjd med allt, om man var i stort sätt fullkomlig då skulle nog droger vara överflödiga.

Som jag ser det så jagar alla som använder droger i vilken form som helst, från kaffe/nikotin till heroin, en njutning. Att njuta av livet och att få ut så mycket som möjligt av det ligger nog nedärvt i vår natur. Liksom spel kan vara en drog är det kickarna som får folk att fortsätta spela trots att det för några innebär stora ekonomiska problem. Detta har att göra med hjärnans belöningssystem. Varför vi har detta system inbyggt vet jag inte. Är det verkligen nödvändigt för artens fortlevnad?

Även sk renlevnadsmänniskor gör något som får dem att må bra, t ex joggar och frigör endorfiner.

Själv ser jag droger överhuvudtaget som en väg till att försöka skapa ett välmående. Att för mkt droger har motsatt effekt är nackdelen. Jag börjar mer och mer tro på Yin-Yang, att skapa en balans i livet och därifrån uppnå lycka. Om man motionerar, äter nyttigt mm kan man förgylla tillvaron ytterligare med eventuella droger. Tar man droger för att lindra lidande blir man lätt beroende och man blir allt mer olycklig. Tristess, tråkigt jobb eller andra omständigheter får människor att försöka fly på endera sättet. Kunde man lösa den enda vägen till lycka så vore droger överflödiga med största sannolikhet, i alla fall suget efter att använda någon sort stimulantia.

Jag ser inga skäl till att leva ett liv helt i nykterhet då alla människor har sin egen drog. Det enda man gör är att man byter ut t ex cannabis mot choklad, sprit mot joggingturer etc. Det som gäller är att hitta en balans som gör att man endast mår bra av att använda droger, det är denna balansgången som är svår. Det bästa för folkhälsan var om allt skadligt förbjöds, inkl. fet mat och socker. Detta är dock inte något samhälle jag skulle vilja leva i.
Citera
2006-03-28, 20:47
Medlem
bIZongs avatar
Anledningen till att vi har belöningssystemet vi har är för att förr i tiden var det viktigt för artensöverlevnad och vi har inte "lyckats" bli av med det genom evelution ännu.
Citera
2006-03-28, 20:57
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Givetvis... Det är precis samma kemikalier man sätter i kroppen varesig en läkarutbildad människa skrivit sitt namn på ett papper eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in