Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 12:26
  #553
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Feed?
Alltså flöde och girighet? Och inte rädsla och girighet.

Dvs 'Fear and greed'

Ja, skrev fel...
Citera
2018-12-27, 21:30
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Du ska kanske pröva att svara på hans fråga istället.
Svara på vadå? Han yrar om jag ”byter taktik” en blind kan se att han är helnervös och håller på gå in i väggen för att börsen gått ner 10% och gör allt för att övertala sig själv att jag gjort fel som sålde allt i oktober.. skillnaden mellan honom och mig är att hans papper sjunkit med 10-15%
Citera
2018-12-27, 21:33
  #555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag har inga personliga problem med det. Jag stör mig inte på att det rasar. Det är något du fått för dig.

Men det var ju inte detta vi pratade om.

Du påstod att vi haft 10 år av högkonjunktur och det var den detaljen jag kommenterade.

Svaret är att vi haft en lågkonjunktur 2008-2015 och en kort väldigt svag "högkonjunktur" 2016-2018.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...lagkonjunktur/
Vet inte vad det är du tror vi pratar om men tråden heter ”Börsen på väg nedåt senaste dygenen”
Citera
2018-12-27, 21:44
  #556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag har inga personliga problem med det. Jag stör mig inte på att det rasar. Det är något du fått för dig.

Men det var ju inte detta vi pratade om.

Du påstod att vi haft 10 år av högkonjunktur och det var den detaljen jag kommenterade.

Svaret är att vi haft en lågkonjunktur 2008-2015 och en kort väldigt svag "högkonjunktur" 2016-2018.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...lagkonjunktur/
Då har du väl inga problem idag heller, rasade väl idag igen 😊
Citera
2018-12-27, 22:03
  #557
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Då har du väl inga problem idag heller, rasade väl idag igen 😊
Vad jag kan se så är USA börserna upp +1%
Citera
2018-12-27, 22:52
  #558
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte vad det är du tror vi pratar om men tråden heter ”Börsen på väg nedåt senaste dygenen”

Du påstod att vi haft 10 år av högkonjunktur. Jag ifrågasatte detta och länkade till fakta i caset.

Det som sedan trillar ur dig är femtioelva olika försök att komma ur situationen inkl. det roliga självmålet att påstå att du aldrig hävdat att vi haft 10 år av högkonjunktur, vilket ju faktiskt innebär att du erkänner att jag har rätt. Vi har inte haft 10 år av högkonjunktur. Vi har haft en lågkonjunktur 2008-2015 och en pytteliten mellankonjunktur 2016-2018.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...lagkonjunktur/

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Då har du väl inga problem idag heller, rasade väl idag igen 😊

Jag köper aldrig index. Tvärtom brukar jag ofta varna för bull och bear med hävstång här på sajten, så jag tror du blandar ihop mig med någon annan. Du verkar allmänt suddig. Ta och ryck upp dig.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2018-12-27 kl. 22:57.
Citera
2018-12-28, 18:53
  #559
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Vad jag kan se så är USA börserna upp +1%

En dag hit eller dit gör lite. Sett på ett längre perspektiv t ex 3 månader och 12 månader ser det inte så positivt ut.
Citera
2018-12-28, 19:01
  #560
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du påstod att vi haft 10 år av högkonjunktur. Jag ifrågasatte detta och länkade till fakta i caset.

Det som sedan trillar ur dig är femtioelva olika försök att komma ur situationen inkl. det roliga självmålet att påstå att du aldrig hävdat att vi haft 10 år av högkonjunktur, vilket ju faktiskt innebär att du erkänner att jag har rätt. Vi har inte haft 10 år av högkonjunktur. Vi har haft en lågkonjunktur 2008-2015 och en pytteliten mellankonjunktur 2016-2018.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...lagkonjunktur/



Jag köper aldrig index. Tvärtom brukar jag ofta varna för bull och bear med hävstång här på sajten, så jag tror du blandar ihop mig med någon annan. Du verkar allmänt suddig. Ta och ryck upp dig.

Jag förstår ej varför du fortsätter argumentera för det uppenbara. Detta med att vi haft runt 10 års högkonjunktur är det endast viss slaskmedia som hävdar. Data är data trots allt, data som bl a du redan redovisat.

Jag tror dock det råder en viss ovisshet om definitionen av lågkonjunktur där vissa verkar argumentera utifrån, och endast, hur börsen har gått och detta endast ur makroperspektiv på runt 10 år trots att vi haft saker som korrigeringar och trots att inte all data under dessa tio år ger stöd för en svensk högkonjunktur (precis som du bl a visat).
Citera
2018-12-29, 02:08
  #561
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tror dock det råder en viss ovisshet om definitionen av lågkonjunktur där vissa verkar argumentera utifrån, och endast, hur börsen har gått och detta endast ur makroperspektiv på runt 10 år trots att vi haft saker som korrigeringar och trots att inte all data under dessa tio år ger stöd för en svensk högkonjunktur (precis som du bl a visat).

Jag tror vissa tittar på bopriser och drar slutsatsen att stigande bopriser = högkonjunktur. Men så är det ju inte. Det som drivit bopriserna senaste 15 åren är (1) sjunkande räntor och (2) sänkta jobbskatter och (3) sänkta fastighetsskatter.
Citera
2018-12-29, 14:30
  #562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag förstår ej varför du fortsätter argumentera för det uppenbara. Detta med att vi haft runt 10 års högkonjunktur är det endast viss slaskmedia som hävdar. Data är data trots allt, data som bl a du redan redovisat.

Jag tror dock det råder en viss ovisshet om definitionen av lågkonjunktur där vissa verkar argumentera utifrån, och endast, hur börsen har gått och detta endast ur makroperspektiv på runt 10 år trots att vi haft saker som korrigeringar och trots att inte all data under dessa tio år ger stöd för en svensk högkonjunktur (precis som du bl a visat).
Men va bra.. då måste det ligga en högkonjunktur och vänta runt hörnet.. självklart så passr du då på och köper värdepapper, fastigheter och småfirmor nu så som man gör under lågkonjunktur?
Citera
2019-01-05, 17:08
  #563
Medlem
trailblasers avatar
Skaplig rusning igår, Fredag.
Starka siffror i USA, om bara oroligheterna kopplat till utrikespolitik avstannar så ser jag inga tecken på någon katastrof alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback